Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Koppla in värmeväxlare  (läst 10132 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hc77

Koppla in värmeväxlare
« skrivet: maj 07, 2016, 08:25:38:38 »
Hej,

Sommaren närmar sig med stormsteg och det är hög tid att få igång värmen till poolen. Förutsättningarna är som följande att jag har en isolierad pool på 9kbm som skall värmas upp med hjälp utav en Biomatic 20+ pelletspanna. 

Köpte förra året på mig lite grejor ifrån ett konkursbo som jag tänkte kunde vara användbart bl.a en en 28 kw värmeväxlare från Pahlen. Styrning från Welldana och diverse termostater osv.

Dock behöver jag er hjälp med hur jag skall lyckas få ihop detta. Jag har dragit in 2 st 50 mm slangar från poolen till pannrummet, avstånd cirka 12 meter. Värmen till huset styrs utav en elektroniskt styrd shunt och denna antar jag får vara orörd. Dock finns det på denna panna ytterliggare ett extra shuntuttag som idag ej används vilket jag tänkte skulle kunna komma tillpass, frågan är bara hur? På pannan där returvattnet skall in (baksida panna, se bild) är idag inkommande vatten inkopplat.
Jag antar att det behövs en extra cirkulationspump för hetvattnet som skall pumpas runt från panna till värmeväxlaren om det extra shuntuttaget skall användas?

Om jag fattat det rätt skall en termostat kopplas in på slangen innan värmeväxlaren? Denna kan i mitt fall kopplas till poolkontrollen från Welldana. Till denna poolkontroll kopplas matning från proppskåp, poolpump, cirkulationspump och termostat in om jag fattat det rätt?

Om vi börjar med termostaten, skall dykrör användas eller går det lika bra att lägga den mot slangen, tänkte köra slang hela vägen om det fungerar bra i böjarna osv. Om dykrör, vad för modell skall användas?

Poolpumpen behöver enbart gå en viss del utav dygnet så denna kan gå via timer men hur får man till det ifall värme behövs till poolen under den tid poolpumpen inte kör?

Idag sitter det en cirkulationspump för värmen till elementen givetvis och detta får man väll låta vara helt ifred. Men det finns även en inbyggd cirkulationspump för ”tappvarmvatten” som styrs utav en flödesvakt. Kan man istället för extra shuntuttaget utnyttja tappvarmvattenkretsen och koppla på värmeväxlaren där?

Ja, som ni ser finns det många frågor och jag vore jättetacksam för all hjälp jag kan få. Bifogar en del bilder på panna och de grejor jag köpte på mig så ni kan bilda er en lite bättre uppfattning.
« Senast ändrad: maj 07, 2016, 09:00:22:22 av hc77 »

Poolgiganten

Utloggad hc77

SV: Koppla in värmeväxlare
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2016, 08:41:41:41 »
Bild
« Senast ändrad: maj 07, 2016, 08:59:00:00 av hc77 »

Utloggad hc77

SV: Koppla in värmeväxlare
« Svar #2 skrivet: maj 07, 2016, 08:47:55:55 »
Fler bilder

Utloggad hc77

SV: Koppla in värmeväxlare
« Svar #3 skrivet: maj 07, 2016, 08:52:26:26 »
Länkar till poolstyrning:


Utloggad hc77

SV: Koppla in värmeväxlare
« Svar #4 skrivet: maj 11, 2016, 22:26:16:16 »
Hallå igen,

Tyvärr har jag inte fått några svar så jag provar igen. Är det någon som har kunskap om detta och läser det så vore erat svar mycket uppskattat.

Jag antar att jag skall koppla på mig på det extra shuntuttaget och där använda mig utav en extra cirkulationspump som kopplas in till poolstyrningen? Skall cirkulationspumpen sitta före eller efter värmeväxlaren?

Har det någon betydelse vilket håll värmeväxlaren sitter på, Har förstått att den skall placeras stående ( även om det i mitt fall hade varit smidigt med liggandes) men är det någon ingång som är ut respektive in på växlaren? Tycker den verkar se likadan ut på båda håll.

Tack på förhand
Henrik

Utloggad largab

SV: Koppla in värmeväxlare
« Svar #5 skrivet: maj 12, 2016, 06:13:14:14 »
Hej
CP skulle jag montera mellan Vv och pannan, på den "kalla" sidan.
För att teoretiskt få den mest effektiva Vv så ska primärvärmen in där uppe, retur till pannan där nere. Poolvattnet tvärt om, kallt från poolpump till nedre, ut till inloppen där uppe.
Termostatsensorn funkar att sätta utanpå slangen innan vv. Man behöver dock isolera ordentligt omkring sensorn så rumstemperaturpåverkan minimeras.

Utloggad hc77

SV: Koppla in värmeväxlare
« Svar #6 skrivet: maj 12, 2016, 10:00:22:22 »
Tack för ditt svar "largab".

På värmeväxlaren från Pahlen finns det en ingång i form av ett igensatt rör. Är det ett förberett dykrör som man borrar hål i och utnyttjar för termostat? Om så, vad tätar man med för att det skall hålla tätt?


Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Koppla in värmeväxlare
« Svar #7 skrivet: maj 12, 2016, 10:56:27:27 »
Poolpumpen behöver enbart gå en viss del utav dygnet så denna kan gå via timer men hur får man till det ifall värme behövs till poolen under den tid poolpumpen inte kör?

Du behöver koppla in en flödesvakt som du redan har en bild på (svart plastpaddel) som indikerar om det finns poolcirkulation och då tillåter CP att skicka värme till vvx. Det pratas lite om detta + lite annat i denna tråd:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11848.0
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad hc77

SV: Koppla in värmeväxlare
« Svar #8 skrivet: maj 12, 2016, 12:28:09:09 »
Jag kanske tänker fel men vill man inte ha det tvärtom dvs att om temperaturen blir för låg under den tiden poolpumpen inte går på grund av att den är avstängd av timern så skall poolpumpen starta ändå för att kunna bibehålla rätt temperatur under hela dygnet. Om nu pumpen bara körs ett par timmar per dygn så hinner temperaturen sjunka under resterande del av dygnet men som sagt jag kanske tänker fel.

På poolstyrningen skall det koppplas in givare för flöde, överhettning och presostat för att det skall fungera om jag fattar det hela rätt.

"C. Electric heater/heat exchanger  This output is only active when the filter pump is running and nos 1 – 2 – 3 are active on the control current side. The control must also "call" for heat. Cuts in after 20 seconds. This function is dependent on the temperature sensor connected to input 7."

Vad har presostaten för funktion, är någon form av tryckvakt antar jag. Ni som kan det, finns det någon sådan på ovanstående bilder?

 För att cirkulationspumpen skall kunna styras av flödesvakten osv måste den väll också in på poolstyrningen. Är det uttag C på kretskortet:

* Electric heater/heat exchanger

Återigen, tack till er som svarat.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Koppla in värmeväxlare
« Svar #9 skrivet: maj 13, 2016, 11:19:08:08 »
Temperaturen sjunker ju direkt (om än långsamt) så fort cirkulation och värme slås av så vill du hålla en konstant temperatur är det ju bara att köra pump/värmare 24/7, vilket ju också en del gör.
Det verkar vara en väldigt avancerad poolstyrning du försöker koppla in, har den varit för solfångare m.m.? Rita upp en skiss på hur du har tänkt att koppla så blir det lättare att hjälpa till.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan