Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Utvärdering elförbrukning  (läst 1196 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Delta2004

Utvärdering elförbrukning
« skrivet: september 12, 2021, 19:49:41:41 »
Hej!
Nu kom första elmätningen efter en hel månad med den nya poolen. Förbrukning för poolen i augusti hamnade på 900 kWh.
Är det lågt/högt/normalt?
Augusti var som känt mycket kall. Vi håller 32 grader i vatten med värmepump.
Classic pool 3,5x6,5 med pooltak i Västerås. Full inverter värmepump och steglös pump.
Vad är era elförbrukningar med pool?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Utvärdering elförbrukning
« Svar #1 skrivet: september 12, 2021, 20:46:18:18 »
Vi gör av med ca 3000 kWh per år, har haft separat energimätare för poolen i 9 år. Brukar ha den igång ca 4 månader.

Vi snålar in på förbrukningen genom att köra pumpen i intervaller.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Utvärdering elförbrukning
« Svar #2 skrivet: september 12, 2021, 22:57:38:38 »
Hej,

Se inte denna förbrukning som ett normalt tillstånd.
Startar man sin pool tex. i mars är förbrukningen högre. Vidare stänger ner sin pool i november.

Tidigt på våren eller i slutet av hösten vill ingen bada om vattnet är kallt. Så tänker jag.

Vidare finns det en fördel att starta sin anläggning tidigt och avsluta sent.

Man slipper problem om vattnet är kallt.

MVH
Roger

Utloggad nyburjare

SV: Utvärdering elförbrukning
« Svar #3 skrivet: september 13, 2021, 09:00:29:29 »
Menar du fördel att starta sen o stänga tidigt ? om nu kallt vatten är bra o ger mindre problem , startar du tidigt o stänger sent har man ju varmt vatten längre .

Har testat det där med att ev spara genom att köra pumpen på timer ,men eftersom vi inte har tak blev det inget positivt eftersom då stänger även värmaren , o när den väl startar går den både längre o på 100 % för att ta igen graderna, så det jag sparade på karusellen fick jag betala till gungorna :)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Utvärdering elförbrukning
« Svar #4 skrivet: september 13, 2021, 13:11:21:21 »
Eftersom att cirkulationspumpen är den enskilt största förbrukaren för oss så har jag valt att köra den i halvtimmes intervaller. Undantaget mitt på dagen då det är troligt att det blir bad på sommaren och det är varmast så man får ut mer från värmepumpen. Startar 7:30 och sista är 19:30. Mitt på dagen går den 3 timmar i sträck. Om vi badar flera eller av någon annan anledning vi vill ha cirkulationen igång så har jag en tryckknapp som kopplar förbi tiduret i tre timmar. Ganska säker på att det är dokumenterat i min byggtråd.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Utvärdering elförbrukning
« Svar #5 skrivet: september 14, 2021, 05:53:56:56 »
Menar du fördel att starta sen o stänga tidigt ? om nu kallt vatten är bra o ger mindre problem , startar du tidigt o stänger sent har man ju varmt vatten längre .


OM man startar tidigt så har vattentempen inte gått över +10 grader så det räcker att man börjar klorera vid uppstart. Det kan ju vara lite krångligt att klorera innan man startat cirkulationen.
Samma sak på hösten, väntar man länge så sjunker tempen rätt snart under +10 grader när man stängt av, och man slipper krångla med klorering utan cirkulationen igång.
Här håller jag helt med Roger.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan