VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: För sent att gräva för pool?  (läst 2374 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel300

För sent att gräva för pool?
« skrivet: augusti 03, 2021, 13:56:41:41 »
Hej alla!

Undrar om det är för sent på året för att starta poolprojektet. Tänkte ta in en grävare och förhoppningen är att hinna gjuta en platta innan vintern slår till så man kan få en bra och snabb start på 2022 och inte hamna på efterkälken inför sommaren.

Har förstått att plattan klarar att ligga fritt över en vinter men Kan det vara till nackdel att gräva hålet och padda bädden om man sedan inte hinner gjuta ovanpå förens till våren? Tänker om man hamnar i tidsnöd.

Tacksam för svar

Poolgiganten

Utloggad joyride

SV: För sent att gräva för pool?
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2021, 19:08:39:39 »
Så gott som alla rekommenderar det du säger! Starta upp under hösten så kan du bada tidigare nästa år. Beställer du grejerna nu eller i höst så har du ju garanterat allt hemma. På våran runda pool var det 17 v leveranstid när vi beställde i januari vilket gjorde att vi inte kunde börja montera förrän i slutet av maj.

Utloggad PeeWee

SV: För sent att gräva för pool?
« Svar #2 skrivet: augusti 04, 2021, 15:10:12:12 »
Om du inte har hunnit beställa något än så skulle jag ändå påbörja jobbet att gräva grop och gjuta platta. Jag hade alla grejer hemma vid den här tidpunkten på året och kunde gjuta platta och väggar innan vintern. Tyckte det var rätt lagom, blev badklart till 1 juni året därpå. Poolfirmorna har ju just nu några gyllene år...

Utloggad Daniel300

SV: För sent att gräva för pool?
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2021, 22:24:43:43 »
Strålande. Och om de skiter sig med plattan? Ingen risk att grusbädden blir dålig under vintern med tjäle etc? Att jag har mina misstankar att planerna går i stöpet är att cellplast verkar helt omöjligt att få tag på.

Utloggad MadeleneD

SV: För sent att gräva för pool?
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2021, 20:03:16:16 »
Vad skoj med ett poolprojekt till att följa framöver!
Vi sitter i samma sits som du skulle jag tippa. Vi har i vår iver att komma igång bokat en grävmaskin som kommer på onsdag men inte beställt poolen ännu. Men hey, ingen minns en fegis sägs det ju:)

Vi håller tummarna att det kan finnas en pool åt oss vardera så att vi kan bada nästa säsong  <antman>


Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: För sent att gräva för pool?
« Svar #5 skrivet: augusti 14, 2021, 20:54:45:45 »
Hej, bara att börja gräva. Du behöver definitivt tiden om du bygger den själv! Då hinner du även boka in elektriker mm och annat du vill ha hjälp med. Byggmarknaden är överhettad både för poolhantverkare och andra som snickare, betongare och elektriker. Även på materialsidan, det är långa leveranstider och brist på tex isolering. Nästa år lär cementkrisen dyka upp igen om inte regeringen, Möd och Cementa kommer överens.

Läs många trådar här om alla möjliga problem du står inför, exempelvis vad händer om det regnar och vad är viktigt att tänka på under vintern…

Lycka till!
« Senast ändrad: augusti 14, 2021, 21:03:39:39 av jerhed »
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: För sent att gräva för pool?
« Svar #6 skrivet: augusti 15, 2021, 22:28:38:38 »
Hej,

Kör på med ditt poolbygge.
Kan vara en fördel att börja på hösten. Marken hinner sätta sig mer än om du gör markarbetet på våren. Blir alltid rörelser i marken.

Roger

Utloggad Daniel300

SV: För sent att gräva för pool?
« Svar #7 skrivet: augusti 27, 2021, 18:34:34:34 »
Hej,

Kör på med ditt poolbygge.
Kan vara en fördel att börja på hösten. Marken hinner sätta sig mer än om du gör markarbetet på våren. Blir alltid rörelser i marken.

Roger

Lite orolig faktiskt för just detta. Hålet är grävt och vi har lagt duk och 150 mm makadam 8-16 (hälften av de tänkta 300mm) Paddade med 170 kilos padda idag och det blev väl sådär. Vattnet står ganska högt i makadammen så de gungar på vissa ställen. Lite orolig för mer regn nu innan vi fått dit dräneringen, som ska ligga här (med fall på 1cm /m i mitten på de båda lagren med makadam. Rören hamnar därmed strax utanför plattan ovh 50mm under på högsta punken.

Behöver jag va orolig för mer regn?

Utloggad henrik79

SV: För sent att gräva för pool?
« Svar #8 skrivet: september 02, 2021, 12:45:33:33 »
Vi har tänkt gräva poolgrop i slutet av september/början av oktober. Har varit svårt att få loss grävmaskin och annat över semestrarna. Enda jobbiga under hösten är väl potentiellt mer regn och mindre dagsljus, men sånt löser ju regnkläder och lampor. Är marken inte självdränerande kan det ju vara trevligt att få ner dräneringsrören så fort som möjligt, sen fyller du ju upp med makadam, och markduk på det. Vissa låter ju även markduken svepas om dräneringsrören för att ytterligare försäkra sig om att inget skräp kommer in där och sätter igen hålen.

Vår mark har sluttande berggrund längst ner, sen sprängsten på det, så vatten underifrån är det minsta bekymret.

Varför ligger inga dräneringsrör i marken än undrar jag om marken nu är så benägen att släppa upp grundvatten? De börväl ligga så långt ner som det bara går? Dräneringsbrunnen eller vad som nu finns ska ju ner ytterligare längre ner. Är ingen markarbetare, tänker högt bara :D

/H

Utloggad MadeleneD

SV: För sent att gräva för pool?
« Svar #9 skrivet: september 16, 2021, 12:52:48:48 »
Hej, hur har det gått för dig/er?
Vi började ungefär samtidigt som dig tror jag, och tänker att jag snart ska starta den där byggtråden som jag så länge velat skriva  ;D

Håller tummarna att det löste sig med makadam och dränering så att ni kommit vidare iaf.

Fridens!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan