CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Har jag tänkt rätt här?  (läst 1582 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PalleZ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Nybliven hobbypoolbyggare
    • Visa profil
Har jag tänkt rätt här?
« skrivet: juni 06, 2020, 14:03:05:05 »
Hej,

Min första post här, efter att ha lurkat omkring här i flera år och samlat på mig information, tips och annat.
Pga rådande omständigheter tidigarelade vi vårt poolbygge med några år och är nu i full fart med projektet.

Just nu är det teknikrummet som ska upp, men jag blir lite osäker på om jag förstått allting rätt med bypass till VP och annat.
Har här ritat upp hur jag tänkt mig det hela i Sketchup - har jag tänkt rätt? Är det nått jag missat?

Alla tips är välkomna!  :D
Nybliven hobbypoolbyggare

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Har jag tänkt rätt här?
« Svar #1 skrivet: juni 06, 2020, 14:21:21:21 »
Det var en faslig massa böjar, men annars har du tänkt rätt. Ventilerna vid filtret behövs (imho) inte, så då kan du lättare dra rakare rör. Böjar påverkar flödet rätt ordentligt, så färre och rundare desto bättre.

Jag valde att kombinera PVC-slang och PVC-rör i mitt maskinrum.

Trångt maskinrum så det är långt ifrån optimalt. Utanför boden har jag PEM-slang.



Bypass och värmepump är det som sitter till vänster, VP sitter på utsidan av boden.



Vintertid så sänker jag nivån i poolen, med pumpen avstängd. Sedan startar jag pumpen en sista gång så den suger ur vattnet från bräddavloppet och den slangen. Stänger ventilerna till PEM-slangen, sedan kopplar jag loss PVC-slangarna som går till de ventilerna så de töms, ventilen på sandfiltret tar jag in i garaget och så töms filter och pump via avtappningspluggarna.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad PalleZ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Nybliven hobbypoolbyggare
    • Visa profil
SV: Har jag tänkt rätt här?
« Svar #2 skrivet: juni 06, 2020, 17:08:01:01 »
Tack Erik för input,

Skönt att jag iaf tänkte rätt. Försökte klämma ihop allt för att spara plats, men får väl offra lite plats i förmån för bättre flöde.  O0
Då borde bifogad bild funka på samma sätt, fast bättre än tidigare version?
Nybliven hobbypoolbyggare

Utloggad MathiasS

SV: Har jag tänkt rätt här?
« Svar #3 skrivet: juni 06, 2020, 18:55:25:25 »
Ventilerna närmast sandfiltret - jag föreslår att du skippar dessa. Man behöver aldrig stänga av där. Eller rättare sagt, du kan använda de andra ventilerna för att stänga av istället.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Har jag tänkt rätt här?
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2020, 00:48:35:35 »
Då är vi två som tycker samma om de ventilerna. Var kanske otydlig om det i mitt första svar.

Mathias har snyggt byggt, sedan je har jag för mig också gjorde det snyggt. Men har mer plats än vad jag har haft tillgång till.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Tobbe78

SV: Har jag tänkt rätt här?
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2020, 20:39:11:11 »
Tack Erik för input,

Skönt att jag iaf tänkte rätt. Försökte klämma ihop allt för att spara plats, men får väl offra lite plats i förmån för bättre flöde.  O0
Då borde bifogad bild funka på samma sätt, fast bättre än tidigare version?

Mest viktigt att hålla ner antalet böjar på sugsidan pumpen. Din andra skiss såg bättre ut. Kanske självklart men bypass-ventilen ska vara stängd när värmeväxlaren är inkopplad. Är alla ventiler öppna kommer det mesta av flödet gå genom bypassen istället för till värmeväxlaren.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Har jag tänkt rätt här?
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2020, 20:44:21:21 »
Den ska inte vara stängd. Man stänger den delvis så att temperaturen mellan in och ut skiljer 1-2 grader. Då är det oftast lagom flöde genom värmepumpen för att vara optimal verkningsgrad. Det ska inte vara fullt ös genom om man inte har en väldigt klen pump. Så det är så att säga en reglerventil.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag