VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: tips på häck vid pool  (läst 13683 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aggebagge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Gör sitt bästa, frågar en del...
    • Visa profil
tips på häck vid pool
« skrivet: november 13, 2012, 19:37:24:24 »
Fick avslag på murbygget så nu står vi utan insynsskydd mot gatan. Det får bli växter.  Behöver komma upp 2 m, städsegröna borde vara en hit så man slipper kratta löv i poolen.
Thermopool -13  8 x 4 m från Magiline/Magisk pool.
Pooltak, FX filtrering. Mäter med autocheck 15.

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: tips på häck vid pool
« Svar #1 skrivet: november 13, 2012, 19:52:03:03 »
En vintergrön liguster bildar ju ett bra insynsskydd....så småningom =)
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Fia

SV: tips på häck vid pool
« Svar #2 skrivet: november 13, 2012, 20:01:23:23 »
Thuja växer ganska fort om man vattnar dom mycket de två första åren.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad TommyC

SV: tips på häck vid pool
« Svar #3 skrivet: november 13, 2012, 21:41:42:42 »
Marklov brukar krävas först när nivån höjs mer än 0,5 meter. Ni kanske kan kombinera en mindre höjning av marknivån med lämpliga växter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: tips på häck vid pool
« Svar #4 skrivet: november 14, 2012, 03:11:30:30 »
Vi har en Thuja-häck, syns på en del bilder i min byggtråd. Så orkar ni vänta några år så är det definitivt ett alternativ.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad aromata

SV: tips på häck vid pool
« Svar #5 skrivet: november 15, 2012, 10:52:42:42 »
Taxus baccata (idegran) är häckarnas RollsRoys! Vacker, lättskött, insynsskydd hela året och tål hur hård beskärning som helst om den skulle råka bli för stor. Min absoluta favorit. Nytillväxten på våren är svagt rostfärgad så den ändrar färg en aning under säsongen. Kan formklippas.

Liguster är också vacker men är klenare i växten. Vill du ha den hög är det en fördel att låta den växa i ett trådstaket. Den är halvt vintergrön, tappar en del blad på vintern. Billigare än Taxus. Inte samma insynsskydd som Taxus, speciellt på våren.

Thuja är lite tråkig och stel kan jag tycka eftersom den ser likadan ut alltid. Dessutom har den svårt att bryta på gammal ved och blir lätt kal och ful om man måste klippa tillbaka den hårt.

Utloggad MathiasS

SV: tips på häck vid pool
« Svar #6 skrivet: november 16, 2012, 08:57:57:57 »
Idegran har vi testat. Det växer så långsamt att man hinner dö innan den ger något som helst insynsskydd. Efter ett par år grävde vi upp plantorna och sålde dom för ungefär samma pengar vi köpte dom för.

Istället planterades och flätades en pilhäck. Växer som ogräs när vattentillgången är god. Blir tät mot slutet av andra säsongen när det är gott om vatten.






7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Aggebagge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Gör sitt bästa, frågar en del...
    • Visa profil
SV: tips på häck vid pool
« Svar #7 skrivet: november 16, 2012, 13:13:16:16 »
Tackar för svar. Så här tänker vi ingen homogen häck får det bli för tråkigt och strikt därför utesluter vi en tuja häck, möjligen någon tuja eller cypress tillsammans med andra städsegröna. Utesluter också allt som måste klippas, hur är det med idegranen kan man låta den växa fritt? Antar att man kan köpa plantor som är lite större för en lite större peng förstås, kan ju vara ett alternativ. Lagerhägg har jag också sett lite på nätet. 
Thermopool -13  8 x 4 m från Magiline/Magisk pool.
Pooltak, FX filtrering. Mäter med autocheck 15.

Utloggad MathiasS

SV: tips på häck vid pool
« Svar #8 skrivet: november 16, 2012, 16:39:05:05 »
Om du inte kan tänka dig att klippa så är inte pil något för dig. Skotten växer över två-tre meter per år vid gynsamma förhållanden...:=) Idegranen växer ju inte alls så den kan inte vara så jobbig att underhålla...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad aromata

SV: tips på häck vid pool
« Svar #9 skrivet: november 16, 2012, 20:41:44:44 »
MathiasS du är orättvis mot Taxus! Den kan vara lite trög i starten men den är alldeles utmärkt annars. Vill man ha en fin trädgård måste man ha lite tålamod. Du måste klippa Taxus annars växer den upp och blir ett träd (som många andra häckväxter). Jag tycker att den vanliga Taxus baccata är den bästa.

Pil är fint men jättejobbigt när det väl har etablerat sig och börjar växa. Det blir mycket klipp och dessutom tappar den bladen på vintern och ger fri insyn.

Jag har många löpmeter häck och har börjat klippa dem ofta, 4-5 ggr/år. Den stora fördelen är att det går väldigt fort varje gång och jag får nästan inget klipp att samla ihop. Det går så fort att jag kan klara mig bra med en batteridriven häcksax. Jag har ett par hundra meter etablerad häck - hagtorn, bok, avenbok, liguster, taxus, lind och buxbom. Tidigare när jag klippte 1-2 ggr/år var det ett stort jobb men inte nu längre.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan