VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolrobot  (läst 158148 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Poolrobot
« Svar #10 skrivet: maj 18, 2010, 09:24:24:24 »
Är det denna du köpt?

http://www.nationalpoolwholesalers.com/SmartPool_Nitro_Wall_Scrubber_Robotic_Cleaner_--SKU_SPNC71.html

ca. 5000 kr nu... Synd att dollarn gått upp så mycket sista tiden... :o

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad pool09

SV: Poolrobot
« Svar #11 skrivet: maj 18, 2010, 12:57:53:53 »
Oförskämt vilka höga priser vi har på dessa produkter i Sverige jämfört med USA. Nu blir man ju sugen på att beställa en därifrån.

Hur går man till väga rent praktiskt om man vill importera en, med hänsyn till tull mm?

Och vad händer med garantin om den inte fungerar...?

Och rent eltekniskt, kan det orsaka något problem, eller den kommer utan problem att fungera i Sverige?

Utloggad merry

SV: Poolrobot
« Svar #12 skrivet: maj 18, 2010, 14:17:39:39 »
Kolla länken
Byggt en Octovia 3,6 x 6,6 värmer med solfångare samt värmepump Brilix THP 100

Utloggad HarryPeter

SV: Poolrobot
« Svar #13 skrivet: maj 18, 2010, 17:06:11:11 »
Hej

håller med om dom hutlösa priserna på poolrobotar. Var själv över till USA på en affärsresa och beställde en robot till mitt hotell ett par veckor innan jag åkte över. Packade om roboten (Dophin Dynamic plus) till en väska och fick med lite tur med mig den hem. Det var lite protester på hög vikt men det gick. Väl hemma hade en plastbit gått sönder men jag beställde här hemma av en svensk leveratör. Fick hem reservdelen och bytte själv. Det var lite pul, men det är mycket luft i den robot som jag har. Man blir lite besviken. Rent blir det i alla fall. Jag är mycket nöjd med både produkten och priset!  8)
Folkpool, 4x8m, Saltklorinator 15, Roman End 300, Power Pac 2, Poolrobot Dolphin Dynamic plus 5, Poolen Isolerad runt om.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot
« Svar #14 skrivet: maj 18, 2010, 18:42:24:24 »
Är det denna du köpt?

http://www.nationalpoolwholesalers.com/SmartPool_Nitro_Wall_Scrubber_Robotic_Cleaner_--SKU_SPNC71.html

ca. 5000 kr nu... Synd att dollarn gått upp så mycket sista tiden... :o

//Anders

Japp men billigare på ett annat ställe. Viktigt åxå att kolla fraktpriserna. Jag fick frakt-offerter mellat 95 o 250USD från olika firmor.

Sedan tillkommer naturligtvis moms o jag tror det är 4% tull som speditören troligtvis kommer att driva in i samband med leveransen.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot
« Svar #15 skrivet: maj 18, 2010, 19:00:37:37 »
Oförskämt vilka höga priser vi har på dessa produkter i Sverige jämfört med USA. Nu blir man ju sugen på att beställa en därifrån.

Hur går man till väga rent praktiskt om man vill importera en, med hänsyn till tull mm?

Och vad händer med garantin om den inte fungerar...?

Och rent eltekniskt, kan det orsaka något problem, eller den kommer utan problem att fungera i Sverige?

- Speditören arrangerar allt, du bara betalar
- DOA kan man nog reklamera, däremot så tvivlar jag på att det går att fixa en garantireparation annars. Det var en av anledningarna att jag valde en robot som går att reparera själv.
- Eltekniskt, troligtvis kommer den bara med 110V Trafo. Då måste man skaffa en 220->110V omvandlare som bla finns hos Kjells för en 5hundring.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Poolrobot
« Svar #16 skrivet: maj 18, 2010, 19:10:49:49 »

- Eltekniskt, troligtvis kommer den bara med 110V Trafo. Då måste man skaffa en 220->110V omvandlare som bla finns hos Kjells för en 5hundring.

Min bror bor i USA så "mellanhand" är inget bekymmer och inom USA är det ofta fraktfritt. Kan man ta den på flyget som "handbagage" eller är lådan för stor?

Vad det gäller trafo så är många grejer nuförtiden 120-240V per automatik och då behöver man bara byta kontakt. Måste du införskaffa en trafo är det ofta bättre att skaffa en adapter för utspänningen direkt istället för en 240->120V variant. Tänk på om du skaffar en 240->120V att det måste vara en "riktig" transformator med spole och inte en "elektronik" variant som "hackar sönder" spänningen. Med en sönderhackad spänning kan sen original adaptern ge ut en felaktig spänning!

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot
« Svar #17 skrivet: maj 18, 2010, 19:48:38:38 »

- Eltekniskt, troligtvis kommer den bara med 110V Trafo. Då måste man skaffa en 220->110V omvandlare som bla finns hos Kjells för en 5hundring.

Min bror bor i USA så "mellanhand" är inget bekymmer och inom USA är det ofta fraktfritt. Kan man ta den på flyget som "handbagage" eller är lådan för stor?

Vad det gäller trafo så är många grejer nuförtiden 120-240V per automatik och då behöver man bara byta kontakt. Måste du införskaffa en trafo är det ofta bättre att skaffa en adapter för utspänningen direkt istället för en 240->120V variant. Tänk på om du skaffar en 240->120V att det måste vara en "riktig" transformator med spole och inte en "elektronik" variant som "hackar sönder" spänningen. Med en sönderhackad spänning kan sen original adaptern ge ut en felaktig spänning!

//Anders

hacka sönder spänningen var en ny el-term för mig...

Tyvärr är det sällan som Amerikanska prylar för Amerikanslka marknaden har 110/220 i samma burk... men som sagt jag väntar o ser vad den kommer med.

Naturligtvis kan man försöka smuggla in den i Sverige, har man tur spar man några tusenlappar.... har man osis åker man fast och förutom vanliga avgifter får man böta några tusenlappar. Frakten för en 100USD sparar man ju iaf

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Poolrobot
« Svar #18 skrivet: maj 18, 2010, 20:05:31:31 »
Jo, som utbildad elektriker och gammal el-maskinist använder jag endast fack-termer...   >rulla<

Svårt att prata distorderade sinuskurvor eller kantkurvor om den man pratar med inte är en "el-snubbe"...

Vem har sagt smuggla...?
Jag kan ju köpa den begagnad av min bror...  ::)

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot
« Svar #19 skrivet: maj 18, 2010, 20:33:56:56 »
Fortfarande osäker på hur du tänker i Voltomvandlingen men det var ju ett tag sedan jag tog min CivIng examen. :P Spelar ingen roll... ska tänka iaf på
hur jag säkerställer 110V in.

Ny eller begagnad spelar ingen roll, tullen gör en värdering om du saknar kvitto och har du försökt smuggla så gör dom gärna en Svensk värdering... surt sa räven :(


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan