VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur nära hus kan man placera poolen?  (läst 16439 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mocha

Hur nära hus kan man placera poolen?
« skrivet: augusti 05, 2013, 15:34:11:11 »
Hur nära ett hus med träfasad kan man placera en pool, med hänsyn till att det stänker en del klorvatten på träet när ungarna badar?

Kanske det är ett större problem med att man påverkar grunden/fyllningen under huset? Man vill ju inte att huset ska börja luta om man gräver sig ner 2 m alldeles intill huset  :-\

/mocha

Poolgiganten

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur nära hus kan man placera poolen?
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2013, 15:49:07:07 »
Jag håller också på och funderar på samma saker. Jag har tänkt på att man ska kunna placera en stege upp till tak för eventuella arbeten med målning etc. så kanske du behöver 3 meter minst. Men jag har sett de som lagt sig närmare.
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Utloggad TommyC

SV: Hur nära hus kan man placera poolen?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2013, 15:51:55:55 »
Vi har bara ca 2,5 m djup altan mellan huset och poolen. Det fungerar men mer är bättre. 3 m eller lite mer blir bra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Hur nära hus kan man placera poolen?
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2013, 16:13:54:54 »
Stege är knappast något problem, det går att ställa den i poolen. Så har vi gjort ibland vid arbeten vid vår inomhuspool (Obs - har man linerpool måste man ha en rejäl platta om man skall ställa en stege på botten !). Alternativt, lägg plankor över poolen, ställ stegen på dem (oockså en variant vi testat...).

Barn kan skvätta rejält, kanske en 3 m vid barnkalas och liknande. Men en ytterfasad måste ju rimligtvis tåla vatten. Det enda jag skulle kunna tänka mig är om vissa färger inte skulle fungera ot kloret (blekningsrisk), men med de låga koncentrationer av klor som man har i privata pooler så bör risken vara liten. Kläder brukar aldrig blekas av vanligt poolvatten och en ytterfasad skall väl tåla mer än så ?

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur nära hus kan man placera poolen?
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2013, 23:07:30:30 »
Hej! Sättningar skulle väl vara den mest oroande
faktorn än lite klorstänk. Hörde om en som byggde
pool i närheten där höll husgrund på att fara med då det börja rasa
in, vet inte om försäkringar täcker sånt om man gräver för pool.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur nära hus kan man placera poolen?
« Svar #5 skrivet: augusti 06, 2013, 09:41:13:13 »
Jag har en bekant som har poolen ca 3 dm från fasaden.
Källarhus med betongväggar.

Kan aldrig tänka mig att det är några större problem att bygga nära, men när man gräver jordvärme eller borrar för bergvärme brukar man säga minst 2 meter från fasad, för att slippa problem, kanske kan man använda sig av den försiktighetsprincipen även för pooler?

Att färgen skulle blekas, eller fasaden skadas av några få stänk/vecka på väggen tror jag inte för en sekund på.
Och även om väggen från tid till annan, t.ex. vid barnkalas, skulle bli ordentligt blöt så skall det inte ha någon större betydelse.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hur nära hus kan man placera poolen?
« Svar #6 skrivet: augusti 06, 2013, 09:47:05:05 »
Som de andra säger så är stänk inget att oroa sig för, det sprätter inte så långt (max. 2 meter) och då bara några droppar. Klorhalten i en pool är så låg att det inte bleker eller orsakar några miljömässig problem heller. Stabilitet är ju något att fundera på förstås, man vill ju inte gärna att huset rasar...


En fördel kan ju vara om ni "ansluter" poolen till huset och bygger ett pooltak som löper längs husväggen, då kan det klassas som uteplats i anslutning till huset och då kan ni ansöka om ROT för jobbet... :)


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erica

SV: Hur nära hus kan man placera poolen?
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2013, 10:20:27:27 »
Är det inplanerat från första början vid husbygget så går det säkert att göra grundmuren sådan att den tål att poolen ligger alldeles ihop med huset. Sedan beror det ju på vad man har för underlag - berg eller lera ger ju t.ex. två helt olika fall. Vår pool (inomhus) går ju alldeles ut till ytterväggen utan problem, men då har vi ju fast berg strax under, alltså inget som kan sjunka med tiden.

Nej om väggen blir nedskvätt vid något kalas spelar nog ingen roll. Byggnadsskador får man vid konstant, upprepad nedblötning när materialen inte får en chans att torka mellan varven. Sedan kan man ju minska skvättet genom en vettig utformning av sargen och en god marginal mellan sargnivån och vattenytan, precis som vi fått göra för vår inomhuspool för att inte barnens vilda lekar skall kunna skicka några vågor rullande över golvet... Vi har aldrig haft några problem med detta. Det enda är att vid barnkalas och liknande så flyttas det mesta först undan minst 3 m från poolen. :) Sedan gäller full ventilation och full avfuktning. Men sedan tar de ju med sig vatten överallt i rummet om de går omkring, särskilt om de varit i poolen med kläderna på. Så full vattentålighet krävs ju även för möbler (finns jättefina trädgårdsmöbler numera), golv m.m. Utomhus gäller ju samma sak om man har ett pooldäck eller liknande, bara sådant som tål vatten bör finnas där.

Utloggad MathiasS

SV: Hur nära hus kan man placera poolen?
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2013, 20:40:29:29 »
Har försökt svara fyra gånger på detta, gör nu sista försöket.....tekniska problem.

Det saknas uppgifter för att svara korrekt. Är detta ett enplanshus eller har huset källare? Hur ser markförhållandena ut?

2-3m skulle inte vara ett stort problem hemma hos mig men jag kan tänka mig flera scenarier där det skulle vara direkt olämpligt att gräva så djup så nära utan att ha örnkoll på vad man gör....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Hur nära hus kan man placera poolen?
« Svar #9 skrivet: augusti 11, 2013, 09:23:28:28 »
Det finns något som heter rasvinkel...
Det innebär att man inte ska gräva närmare än 45* grader från huset och nedåt.
Så djupet avgör avståndet.
Anlita ett proffs om du är osäker...
Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan