VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ventiler för backspolning av sandfilter  (läst 2345 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Jostby

  • Gäst
Martin Jostby
Ventiler för backspolning av sandfilter
« skrivet: juli 01, 2021, 10:25:04:04 »
Hejsan, jag har satt upp min BestWay 3,66x1 SteelProMax pool.

I instruktionsfilmerna från BestWay visas hur dom på utsidan av poolen skrivar på flödesfilter/kranar som kan användas för att stänga av vattnet från poolen vid backspolning av sandfiltret. (även i manualen står att man skal sänga av flödet vid backspolning) I kartongen med poolen fanns dock inga sådana flödesfilter/kranar.

Jag har ett Flowclear sandfilter ej heller i den lådan fanns det med ngt sådant. Ej heller i innehhållsförteckningen på manualen där alla delar som följer med visas med Nr samt förklaring visas några sådana filter/kranar så jag tror inte tillverkaren eller säljaren packat fel.

Min fråga är om detta måste beställas separat eller om det inte behövs på denna pool variant?

Tacksam för svar då jag vill kunna hinna fylla poolen idag : )

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Ventiler för backspolning av sandfilter
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2021, 11:41:22:22 »
Man menar nog stänga flödet innan man vrider till backspolning, du kan inte stänga ett spjäll så den inte tar vatten från poolen ! tar ju vatten där när den backspolar

Martin Jostby

  • Gäst
Martin Jostby
SV: Ventiler för backspolning av sandfilter
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2021, 12:02:36:36 »
Hej, tack fö rsvar. Från polen går två slangar, en som tar vatten från polen och en som sprutar in vattnet. Vid backspolning skall man stänga av den en av slangarna och köra vatten från polen genom sandfiltret bara från en slang, man vill ju inte pumpa tillbaka det smutsiga sandfiltervattnet i polen. De kopplingar som skall monteras på utsidan av polen (visas i instruktionsfilm samt finns med på bild i alla manualerna saknas...?) så det är min fråga om ngn annan stött på detta och det inte behövs eller om jag fått ett måndagsexemplar?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ventiler för backspolning av sandfilter
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2021, 12:20:09:09 »
På mitt filter är det ju en tredje slang/utlopp. Man stänger av pumpen, vrider ventilen på filtret till backspolning, startar pumpen, den tar vatten från poolen och kör baklänges genom filtret, vattnet kommer ut i den trejde slangen, som leds till avlopp. När man är klar, stänger man av pumpen, vrider till Rinse, kör ett tag, den tar vatten från poolen kör genom filtret rätt väg men till avlopp. Sedan stänga av, vrida till filtrering och starta pumpen igen.

Det underlättar om du lägger in bilder på grejorna eller minst beteckningar på dem.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: Ventiler för backspolning av sandfilter
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2021, 12:23:07:07 »
exakt du måste ha ett utlopp till som skall skicka ut vattnet i avlopp eller att man lägger ut en slang på gräset när du backspolar

där är ju en anslutning till , ! använd den !

https://www.jula.se/catalog/fritid/pool-och-bad/pooltillbehor/poolrengoring/sandfilterpump-007102/

Martin Jostby

  • Gäst
Martin Jostby
SV: Ventiler för backspolning av sandfilter
« Svar #5 skrivet: juli 01, 2021, 15:58:38:38 »
Hej, jag kanske har missuppfattat det men här är installationsvideon från BestWay (det är en sådan FlowClear pump från Jula / BestWay som jag har .... den länken som ni lade upp : )



Filmen är 4,22 och kopplingen till pool med den avstängningsfunktion jag menar visas vid 2 min ... men ni menar alltså att det bara är att koppla in pumpen till A samt B utgångarna / Ingångarna i poolen, fylla den och sedan kan man köra backspolning genom att välja det alternativet på pumpen utan att behöva stänga av först??? Borde ju iofs inte behövas om du kopplat in slangarna innan du fyller polen.

Tacksam för svar..i morgon kanske poolen kan fyllas : )

Utloggad Jostby

SV: Ventiler för backspolning av sandfilter
« Svar #6 skrivet: juli 01, 2021, 16:10:48:48 »
Skickar här två bilder på "kranarna" från tillverkarens manual. (jag är nu inloggad : )

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ventiler för backspolning av sandfilter
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2021, 17:18:58:58 »
A och B behöver du bara om du ska kunna lossa på slangarna vid ev. problem eller omkoppling. Eller säkerhetsavstängning om något börjar läcka.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: Ventiler för backspolning av sandfilter
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2021, 18:16:47:47 »
återigen ! vad är det du vill stänga av innan backspolning ?? var skall då pumpen ta vatten ??

Martin Jostby

  • Gäst
Martin Jostby
SV: Ventiler för backspolning av sandfilter
« Svar #9 skrivet: juli 02, 2021, 10:09:22:22 »
Ok. tack för alla svar och engagemang : )

Jag vill stänga av port A för att ta vatten från B som sprutas ut på gräsmattan från D (som dom viasr på filmen) ...det är så dom gör i alla filmer som jag sett där dom demostrerar backspolning ...

MEN du menar att det går att backspola med slang A öppen och att pumpen inte kör smutsvattnet ut i polen utan ändå sprutar ut det i öppning D?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan