VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Får inte tag i återförsäljaren som byggt läckande pool!  (läst 8331 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tate

Får inte tag i återförsäljaren som byggt läckande pool!
« skrivet: maj 25, 2013, 10:13:36:36 »
För ett år sedan byggde vi pool. Vi valde att låta återförsäljaren från Folkpool bygga poolen, för att det kändes tryggt. Det är en stor investering, och efter att ha läst om alla problem som kan uppstå ville vi att allt skulle göras korrekt och att alla garantier skulle gälla. Vad kan då vara bättre än att låta någon från ett stort poolbolag bygga en av sina egna pooler, tänkte vi.

Poolen har dock läckt sedan dagen vi började fylla på vatten. Först såg vi att det rann ut vatten på utsidan av poolen, under bräddavloppet. Detta tätade återförsäljaren genom att smeta på någon silikonliknande gegga på utsidan. När jag påpekade att A) vattennivån fortfarande sjönk, och B) man nog inte tätar läckan genom att smeta på något på utsidan av poolen, så tätade han genom att sätta en silikonsträng i skarven på insidan av bräddavloppet. Denna har nu blivit brun och fallit av.

Därefter insåg vi att ett av inloppen läckte. Vi fick gräva upp, och detta lagades. Men vattennivån fortsatte sjunka. Jag gick med på att vänta så att vi skulle se var vattennivån stannade, förutsatt att återförsäljaren garanterade att poolen och omgivningen inte skulle ta skada av att vänta, och att poolen skulle vara lagad innan våren eftersom vi planerade att bada till påsk, och gärna ville färdigställa poolområdet (vilket känns otryggt att göra när man inte vet vad som måste grävas upp.)

Efter mycket tjat från min sida under våren, och många löften från återförsäljarens, så kom han slutligen hit när jag inte var hemma, och "lagade" genom att smeta mer silikonliknande ämnen, den här gången i båda inloppen - utan att ta isär dem eller sänka vattennivån som vid tillfället ifråga var strax över inloppen. Därefter hävdade han att poolen var tät och att vi skulle fylla på och starta upp den.

Naturligtvis läckte den fortfarande. Jag fyller på vatten två gånger i veckan för att pumpen inte ska köra torr. Vad återförsäljaren säger om detta har jag ingen aning om, för han svarar inte när jag ringer.

I en månads tid har jag jagat honom. Jag skickar meddelanden. Jag ringer fasta numret och hans mobil. Varje gång går det fram signaler - men sedan bryts samtalet och det tutar upptaget eller jag får beskedet "just nu går det inte att nå den du söker".

Jag har svårt att tro att en försäljare inte har en telefon som fungerar - det blir så svårt att sköta verksamheten då - så jag får väl utgå från att han undviker mig. Jag har ringt Folkpool två gånger, som bara säger att deras återförsäljare ansvarar för garantiärenden och support, och att de ska be honom kontakta mig. Vilket han inte gör.

Till detta kan man även lägga en annan lång lista på saker som inte kändes helt okej under byggets gång - som att fakturan från grävaren blev högre på grund av att återförsäljaren gav honom fel mått, samt beställde dit honom och lät honom vänta en dag, dessutom är poolbottnen fylld med hälmärken i stenmjölet efter byggandet, osv.

Så hur går man vidare? Jag är för att man ska låta folk förklara sig och ge dem chans att åtgärda problem - men det blir ju väldigt svårt när de vägrar svara. Och tryggheten jag kände när jag valde att bygga med Folkpool var ju tydligen inget värt, de tycks inte intresserade av att hjälpa till. Jag frågade vad jag hade för möjligheter att gå vidare och få hjälp, men de svarade "man kommer överens med återförsäljaren. Det finns inget annat alternativ."

Men hur kommer man överens med någon man inte får tag på?

Poolgiganten

Utloggad Charlotte i Linköping

jag har inte erfarenhet i just det här ärendet, men vi hade problem med en rörfirma nä vi hade byggt vårt hus. Till slut kontaktade jag Allmänna Reklamationsnämnden och Konsumentombudsmannen som hjälpte oss. Vi tog dit en oberoende part som fixade felet och skickade fakturan till firman. Dessvärre gick denna i konkurs så vi fick inte ett öre :( Hoppas ni har bättre tur! Lycka till!

Utloggad Kojak

SV: Får inte tag i återförsäljaren som byggt läckande pool!
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2013, 14:18:39:39 »
Ring deras huvudkontor, de får styra upp med en krånglig franschisetagare. Folkpool är ju ökända som de största skojarna i branschen när det gäller deras poolpaket. Var själv där och fick offert, höll på att svimma när de förklarar att det är tryckimpregnerat virke den byggs av. Förklarade att om jag vill bygga den av det så kan jag ju lika gärna åka själv till bauhaus och hämta materialet för 1/20 av deras pris. Har man trädgård så vet man att har man otur så håller tryckat ibland bara en säsong. Men nog om detta, kontrollera att det inte är virket i väggen som gått sönder av jordtrycket och lyckats göra hål på linern. Annars så får du gå på huvudkontoret, de har ett visst ansvar för dessa småpåvar som använder deras logga.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Får inte tag i återförsäljaren som byggt läckande pool!
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2013, 15:00:26:26 »
Folkpools stommar håller i minst 30-40 år, det har jag sett med egna ögon, så jag vet inte om de är sämre än någon annan.
Jag skulle lika gärna/hellre köpa en folkpool som en pool byggd av tunnplåt på rulle som många andra erbjuder.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Tate

SV: Får inte tag i återförsäljaren som byggt läckande pool!
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2013, 15:18:05:05 »
Poolen är byggt av plast, är bara ett år gammal och läckte sedan dag ett så det är nog inget problem med just stommen. Däremot kan ju linern iofs vara trasig från början, och jag är rätt säker på att bräddavloppet fortfarande läcker eftersom de "lagade" den under vattenytan med silikon som ramlat bort. Det läcker dessutom på något mer ställe, eftersom vattnet fortsätter sjunka även när vattennivån är under bräddavloppet.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Får inte tag i återförsäljaren som byggt läckande pool!
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2013, 16:45:31:31 »
Förstår jag dig rätt när du låtit en folkpoolåterförsäljare bygga en plastpool från en annan tillverkare?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Tate

SV: Får inte tag i återförsäljaren som byggt läckande pool!
« Svar #6 skrivet: maj 25, 2013, 17:49:11:11 »
Nej, det är folkpools poolstomme. En classic, fast i ett material de kallar "termoplast".

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Får inte tag i återförsäljaren som byggt läckande pool!
« Svar #7 skrivet: maj 25, 2013, 19:30:06:06 »
Och vad säger Folkpool centralt?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Tate

SV: Får inte tag i återförsäljaren som byggt läckande pool!
« Svar #8 skrivet: maj 25, 2013, 19:43:05:05 »
De svarar bara att jag måste komma överens med återförsäljaren och att de ska be honom kontakta mig. Jag har ringt dem ett par gånger och får samma svar varje gång, trots att jag förklarat att det gått en månad nu sedan första gången de bad honom ringa mig, och han har fortfarande inte ringt. Jag frågade dem vad som händer om återförsäljaren inte löser problemet, vilka alternativ jag då har för att gå vidare och då fick jag svaret "det finns inget alternativ, man kommer överens".

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Får inte tag i återförsäljaren som byggt läckande pool!
« Svar #9 skrivet: maj 25, 2013, 20:15:52:52 »
Kontakta Kommunens konsumentvägledare.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan