Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Digital mätare - PoolLab 1.0  (läst 12183 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bob-ifix

Digital mätare - PoolLab 1.0
« skrivet: april 29, 2020, 11:43:40:40 »
Jag har fått mycket hjälp via detta forum men har ej skrivit så många inlägg.
Jag vill nu försöka bidra med lite information som jag tycker saknades.

Jag har tidigare endast använt mig av teststickor och blivit mer och mer less på att jag inte kan tyda färgerna tillräckligt bra (testat lite olika märken).
Senaste veckan försökte jag sätta mig in i alternativa test och kom fram till att i Sverige är utbudet väldigt begränsat.
I USA verkar det vara Taylor test kit som rekommenderas mest - men jag hittade inget vettigt sätt att få hem det till Sverige för överkomligt pris.

I slutändan stod det mellan Scuba II och PoolLab 1.0.

Scuba II finns många trådar om i detta forum och verkar säljas under lite olika varumärken. Min slutsats är att den har fått väldigt blandade recensioner där vissa klagat på att den ej är helt vattentät (batteriluckan kan läcka) samt att den är ganska opålitlig vad gäller alkalinitet (+- 50 mg/l). Förutom dessa "egenskaper" verkar de flesta nöjda.

Av en slump hittade jag alternativet "PoolLab 1.0" som endast verkar säljas av Folkpool i Sverige. De beskriver själva att den har bättre noggrannhet men de enda siffror jag hittade var i procent. Jag saknade noggrannheten angiven i mg/l för respektive mätvärde.

Jag har nu köpt in denna och i bruksanvisningen fanns mer utförliga värden angivna som jag tänkte dela med mig av:

Aktivt syre:
0,0-5,0 (+- 0,5 mg/l)
5,0-15,0 (+- 1,3 mg/l)
15,0-25,0 (+- 3,8 mg/l)
25,0-30,0 (+- 5,0 mg/l)

Alkalinitet
0-30 (+- 3 mg/l)
30-60 (+- 7 mg/l)
60-100 (+- 12 mg/l)
100-200 (+- 18 mg/l)

Brom
0,0-2,5 (+- 0,2 mg/l)
2,5-6,5 (+- 0,6 mg/l)
6,5-11,0 (+- 1,7 mg/l)
11,0-13,5 (+- 2,3 mg/l)

Cyanursyra
0-15 (+- 1 mg/l)
15-50 (+- 5 mg/l)
50-120 (+- 13 mg/l)
120-160 (+- 19 mg/l)

Kalkhårdhet
0-25 (+- 8 mg/l)
25-100 (+- 22 mg/l)
100-300 (+- 34 mg/l)
300-500 (+- 45 mg/l)

Klor
0,00-2,00 (+- 0,10 mg/l)
2,00-3,00 (+- 0,23 mg/l)
3,00-4,00 (+- 0,75 mg/l)
4,00-6,00 (+- 1,00 mg/l)

Klordioxid
0,00-2,00 (+- 0,19 mg/l)
2,00-6,00 (+- 0,48 mg/l)
6,00-10,00 (+- 1,43 mg/l)
10,00-11,40 (+- 1,90 mg/l)

Ozon
0,00-1,00 (+- 0,07 mg/l)
1,00-2,00 (+- 0,17 mg/l)
2,00-3,00 (+- 0,51 mg/l)
3,00-4,00 (+- 0,68 mg/l)

pH
6,5-8,4 (+- 0,11 mg/l)

Total hårdhet
0-30 (+- 3 mg/l)
30-60 (+- 5 mg/l)
60-100 (+- 10 mg/l)
100-200 (+- 17 mg/l)
200-300 (+- 22 mg/l)
300-500 (+- 58 mg/l)

Väteperoxid (LR)
0,00-0,50 (+- 0,05 mg/l)
0,50-1,50 (+- 0,12 mg/l)
1,50-2,00 (+- 0,36 mg/l)
2,00-2,90 (+- 0,48 mg/l)

Väteperoxid (HR)
0-50 (+- 5 mg/l)
50-110 (+- 6 mg/l)
110-170 (+- 11 mg/l)
170-200 (+- 13 mg/l)


Hittills (efter 3 mätningar) är jag väldigt nöjd med mätaren, men jag har ingen annan mätare att kontrollera denna mot så jag kan inte kontrollera om den lever upp till den noggrannhet som anges.
Jag fick bland annat reda på att mitt CYA är helt åt skogen (99 mg/l) och jag håller just nu på att tömma och återfylla poolen..


Jag hoppas att detta inlägg kan hjälpa någon som funderar på inköp av digital mätare och att det underlättar jämförandet av de olika alternativen på marknaden.
Bara att skriva om ni vill att jag undersöker någonting specifikt med denna mätare.

Poolgiganten

Utloggad FfromB

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Bunkeflostrand
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 17
  • Kön: Man
  • Pool på gång!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #1 skrivet: april 29, 2020, 13:16:47:47 »
har funderat på PoolLab 1.0 under en tid, men lite avskräckt av priset, men är den riktigt bra så är det ju inte oöverkomligt.

Mycket givande beskrivning!

Just nu:
FolkPool - 1945 + 49 frakt = 1.994:- (känns tryggare)
EuroToys - 1455 + 67 frakt = 1.522:- (okänt för mig, men 472:- är ganska mycket i sammanhanget, nån erfarenhet av EuroToys?)
Hittar inte fler ställen i "närheten" :)

Hur "dyr" blir den att använda...pris på tabletter etc.?

/F
4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore
Hel gaveltrappa
2 LED RGB
Pump KS EVO VS
Filter Cantabric 500 med AFM
Saltklorinator KLX 16 med pH, Redox o WiFi
Värme  G&J Inverter X20
Pooltak Nova Comfort 4x8, Antracit klarplast
Poolrobot - Pulit Advance 5+
Liner 1,5 mm platssvetsad Persian Blue
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15986.0

Utloggad Bob-ifix

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #2 skrivet: april 29, 2020, 16:07:58:58 »
Har som sagt bara haft den några dagar och utfört begränsat antal test, men tycker att den är enkel att använda och känns som bra byggkvalité som förhoppningsvis håller länge.
Jag köpte via Folkpool när de hade kampanj (1 749). håller med om att det är dyrt men jag var helt enkelt för less på stickor etc.

Har ännu inte undersökt om man kan hitta tabletter billigare på annan plats, men hos Folkpool säljs tabletterna i 50-pack, för 129 kr, oavsett vilket test det gäller.
Så kostnaden blir då 2,60 kr per test vilket jag tycker är överkomligt.

De säljer även ett "refillkit" med följande, för 159r:
DPD1 (fritt klor/brom) x 20st
 DPD3 (totalt klor) x10st
 Fenol Röd (pH) x 20st
 Alkalinitet x 10st
 Cyanursyra x 10st

= 70 tabletter = 2,30 kr per test.

Nu i början av säsongen behöver jag testa de flesta parametrar, men senare lär det mest bli klor och pH.

Skriv gärna om du hittar tabletter till bättre pris någonstans (jag är dock osäker på om man måste köpa PoolLabs egna tabletter, eller om man får korrekta resultat med no-name tabletter. Lär bli att göra ett jämförande test någon gång i framtiden).

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #3 skrivet: april 29, 2020, 21:52:23:23 »
Hej,

Har testat detta instrument i några månader. Råkar ha två.

Igår blandade jag di-klor med ett teoretiskt värde på 0,575 ppm FC.
Mätningarna visade mellan 0,56 och 0,58 ppm FC.

Så troligen är instrumentet bra?
Har även gjort tester på CYA. Blandade en lösning som borde ge 100ppm.
Instrumentet visade 98ppm. Troligen att lite vatten dragits till CYA. Vidare mitt vatten som inte haft ett tillflöde på CYA på många år visade på 2 ppm CYA.
Detta ryms inom felmarginalerna.

Roger

Utloggad Bob-ifix

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #4 skrivet: april 30, 2020, 11:35:47:47 »
Tack för informationen Roger, det låter ju lovande gällande instrumentets säkerhet.

Jag har nu fått ordning på värdena i mitt poolvatten.
Bytte ut i stort sett allt vatten med nytt vatten direkt från Mälaren.

Problemet nu är att poolen ser mer ut som en septiktank än någonting man vill bada i..
Påbörjat klorering, men om någon har tips på fler åtgärder för att få fint vatten mottages detta gladeligen.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #5 skrivet: april 30, 2020, 13:04:02:02 »
Cirkulation med filtrering och chockklorering kommer det där att vara fint troligtvis inom 24 timmar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #6 skrivet: maj 01, 2020, 09:28:23:23 »
Hahah, fy fan så ditt vatten ser ut, nej då hade jag kört med fel CYA!
Mäter aldrig det då "det man inte veta, lider man inte av " hehe
Mäter klor och ph!
Jag lever än efter 7 år med pool och bubbelpool :D

Jag köper nog en sån där mätare till nästa säsong, har haft funderingar några år, men ej kommit till skott!
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

LQ

  • Gäst
LQ
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #7 skrivet: maj 02, 2020, 11:53:16:16 »
Hej!
Äntligen någon som har erfarenhet av Pool lab. Behöver köpa en ny mätare o Poollab verkar vara den enda på marknaden som mäter kalcium. Men när jag läser bruksanvisningen så är mätaren kapabel att mäta både kalcium och total hårdhet. När jag frågade Folkpool om skillnaden säger de lite svävande att det är samma sak men det tror jag inte på. Har bett om ett förtydligande men så klart ej fått svar. Är det någon här som vet? Dessutom så ingår inte kalciumreagens i deras kit med tabletter så hur i
h-lvete ska jag kunna mäta kalciumet???

Oerhört tacksam för svar!

Utloggad TommyC

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #8 skrivet: maj 02, 2020, 12:00:30:30 »
Från Wikipedia: Vattenhårdhet är ett mått på hur mycket mineraler vattnet innehåller, främst är det kalcium- och i mindre omfattning magnesiumjoner som avses. Vatten med en hög halt av dessa joner kallas hårt vatten. Vatten med låg halt av dessa joner kallas mjukt vatten. 

Det finns mycket mer att läsa både där, hos t ex Pahlén och andra leverantörer av poolutrustning.

Har du kommunalt vatten så kanske det räcker att läsa på vattenverkets hemsida om vad vattnet innehåller.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

LQ

  • Gäst
LQ
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #9 skrivet: maj 02, 2020, 15:28:43:43 »
Jo absolut att jag vet om vi har hårt eller mjukt vatten. Men eftersom vattnets kalcium/kalk/hårdhet ska vara ett visst värde så måste jag ju kunna mäta det tänker jag. Med gamla LaMottemätaren så funkade det att mäta och det behövde alltid justeras lite vid vattenbyte.

Om jag gör/tänker fel så får ni gärna komma med goda råd.


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #10 skrivet: maj 04, 2020, 22:38:10:10 »
Hej!
Äntligen någon som har erfarenhet av Pool lab. Behöver köpa en ny mätare o Poollab verkar vara den enda på marknaden som mäter kalcium. Men när jag läser bruksanvisningen så är mätaren kapabel att mäta både kalcium och total hårdhet. När jag frågade Folkpool om skillnaden säger de lite svävande att det är samma sak men det tror jag inte på. Har bett om ett förtydligande men så klart ej fått svar. Är det någon här som vet? Dessutom så ingår inte kalciumreagens i deras kit med tabletter så hur i
h-lvete ska jag kunna mäta kalciumet???

Oerhört tacksam för svar!
Hej,
Jag hade ett mycket längre svar än vad jag skriver. Valde ett kort svar.

Svaret var nog ganska korrekt från återförsäljaren av instrumentet.
Mitt svar hade varit lika.
Anledningen är att hårdhet på vatten kan förvirra vem som helst. Olika skalor beroende på land och instrument.

Total hårdhet mäter alla fria två-värda joner. Kalcium är vanligast och ca. en tiondel eller mindre i jämförelse med kalcium är magnesium. De andra är oftast försumbara.
Kalciumhårdhet mäter bara fritt kalcium i poolen.
För dessa två finns olika indikatorer som ger olika färg.

Men eftersom alla andra tvåvärda joner är mycket lägre än kalcium så funkar ofta denna mätning. Vidare är att denna parameter inte behöver mätas exakt.
Vidare sker mätningen med droppflaskor. Alltså inga tabletter.

Har tyvärr inte gjort en exakta tester av denna parameter.
Ett tips är att skaka/ruska dessa två flaskor minst 1minut innan användning.

Roger

Alltså, det fungerar lika bra med total hårdhet som kalkhårdhet när du mäter.

Utloggad Diddi

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #11 skrivet: augusti 02, 2020, 10:22:41:41 »
Även jag investerade i denna, efter 7 år med pool och spa, och är nöjd.
Det jag också skulle vilja veta, precis som trådstartaren, om det finns andra tabletter att köpa, om det teoretiskt borde kunna fungera eftersom kemiskt sett borde väl tabletterna innehålla samma sak? Jag tycker att kvantiteten på tabletterna är för höga i Folkpools utbud. Men man kanske mäter 50 ggr/säsong?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #12 skrivet: augusti 02, 2020, 22:06:39:39 »
Även jag investerade i denna, efter 7 år med pool och spa, och är nöjd.
Det jag också skulle vilja veta, precis som trådstartaren, om det finns andra tabletter att köpa, om det teoretiskt borde kunna fungera eftersom kemiskt sett borde väl tabletterna innehålla samma sak? Jag tycker att kvantiteten på tabletterna är för höga i Folkpools utbud. Men man kanske mäter 50 ggr/säsong?
Hej,
Rent teoretiskt borde det fungera med andra motsvarande tabletter.
Anledningen är att oavsett instrument mäter de samma sak. Olika instrument som mäter samma parameter borde mäta samma absorbans/våglängd. Det är ju samma kemikalie som mäts.

Sen kan jag påstå att olika leverantörer och beskrivning hur man gör påverkar mätningen enormt. Vill påstå att man ofta mäter fel trots att man har det bästa instrumentet på marknaden.

Gör man inte rätt så är ofta ett enkelt kit från Biltema bättre. Snabbt och enkelt.


Roger
« Senast ändrad: augusti 03, 2020, 04:32:05:05 av Roger. »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #13 skrivet: augusti 03, 2020, 07:51:28:28 »
Skaffa gärna en lite kemimortel till ditt instrument. Vissa mätningar bör gå fort. Annars kan de påverka resultatet. Jag mal alltid mina tabletter innan mätning.
Roger

Utloggad Diddi

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #14 skrivet: augusti 03, 2020, 09:57:04:04 »
Jag ser inte riktigt hur man kan göra fel med PooLab, den är verkligen superenkel att använda.
Följer man PooLabs instruktioner ska tabletten malas i koppen och min uppfattning är att det går fort, kanske 10-15 sek att krossa tabletten, beroende på vilken av dem det är.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #15 skrivet: augusti 03, 2020, 17:48:05:05 »
Hej,
Pool-lab-1.0 kanske är troligen det bästa instrumentet i sin prisklass. Går att få högre noggrannhet än vad som står i manualen. Vidare borde det vara enkelt.

Men noggrannheten kan bero på användare och andra parametrar.
För att testa ett instrument måste man veta exakt hur hög koncentration av ämnet man har.

Blandade till en lösning med diklor som teoretiskt skulle ha ett FC på 2,75-2,80 ppm.
I detta fall var tabletterna svårlösliga. Kanske naturligt eller gamla. Dock nyinköpta. Jag gjorde fem tester på detta vatten. Fick värden mellan 2,72 och 2,80. Vilket är mycket bra. Jag mortlade dessa tabletter innan tillsats till instrumentet.

Bad en van användare av instrumentet att göra mätning på samma vatten med samma tablett. Mortlade tabletten i instrumentets kopp. Fick ett FC=2,2. Bad en laboratorietekniker göra motsvarande. Fick 2,4 ppm FC. Sen testade jag en Rapid-DPD1-Biltema. Visade 2,4 ppm FC.

Skillnaden mellan våra mätningar var tiden det tog att mäta FC. Min tog ca 30s. De andra tog upp till tre minuter.
Förklaring.
DPD1 kan färgas eller bli färglös. Det bildas två olika molekyler/joner. Den ena blir röd och den andre färglös. Noggrannheten för FC-mätning följer en parabel. Alltså inte linjärt samband mellan Absorbans/instrumentet och verkligt FC. Vid FC=6 ppm är man i toppen av denna parabel. Högre klorhalt kommer att ge lägre värde. Alltså blir osäkerheten mycket stor angående FC runt 6 ppm.
Det är till och med så att ju högre klorhalten är dess mer fel brukar DPD1 ge. Ligger man under FC=2 ppm är det mycket stor noggrannhet. Över blir felet större och större med längre mätningstid.
Här kan man alltid testa efter man gjort en FC-mätning genom att vänta 1 minut. Kör en ny test. Vänta en minut så kör man en ny test. Ju högre klorhalt man har dess mer kommer instrument visa lägre och lägre värde på FC. Så tiden kan vara avgörande beroende på hur lättlösliga tabletterna är?

Vidare finns det en till parameter som påverkar mätningen av FC. Det är första steget av bundet klor i form av monokloramin. Här är tiden mycket avgörande då man mäter FC. Redan efter 1minut kommer detta att färga DPD1. Ju högre halt bundet klor dess fortare kommer färgningen. Vidare blir mer röd med tiden. Kallas för Fantomklor.

Råkar man ha mycket bundet klor kommer det färga DPD1 redan efter 30s. Har testat själv.

Så när jag påstår att detta är en av de svåraste mätningarna är det sant. Hög klorhalt och man tar för lång tid på sig kommer DPD1 visa ett för lågt värde. Vidare om man har bundet klor kan det tolkas som fritt klor.

Övrigt är de flesta parametrarna (färgerna) kalibrerade mellan 20 och 25 grader. Alltså temperaturen påverkar mätningen också.

Det finns olika märken på tabletter som kan ge olika resultat. Vidare åldern på tabletterna. Mer lättlösliga tabletter ger mer noggrannhet enligt mig.

Roger

Utloggad Diddi

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #16 skrivet: augusti 03, 2020, 19:57:03:03 »
Jisses!
Jag är imponerad av din kunskap kring detta - wow!
Och tack för att du tar dig tid!!
Jag läser och läser om och förstår vissa saker och andra fattar jag ännu inte (i alla fall hur jag ska kunna omvandla det till praktik, och detta trots mina 41 år i livet och 420 högskolepoäng  ;D )

Hade jag vetat det jag läser nu hade jag troligtvis avstått att köpa så pass dyrt mätinstrument.
MEN! Just nu är jag glad för den eftersom jag har kommit så här långt och lärt mig så mycket om vad som är fel med vårt vatten och hur vi kan landa rätt och göra rätt framöver. Så jag väljer att ignorera den felmarginal jag kan råka ut för gällande tabletter, hastighet och temperatur och acceptera att det är "därkring" eftersom det ger mig ändå mer info än min trasiga gamla mätare gjorde eller ny info såsom CYa vilket den inte klarade....

Samtidigt blir jag matt på alla "ifs and buts" kring att försöka göra rätt, med rätt redskap, i rätt tid och enligt alla hälso- och miljölagar samtidigt som man försöker parera annalkande värmebölja  ;D ;D

BTW säger PoolLabs instruktion att man inte ska använda Rapid-tabletter. Använder du dessa med gott resultat i just denna manick?

/Diddi
 

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #17 skrivet: augusti 03, 2020, 20:15:54:54 »
Hej,

Kör Biltemas kit varje dag. Vill jag ha mer noggranna mätvärden tar jag fram pool-lab. Anledningen till inlägget handlar om att lita på digitala värden och de är alltid rätt. Kör inte Biltemas rapid i instrumentet. Tänkte bara hur mycket fel kan den mäta. Eftersom det är en rapid löser den upp sig snabbt. Inte samma noggrannhet som i de som inte är rapid (svart markering).

Många brukar skriva om att de känner sitt vatten. Ofta behöver man inte mäta för att veta vad man ska göra.

Som jag skrev om pool-lab är det troligen den bästa på marknaden just nu.

Jag tycker det borde vara enkelt med pool och spa. För mig har det blivit det. Tror att de flesta följer råd och riktlinjer. Tyvärr kan det ändå bli fel.

Det är lite därför jag signalerat om att minska mina inlägg på forumet. Handlar om att försöka få de som ger råd och vägledning att ge bättre vägledning och råd. Det är mycket lätt att man får ett svängigt vatten fast man bara följer råd och riktlinjer.

Roger

Utloggad Diddi

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #18 skrivet: augusti 03, 2020, 21:17:48:48 »
Har också haft funderingar på att införskaffa enklare stickor för dagligt bruk - när jag är i mål och kanske ta fram PoolLab en gång per vecka, tills jag verkligen är i mål.

Läste på så himla mycket när vi skaffade pool och spa för 7 år sedan och har alltid sett mig ha bra koll. Det har varit "justera PH och klorera därefter" i mycket enkla drag. En och annan alkanitet-kur eller Clear-pool-spa behandling - that´s it! Enkelt och härligt - som det ska vara! Men efter denna vända vi är med om nu känner jag att man borde ta "pool-körkort" först  ;D eftersom det är många moment 22 och marginalerna är ibland snäva. Jag har tex ännu inte hittat info om NÄR efter olika kemikalier man kan bada igen. På chockklorering står det 6 h, men ingen annan behandling anger tiden. Hur länge ska jag vänta innan jag kan bada? Teoretiskt så snart värdet är uppmätt till korrekt nivå, men hur vet jag NÄR jag ska mäta? Kommer det stiga ytterligare efter xxx antal minuter/timmar? Det finns säkert tabeller med googlingen jag gjorde häromdagen resulterade inte i något. Alla "vägledningar" från olika leverantörer säger samma sak: kemikalier och nivåer. Men inget om tid. Körkort för poolägare - I tell U  ;D

/Diddi

Utloggad Plums

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #19 skrivet: augusti 04, 2020, 21:09:35:35 »
Jisses!
Jag är imponerad av din kunskap kring detta - wow!
Och tack för att du tar dig tid!!
Jag läser och läser om och förstår vissa saker och andra fattar jag ännu inte (i alla fall hur jag ska kunna omvandla det till praktik, och detta trots mina 41 år i livet och 420 högskolepoäng  ;D )

Hade jag vetat det jag läser nu hade jag troligtvis avstått att köpa så pass dyrt mätinstrument.
MEN! Just nu är jag glad för den eftersom jag har kommit så här långt och lärt mig så mycket om vad som är fel med vårt vatten och hur vi kan landa rätt och göra rätt framöver. Så jag väljer att ignorera den felmarginal jag kan råka ut för gällande tabletter, hastighet och temperatur och acceptera att det är "därkring" eftersom det ger mig ändå mer info än min trasiga gamla mätare gjorde eller ny info såsom CYa vilket den inte klarade....

Samtidigt blir jag matt på alla "ifs and buts" kring att försöka göra rätt, med rätt redskap, i rätt tid och enligt alla hälso- och miljölagar samtidigt som man försöker parera annalkande värmebölja  ;D ;D

BTW säger PoolLabs instruktion att man inte ska använda Rapid-tabletter. Använder du dessa med gott resultat i just denna manick?

/Diddi

Alla vet att livserfarenhet delat med högskolepoäng måste vara högre än 15% för optimal livskvalitet. Lite detsamma som 7,5% regeln för cya.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #20 skrivet: augusti 04, 2020, 22:40:35:35 »
Alla vet att livserfarenhet delat med högskolepoäng måste vara högre än 15% för optimal livskvalitet. Lite detsamma som 7,5% regeln för cya.
Hej,
För vissa är det livskvalitet att kunna tänka, klura ut och förstå. Många vill inte förstå. Bara att det funkar. Det är så det borde vara? Tyvärr inte. De flesta gör bara enligt råd och riktlinjer? Ändå blir vattnet fel.

Andra hoppar gärna i vilket bad som helst? Omedveten om vattnets innehåll.
Själv undviker jag att bada i andras bad. Att ha insikt är aldrig fel. 
När man får problem med sitt vatten eller att ens barn får ont i öron och utslag kanske man blir orolig? Detta är mindre problem. Men det kan ge större problem.

Enligt inlägget har jag ingen livskvalitet?
Så det finns olika uppfattningar om livskvalitet. För mig är det inte en livskvalitet att bara hoppa ner i poolen och ha en estetisk omgivning. Det har jag. För mig är vattnet det viktigaste.

Att ha koll på de kemiska reaktionerna som sker i vattnet. Vidare kemikaliernas samverkan, motverkan och dynamik är livskvalitet för mig och min omgivning.

Vore det inte för alla dessa som har koll på pool- och spavatten skulle de flesta få mycket större problem. Alltså branschen kan själv stå där utan ifrågasättande?

Vidare är 7,5%-reglen närmare än sanning än råden i detta land. Man kan alltid blunda och tänka att detta händer inte mig? När det händer skriver man på forumet och frågar.
Roger

Utloggad Plums

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #21 skrivet: augusti 05, 2020, 00:01:36:36 »
Hej,
För vissa är det livskvalitet att kunna tänka, klura ut och förstå. Många vill inte förstå. Bara att det funkar. Det är så det borde vara? Tyvärr inte. De flesta gör bara enligt råd och riktlinjer? Ändå blir vattnet fel.

Andra hoppar gärna i vilket bad som helst? Omedveten om vattnets innehåll.
Själv undviker jag att bada i andras bad. Att ha insikt är aldrig fel. 
När man får problem med sitt vatten eller att ens barn får ont i öron och utslag kanske man blir orolig? Detta är mindre problem. Men det kan ge större problem.

Enligt inlägget har jag ingen livskvalitet?
Så det finns olika uppfattningar om livskvalitet. För mig är det inte en livskvalitet att bara hoppa ner i poolen och ha en estetisk omgivning. Det har jag. För mig är vattnet det viktigaste.

Att ha koll på de kemiska reaktionerna som sker i vattnet. Vidare kemikaliernas samverkan, motverkan och dynamik är livskvalitet för mig och min omgivning.

Vore det inte för alla dessa som har koll på pool- och spavatten skulle de flesta få mycket större problem. Alltså branschen kan själv stå där utan ifrågasättande?

Vidare är 7,5%-reglen närmare än sanning än råden i detta land. Man kan alltid blunda och tänka att detta händer inte mig? När det händer skriver man på forumet och frågar.
Roger

Jag lider av mina dubbla examina med gamla (riktiga) högskolepoäng som innebär att jag kommer bli lycklig först vid 200 års ålder. Dels handlar det om insikt men lika mycket om CSN. Pensionen, here I come! Make me debt free..

Eller just det, glömde den statliga lyckobanken - lotto!
« Senast ändrad: augusti 05, 2020, 00:05:29:29 av Plums »

Utloggad Diddi

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #22 skrivet: augusti 05, 2020, 08:22:28:28 »
Hmmm.... har diskussionen hamnat på fel kurs  ??? ??

Nåväl, jag är oerhört tacksam för allt jag har lärt mig tack vare dig @Roger och annan medlem
och med hjälp av ert tålamod, kunskap och tid har jag kommit väldigt långt i mitt dilemma som
håller på att löser sig helt i enighet med era rekommendationer och tips.....

.... och PoolLab! >>> för att hitta tillbaka till tråden.
Jag kan inte säga något om andra instrument i 1500-prisklassen men jag är nöjd med PoolLab
och om något skulle jag rekommendera folk att köpa det tidigare än när man hamnat i trubbel.
Kanske kan man dela "med grannen"  ;) ??

Utloggad LinaM

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #23 skrivet: augusti 08, 2020, 20:55:09:09 »
Har också haft funderingar på att införskaffa enklare stickor för dagligt bruk - när jag är i mål och kanske ta fram PoolLab en gång per vecka, tills jag verkligen är i mål.

Läste på så himla mycket när vi skaffade pool och spa för 7 år sedan och har alltid sett mig ha bra koll. Det har varit "justera PH och klorera därefter" i mycket enkla drag. En och annan alkanitet-kur eller Clear-pool-spa behandling - that´s it! Enkelt och härligt - som det ska vara! Men efter denna vända vi är med om nu känner jag att man borde ta "pool-körkort" först  ;D eftersom det är många moment 22 och marginalerna är ibland snäva. Jag har tex ännu inte hittat info om NÄR efter olika kemikalier man kan bada igen. På chockklorering står det 6 h, men ingen annan behandling anger tiden. Hur länge ska jag vänta innan jag kan bada? Teoretiskt så snart värdet är uppmätt till korrekt nivå, men hur vet jag NÄR jag ska mäta? Kommer det stiga ytterligare efter xxx antal minuter/timmar? Det finns säkert tabeller med googlingen jag gjorde häromdagen resulterade inte i något. Alla "vägledningar" från olika leverantörer säger samma sak: kemikalier och nivåer. Men inget om tid. Körkort för poolägare - I tell U  ;D

/Diddi

Hej,

Även vi har Poollab 1.0 och är nöjda (men har ju inget att jämföra med).

Fastnade för den fråga som Diddi hade i ett tidigare inlägg, nämligen om det måste gå en viss tid efter t.ex. dagsklor eller PH-höj (eller vad det nu kan vara) innan man kan bada. Även om det inte var det som tråden handlade om, så prövar jag lyfta det igen. Någon som har något svar?

/Lina
Tjälldén 3x6 meter
Förhoppningsvis första badet i augusti 2020 (vi badade 1 augusti!)

Utloggad Stego

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #24 skrivet: september 14, 2020, 08:37:57:57 »
Jag har haft denba mätare sedan april i år och kan bara säga att den fungerar perfekt. Mitt vatten har hållit värdena bra framför allt ph och alka, jag kör med aktivt syre som varmt rekomnenderas om ni vill ha ett fantastiskt mjukt och behagligt vatten utan klorlukt. Det går lite mer kemi(syre) men det är det värt.
Supporten till denna mätare är också suverän. Har varit i kontakt med dom i Tyskland och dom har hjälp till och förklarat hur mätvärdena ska följas och hur man får fram ett stabilt mätvärde.

Utloggad Magnuspm

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #25 skrivet: januari 15, 2021, 11:01:24:24 »
Hej!
Antar att ni alla har sett denna?


...blir en Poolab 1.0 till mig med  :)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #26 skrivet: januari 15, 2021, 22:28:24:24 »
Hej,
Kan bara bekräfta det som sagts tidigare.
Troligtvis det bästa mätinstrumentet.

Roger

Utloggad ktd

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #27 skrivet: maj 10, 2022, 14:45:33:33 »
Funderar lite på en PoolLab. Mest för att kunna mäta kalciumhårdhet men det verkar i stort sett omöjligt att få tag i vätskorna (POL20CaH1 & POL20CaH2) för mätningen.
Hur gör ni som har instrumentet?

Har en Scuba II redan för andra mätningar så går det inte att få tag vätskorna i ser jag ingen direkt vinst i att investera i ett nytt digitalt instrument.
Kör Biltemas snabbtest för vardagsmätning.

Utloggad Delta2004

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #28 skrivet: maj 10, 2022, 16:39:51:51 »
« Senast ändrad: maj 10, 2022, 16:47:50:50 av Delta2004 »

Utloggad ktd

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #29 skrivet: maj 10, 2022, 18:01:50:50 »
Det där CA-testet kan kanske vara något. Bara vi inte måste ha massa fiskar i poolen efter testet… :)

Om man använder TFPs app för att logga väsen så är det kalcium och inte total man ska mäta. Men det kanske skiljer sig i USA.
Där har dom ju turen att ha tillgång till Taylors olika kit.

*EDIT*
Citera
JBLs rekommenderade kalciumnivåer:
Sötvattensakvarium: kalcium är en del av den allmänna hårdheten och finns i mycket mindre kvantiteter än i havsvattnet.
Därför indikerar testet inget i sötvatten.
Får söka vidare…
« Senast ändrad: maj 10, 2022, 18:56:31:31 av ktd »

Utloggad Solpool

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sollentuna, norr om Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Nyfiken på att lära mig mer
    • Visa profil
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #30 skrivet: maj 14, 2022, 08:49:43:43 »
Mycket intressant tråd för en ny poolägare som jag. Jag köpte en Poollab via proshop.se för 1399 kr, ett tips om någon letar. Mycket smidigt och gick snabbt att få hem.
4x9m markpool av plåt från Ellipspool byggd 2021 uppstart maj 2022, blå mosaikliner, hörntrappa med sittbänk längs kortsida, Leia pooltak

Utloggad ktd

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #31 skrivet: maj 14, 2022, 09:26:56:56 »
Jag har varit i kontakt med Powerhaus24 https://powerhaus24.de och dom CH1 & 2 och skickar till Sverige om någon letar.

Utloggad Lacha

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #32 skrivet: juni 02, 2022, 23:17:18:18 »
Någon som vet om en Pool lab även fungerar i pool med saltvattenklorinator?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan