CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saker spricker, vad är detta?  (läst 684 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sunniva

Saker spricker, vad är detta?
« skrivet: juni 13, 2020, 15:21:10:10 »
Okej, helt nybörjare. Ny husägare. Poolen (35 kubik) värms upp med överskott från solpaneler. Inomhuspool.

Först sprack flervägsventilen till sandfiltret och det sprutade ut vatten i måttlig mångd. Cantabric 500. Vi satte den på recirculate och det kom bara pyttelite från annat ställe på filtret. Stängde inte helt pga att jag inte visste hur det skulle påverka vattnet som värms upp. Efter några veckor fick jag tag i en ny ventil, igår faktiskt.

Väl inne i teknikrummet så sprutar det vatten från denna saken på bilden. 24 timmar innan gjorde det inte det, men möjligt att det har droppat en mindre mängd, då det varit mkt fuktigt där inne. Filtret har backspolats efter att det sprack.

Jag inbillar mig att det är en värmeväxlare? Men hittar inget som ser ut sådär? Och vad är det gröna som är placerat till höger om den dit det går el?

Gröna pumpen tror jag är motströmsgrejen (stämmer det tro?) Den är inte ansluten till den gyllene lådan.

Poolgiganten

Utloggad Tobbe78

SV: Saker spricker, vad är detta?
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2020, 20:32:03:03 »
Skulle tro pumpen pumpar mot stängd ventil, nästan stängd ventil alt kraftigt reducerad dimension (något har kloggat igen) vilket ökar trycket så rören läcker.

Prova koppla loss en sektion i taget och kontrollera visuellt att det är fritt flöde.

Ja, ser ut att vara en elvärmare och den större pumpen är troligen motströmsanläggningen (om du har en sådan).

Utloggad TommyC

SV: Saker spricker, vad är detta?
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2020, 08:54:30:30 »
Har du manövrerat centralventilen utan att stänga av cirkulationspumpen så kan dumma saker hända. Den kantiga lådan har två tunnare vattenrör anslutna så det är troligt att det är en värmeväxlare.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag