Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nytt sandfilter läcker vid kragen i glasfibergodset!!!  (läst 6675 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nytt sandfilter läcker vid kragen i glasfibergodset!!!
« Svar #10 skrivet: juni 03, 2016, 20:38:45:45 »
Ja, så är det, trycket gör att "plasten" flexar en del.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad psau

SV: Nytt sandfilter läcker vid kragen i glasfibergodset!!!
« Svar #11 skrivet: juni 05, 2016, 16:22:24:24 »
Om man nu ska ha en LIKE knapp kan men inte ha även en DIS-LIKE knapp, lite tröttsamt med alla kommentarer gällande Kina import från visst håll.
Har du funderat på var Ellipspool köper sina pottor?
Det blir inte bättre eller sämre för TS beroende på vart han köpt sina prylar han har ju fortfarande samma problem och att kategoriskt dissa parallell import blir ju lite av ett vad vad det jag sa...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nytt sandfilter läcker vid kragen i glasfibergodset!!!
« Svar #12 skrivet: juni 06, 2016, 13:31:45:45 »
Nja, jag är väl inte direkt emot parallellimport, men just i det här fallet var det väl tur att han slapp försöka reklamera till Kina?
Det jag är emot är de som köper i Kina och sedan säljer Svart i Sverige, det förstör möjligheterna för Svenska företag att verka på marknaden, och det gör att det bara blir ännu dyrare på sikt, om man vill köpa av någon av de få som fortfarande finns kvar.
Jag har ju från tid till annan annonsörer från Polen och andra länder också, så att jag skulle vara mer eller mindre positiv till olika företag p.g.a. att de annonserar eller inte skulle inte fungera, om det nu var mitt sätt att skriva i forumet som du ville kritisera.

Jag importerar ju själv en hel del från Kina och vet hur krångligt det är (mer eller mindre omöjligt) att reklamera något som man köpt där, så jag talar av egen erfarenhet när det kommer till just detta.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Johan (Ny här)

  • Gäst
Johan (Ny här)
SV: Nytt sandfilter läcker vid kragen i glasfibergodset!!!
« Svar #13 skrivet: juni 12, 2020, 21:35:27:27 »
Gammal tråd, men försöker i alla fall.
Har hjälpt farsan med hans poolstart i år, bla fixat lite små droppläckage som jag har stört mig på redan ifjol.
Men filtret får jag dessvärre inte tätt, det droppar/ smårinner från kragen, precis under filterhuvudet. Man hör även att den trycker ut lite luft på samma ställe.
Det är precis samma sandfilter som du har Steinmeister,  undrar ifall det blev det tätt blir du fick det nya filtret?

Grejen är att farsans filter har, som jag kommer ihåg, läckt redan från dag ett, efter att poolen byggdes, vilket är 3 år sen. Åtminstone har den läckt sista 2 åren vet jag helt säkert . Dock är han inte den som varken lägger märke till, eller bryr sig särskilt mycket om lite droppande. Bara det fungerar att bada i poolen så är det bra ;D
Själv är man tvärtom och byter prylar (eller lagar) i min egen pool vid första droppen O0 O0

En annan fråga som jag inte har hittat svar på, är vilket tryck systemet bör ligga på efter att man backspolat ordentligt, flertalet gånger?
Mitt eget filter, en Astral Cantabric 650, ligger på 0,2 bar nu efter att jag bytt filtersand i år.
Såg att farsans ligger på 17 psi efter backspolning, gånger flera, vilket borde vara 1,15 bar. Visserligen inom den blå markeringen, och en bit ifrån rött område på tryckmätaren.
Är det någon som vet vad dom bör ligga på ungefär? Spontant känns det ju väldigt högt, åtminstone i jämförelse med min egen.
Tilläggas bör att dom har väldigt många lövträd i närheten, inget pooltak, endast motordriven rulljalusi som skydd. Så en teori jag har är att sandfiltret kanske är full av löv och behöver bytas ut?
Märkte nämligen väldigt stor skillnad då jag bytte sand i mitt filter. Innan kom jag inte under 0,5 bar oavsett hur mycket jag backspolade, och nu ligger jag som sagt på 0,2 bar. Och sjukt mycket stabilare vattenkvalité, helt plötsligt känns det enkelt att ha en pool igen 🤓




Har monterat maskinrum och kört igång poolen på test. Allt jag limmat och kopplat var tätt men vid "vän av ordning" inspektion såg jag att det trycker luft och vatten runt kragen till sandfiltret. Alltså gjutgodset i kragen mot centralventilen. Manometern visar inte på övertryck utan är inom den blå skalan så att vad kan ha hänt eller är det ett solklart fabrikationsfel? Någon som varit med om liknande? Kommer små bubblor och vatten, främst vid uppstart. Tydligt att det är godset som läcker.

Filtret är ett Mega v650.

Utloggad MathiasS

SV: Nytt sandfilter läcker vid kragen i glasfibergodset!!!
« Svar #14 skrivet: juni 13, 2020, 10:20:47:47 »
Vad trycket ligger på beror ju på hur hela systemet ser ut. Jag har inte haft en tryckmätare monterad på flera år (den frös sönder). Har jag bra flöde i inloppen är jag nöjd och man känner direkt när det är dags att backspola.

Om du misstänker att det är skit i filtret även efter en backspolning - har du lyft på centralventilen och tittat på sanden? Löv och andra större saker ligger ju ovanpå sanden. Enkelt att ta bort. Att så mycket löv skulle passarea silkorg i både vattenpump och breddavlopp låter dock långsökt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan