CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Trasig poolpump  (läst 809 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nita

Trasig poolpump
« skrivet: augusti 10, 2020, 15:04:56:56 »
Hej,
Jordfelsbrytaren slog ifrån och efter uteslutningsmetoden konstateras att det är poolpumpen, en 6 år gammal Hayward Powerline. Efter ett dygn testade jag att slå på den igen och den gick i en halvtimme. Jag tyckte att den lät mindre och "dovare" på något sätt. Vattnet cirkulerade dock. Brytaren slog ifrån igen och sen går den inte att starta.

Har haft varma dagar och vår poolsäljare verkar ha fullt upp och har inte tid att komma förbi....Vill ju inte byta ut pumpen om det kan vara ett "enkelt" fel. Både jag och gubben har tummen mitt i handen så jag har inte vågat skruva isär den. Den är fast installerad. Jag har efter råd från en vän känt på impellern som man kan nå med fingret i filterhuset. Den går att snurra. Den är varken trög eller lättsnurrad. Vet inte hur lätt den ska snurra.

Några förslag vad jag ska titta efter och vågar jag skruva isär något?

Mvh
Janita

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Trasig poolpump
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2020, 18:14:02:02 »
Vanligaste felet när jordfelsbrytare löser ut är att vatten kommit in i pumpmotorn. Det kan det göra på lite olika sätt - antingen direkt om axeltätningen läcker, eller genom att t.ex. en läcka i någon ventil eller något rör gör att vatten strilar ned på pumpen och t.e. kommer in i uttagslådan. Har vatten väl kommit in måste lindingen torkas mycket noggrant, helst med varmluft och under lång tid, oftast så måste man ta isär motorn.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag