CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilken pool ska man köpa  (läst 19966 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #10 skrivet: augusti 06, 2014, 11:55:51:51 »
Vi har haft olika pooler under årens lopp, från enkel ovanmarkare till vår nuvarande inomhuspool (betong). Rent generellt föredrar jag pooler utan liner eftersom jag upplever dem som mera robusta, man behöver inte riskera punkteringar (vi har ju diskuterat detta i andra trådar, alltifrån höga klackar om man har party, till hundklor, leksaker m.m. som skulle tänkas kunna punktera en liner), det känns skönt och stabilt att gå på utan att det sviktar o.s.v. . Men liner kan ju vara väldigt olika, från billigaste billiga uppblåsbara saker som ibland är tunna som plastpåsar till svetsad, armerad liner som nog är väldigt liten risk att punktera oavsett hur man använder sin pool. Men väldigt mycket hänger ju på de lokala förutsättningarna. Har man problem med t.ex. uppstigande grundvatten tror jag betong är enda chansen, ja möjligen att glasfiber eller pp-pool skulle kunna gå, men då måste de ju förankras och isoleras. Vi har bekanta som har en glasfiberpool och är nöjda med den. PP-pool könner jag ingen som har personligen, men konceptet låter ju helt ok. Rostfri pool känner jag en familj som har, fungerar också bra. Men frågan om hur marken är kommer man inte runt. På t.ex. en sluttningstomt får man ju andra krafter på poolen jämfört med en som är nedgrävd i plan mark. Termopool har jag inte sett i verkligheten, men jag har med intresse läst en hel del trådar om dem här. Tekniken låter klart intressant, inte minst med tanke på att man får goda isoleregenskaper mot omgivningen.

Delvis blir det ju också en fråga om kostnad kontra förväntad livslängd. Det finns ju pooler som är superbilliga, allt i ett för ett par tusenlappar, men där man väl inte skall räkna med att de håller i årtionden.

Lika viktigt att tänka på vid valet utöver typ av pool är storleken. En för liten pool omöjliggör riktig simning. Å andra sidan så blir det inte heller bra om man i en liten trädgård tränger in en maximerad pool så att man knappt kan gå runt den. Man behöver ordentligt med ytor vid sidan av poolen också både för att kunna sitta och njuta och för att kunna sköta poolen på ett vettigt sätt.

Poolgiganten

Utloggad Pool2010?

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Östervåla
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #11 skrivet: augusti 06, 2014, 15:01:50:50 »
Inne på femte säsongen med mosaikliner och den är som ny. Oerhört skönt att bada i en mjuk linerpool tycker jag. Naturligtvis finns risken att linern punkteras, men det finns ju goda möjligheter att reparera den. Och handen på hjärtat - hur många liners har punkterats av högklackade skor??   :D >rulla<
Folkpool Octavia 3,6*6,6*1,44 med 150 cm trappa och mosaikliner. Värmer med Zodiac Powerfirst värmepump.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6147.msg45664#msg45664

Utloggad Erica

SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #12 skrivet: augusti 06, 2014, 15:54:45:45 »
Inne på femte säsongen med mosaikliner och den är som ny. Oerhört skönt att bada i en mjuk linerpool tycker jag. Naturligtvis finns risken att linern punkteras, men det finns ju goda möjligheter att reparera den. Och handen på hjärtat - hur många liners har punkterats av högklackade skor??   :D >rulla<

En granne till oss fick ett 20-30-tal hål efter ett poolparty där ett antal personer dansade i poolen när vi bodde i USA ... men så jättevanligt är väl inte problemet. Kanke deras liner var av en dålig sort och dessutom hade de bara sand under, ingen betongplatta eller liknande. Men en hud eller katt som hamnar i poolen och försöker ta sig upp med klornas hjälp lär väl ge liknande risker. Det går ju att reparera linerns, men det svåra är ofta att se var läckan finns. Och har man fått massor med hål är det ju inte så enkelt.

Utloggad Steffe

SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #13 skrivet: augusti 06, 2014, 16:35:43:43 »
Har varken haft katter, hundar eller folk med högklackade skor i poolen under alla år så valet av liner som tätskikt känns hittills bra.  ;D.

Att det skulle kännas som att det sviktar om man går i en linerpool som Erika skrev låter ju väldigt konstigt. Vattentrycket gör ju så att linern ligger bom still mot underlaget. Dock så kan man säkert känna av hälmärken osv. om man har gjort ett dåligt bottenarbete (anledningen till varför jag gjorde gjuten platta).

Är det någon på forumet som fått hål på sin liner p.g.a. husdjur?

Utloggad Erica

SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #14 skrivet: augusti 06, 2014, 16:53:16:16 »
Har varken haft katter, hundar eller folk med högklackade skor i poolen under alla år så valet av liner som tätskikt känns hittills bra.  ;D.

Att det skulle kännas som att det sviktar om man går i en linerpool som Erika skrev låter ju väldigt konstigt. Vattentrycket gör ju så att linern ligger bom still mot underlaget. Dock så kan man säkert känna av hälmärken osv. om man har gjort ett dåligt bottenarbete (anledningen till varför jag gjorde gjuten platta).

Är det någon på forumet som fått hål på sin liner p.g.a. husdjur?

Med betongplatta under lär du nog inte få den känslan att det sviktar. Men om du med amerikansk byggmetod lägger linern direkt mot sand under så känns det skillnad när du sätter ned hälen t.ex. Du får märken som flyttar på sig, vilket jag tycker känns lite knepigt. Jag föredrar att poolen har en mera stum botten.

Katter har vi själva inte råkat ut för, hund däremot (fast vi inte har hund själva), högklackat likaså (vi har parties emellanåt och poolrummet ju idealiskt för sådant). Jag vet en familj som fick en älg i poolen. Men med en betongpool så skulle varken katter, hundar, lejon eller älgar göra hål, inte heller de mest sylvassa klackar. Jag tor inte ens elefanter skulle vara någon större fara, men dörrarna till poolrummet har inte sådan storlek att sådana kommer in i vart fall :D

Utloggad Pool2010?

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Östervåla
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #15 skrivet: augusti 06, 2014, 17:15:22:22 »
Ja har man inomhuspool lär man väl knappast få besök av vilda djur. Och skulle en älg leta sig in på tomten händer det förmodligen när poolskyddet är på, och då är det kanske poolskyddet som tar störst skada.  :-\
Folkpool Octavia 3,6*6,6*1,44 med 150 cm trappa och mosaikliner. Värmer med Zodiac Powerfirst värmepump.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6147.msg45664#msg45664

Utloggad Erica

SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #16 skrivet: augusti 06, 2014, 17:29:55:55 »
Ja har man inomhuspool lär man väl knappast få besök av vilda djur. Och skulle en älg leta sig in på tomten händer det förmodligen när poolskyddet är på, och då är det kanske poolskyddet som tar störst skada.  :-\

Jo i.o.f.s. Men håller inte poolskyddet, vilket det knappast gör med tanke på en kroppsvikt upp till 900 kg och vassa klövar, så lär nog linern ta stryk också... Eftersom älgar har långa ben så lär nog en stor del av kroppen vara ovanför ytan och då blir ju trycket inte så stort. En människa i en djupare pool ger ju inget större tryck heller. De som dansade hål i poolen den gången var i det grunda (alla hålen var på den sidan), så mycket av vikten kom över vattnet. På djupt vatten väger man ju nästan ingenting, oavsett vad man har på fötterna.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #17 skrivet: augusti 06, 2014, 17:31:09:09 »
Nu när det är varmt så in i hel_e så badar vår hund flera gånger om dagen. Marsvinet har varit i också, men katten kom bara i halvvägs innan hon klagade så hon slapp. De andra två tycker att det är jätteskönt att bada.

Hittills har vi inte fått något läckage.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #18 skrivet: augusti 06, 2014, 18:28:00:00 »
Först och främst beror det på budget och hur mycket ni är villiga att lägga. Visst, betongpool med kakel vill väl alla ha men smakar det så kostar det... :)


Sen beror de ju mycket på om man vill/kan bygga själv eller behöver få in hjälp.


Ska man ta in hjälp skulle jag välja någon av de etablerade leverantörerna som erbjuder "helentreprenad" genom sina ÅF, t.ex. Folkpool, Poolkungen, Miamipool.
Vill man bygga själv är det enklaste med en åttaformad plåtpool (t.ex. Poolkungen elelr Rubinpool) eftersom konstruktionen är självbärande. Andra plåtpooler kräver ofta stödmurar. Träpool är rätt enkel att bygga också men trä är alltid trä... Alla dessa kan göras med botten av stenmjöl.


Själv har jag en Aqvis pool som består av liner och "plastplankor". Den är enkel att bygga men kräver betongplatta för att fästa plankorna i.


Nästa steg sen är ju PP eller glasfiber pool. Väldigt enkelt att få igång eftersom de kommer färdigmonterade men är förstås dyrare och kräver också ofta betongplatta för att garantin ska gälla.


Slutligen finns det en uppsjö olika "thermo" och betongpooler. "Thermo" består av frigolitblock som "muras" upp och fylls med betong. Betongpooler finns som färdiga element som man bara pusslar ihop och sen kan man bygga med Leca block o.dyl. också. De flesta thermo- och betongpooler har en platssvetsad liner men kan även målas, läggas glasfiber, epoxi, kakel, etc.


Så, delge gärna budget och hur ni vill bygga så är det enklare att ge råd... :)


Tänk också på att ni måste ha en täckning för poolen som är godkänd. De kostar från ca. 20.000 kr för presenningsvarianter till ca. 60.000 kr och uppåt för pooltak (som alltid rekommenderas p.g.a. isolering och för enkelheten).
Till det kommer uppvärmning, det kan ske genom befintlig värmepump, t.ex. bergvärme, med solvärme eller luftvärmepump. Billigast är luftvärmepump, från. ca 8000 kr, mest effektivt är värmepump (bergvärme) medan solvärme förstås är billigast i drift men håller inte en stabil (eller speciellt hög) temperatur på vattnet...

AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Lliinda

SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #19 skrivet: augusti 07, 2014, 14:39:27:27 »
Hej
Tack för alla svar O0
Just nu håller vi på med ledningskollen och kollar upp förra husägarens dränering  :-\ vilket inte va så jättebra med tanke på poolbygge då den ej var kopplad till någon brunn.
Har tagit in massa offerter från olika poolföretag och då är all eran hjälp perfekt  8). Vill ha ett pooltak o då vill jag ej betala mer än runt 80000 för det (4*8).
Trodde det kanske skulle sluta runt 300000kr men är lite rädd för dränering asfalt marksten pool att det kanske slutar på 400000kr . Tomten vi har är jättestor så just den biten är ingen fara.

« Senast ändrad: augusti 07, 2014, 21:13:16:16 av Lliinda »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag