CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Cirkulationspump pumpar inte vatten vid uppstart (saphir 140)  (läst 675 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreasnissmark

Hej!

SKall start upp poolen för i år och gjort precis som vanligt. Det är vatten i slangen till pumpen, men när jag startar så låter den inte som vanligt (vad jag minns) och den drar inte in vatten i sandfiltret. Efter 20 sek så började den ryka lite lätt och sedan dog den...

Vad kan vara fel och kan jag fixa själv?

Tack!

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Cirkulationspump pumpar inte vatten vid uppstart (saphir 140)
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2020, 16:03:27:27 »
Elmotorer som övervintrar ute (?) brukar ärga fast en smula. Det brukar gå bra att lossa dessa med handkraft genom att snurra på impellern lite. En enfasmotor är dock rätt klen och man kan tänka sig att det som hänt är att den inte snurrat och då bränner du elmotorn.....Prova att manuellt snurra på impellern och sedan starta pumpen. Startar den då hade du tur. Hade du otur så blir det nog en ny pump....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag