VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Övertro på jordfelsbrytare  (läst 12999 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde-Gbg

Övertro på jordfelsbrytare
« skrivet: augusti 31, 2017, 12:40:35:35 »
Vad finns det för olika situationer där en jordfelsbrytare inte tillför nåt alls säkerhetsmässigt i en poolmiljö? Grundförutsättningarna är att den är korrekt installerad och fungerar. 

Många (och jag är en av dom) har en övertro på jordfelsbrytares förträfflighet att i alla situationer bryta men i min yrkesroll har jag ramlat på ganska skrämmande beskrivningar om vad som skulle kunna hända utan att en jordfelsbrytare löser ut.

Då jag inte är elektriker så undrar jag hur det ser ut för en privat poolinstallation?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Övertro på jordfelsbrytare
« Svar #1 skrivet: augusti 31, 2017, 20:05:07:07 »
En jordfelsbrytare är en elektrisk produkt ALLA produkter kan gå sönder eller misslyckas med den uppgift den har PUNKT !
Uppgiften är att bryta om strömmen tar annan väg dvs fas kopplas mot annat än tillbaka till nollan, tex ut i din kropp, då går den genom din kropp och ut i jord. Den bryter inte om du hamnar mellan fas och nolla !!

Man skall använda jordfelsbrytare i alla installationer men uppföra sig och hantera dem som om det inte fanns en brytare dvs oerhört riskmedvetet

Utloggad MathiasS

SV: Övertro på jordfelsbrytare
« Svar #2 skrivet: augusti 31, 2017, 20:32:52:52 »
I en undersökning för några år sedan fann man att 7% av brytarna inte fungerade......
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Övertro på jordfelsbrytare
« Svar #3 skrivet: augusti 31, 2017, 21:32:50:50 »
Jo och det var den största undersökningen i sitt slag. Och i flertalet fall så löste jordfelsbrytaren ut när testknappen användes men den klarade inte ett riktigt jordfel som den borde ha löst ut för.

Jordfelsbrytare höjer säkerheten högst avsevärt, men den skall som sagt bara ses som ytterligare en säkerhet - till på köpet ett bestämmelsekrav - och den får inte användas som ursäkt för att släppa igenom felaktigheter i själva installationen.

Problemet med att få jordfelsbrytare tillförlitliga är att det handlar om mycket små strömmar, bara 0.03 A, som de skall lösa ut för, ett mycket litet strömvärde jämfört med de kanske 25 A som det kan gå i kretsen i fråga.

Om man utgår från siffran 7 %, så ger ju jordfelsbrytaren ändå en väsentlig säkerhetshöjning - i 93 % så fungerar den ju som avsett. Men tyvärr finns det ju även fall där den fungerar korrekt men ändå inte klarar av att förhindra ett olycksfall. Råkar någon ta med ena handen i en fasledare och den andra i neutral (noll)-ledare så kommer brytaren inte att lösa ut. Och de 30 mA som den skall lösa ut för är redan det en ström som inte känns säker. Den ligger över den gräns på ca 15 mA när man riskerar att få muskelkramp och fastna så att man inte kan släppa det strömförande föremålet och den ligger på gränsen till där det finns risk för hjärtflimmer. Men om man gjorde brytarna ändå känsligare så ökar risken för falska utlösningar. Det finns jordfelsbrytare med 10 mA utlösningsgräns, men de används på speciellt skyddade platser, skollaboratorier, sjukhusmiljö och liknande. I vanliga hem skulle de ge för många falska utlösningar.

Det är en ny generation jordfelsbrytare på väg in, med elektronisk mätning och utlösning i stället för nuvarande elektromekaniska. Troligtvis kommer man därmed att få ned felfunktionsprocenten rejält när denna typ blivit färdigutvecklad.

Utloggad nyburjare

SV: Övertro på jordfelsbrytare
« Svar #4 skrivet: augusti 31, 2017, 22:40:34:34 »
Montera 2 st  O0 sannolikheten att båda skulle misslyckas är väl i klass med Harrisburg.. för oss som är så jävla gamla och minns  ;)

Utloggad Plums

SV: Övertro på jordfelsbrytare
« Svar #5 skrivet: september 01, 2017, 07:47:20:20 »
Sannolikheten är 0,5% (en på tvåhundra installationer) vilket nog är mer än harrisburg så man kanske ska ha 3-4 som standard om det nu är så viktigt som alla hela tiden påstår

Utloggad Plums

SV: Övertro på jordfelsbrytare
« Svar #6 skrivet: september 01, 2017, 07:52:58:58 »
7% är ju något slags branchgenomsnitt. Framgår det vilket märke som är bäst resp sämst?

Sen undrar jag vad inte löste ut betyder? Om någon löste ut vid 35 mA, anses den inte vara funktionsduglig då?
« Senast ändrad: september 01, 2017, 07:56:55:55 av Plums »

Utloggad MathiasS

SV: Övertro på jordfelsbrytare
« Svar #7 skrivet: september 01, 2017, 08:08:46:46 »
7% är ju något slags branchgenomsnitt. Framgår det vilket märke som är bäst resp sämst?

Sen undrar jag vad inte löste ut betyder? Om någon löste ut vid 35 mA, anses den inte vara funktionsduglig då?

Jag minns inte detaljerna om det där, har för mig att det var en fältundersökning i danmark? Dvs, alla märken och varierande ålder. Går nog att googla fram. Gjordes kring 2010 tror jag.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Övertro på jordfelsbrytare
« Svar #8 skrivet: september 01, 2017, 08:31:48:48 »
Är det, i en poolmiljö rimligt att man skulle kunna hamna mellan fas och nolla utan att vara jordad så att litenström letar sig den vägen med?

Jag gissar på att en mindre kortslurning mellan primär- och sekundärsidan i en transformator (är väl i första hand belysning som är aktuell). Löser jordfelsbrytaren ut då?

Utloggad nyburjare

SV: Övertro på jordfelsbrytare
« Svar #9 skrivet: september 01, 2017, 08:44:25:25 »
Sannolikheten är 0,5% (en på tvåhundra installationer) vilket nog är mer än harrisburg så man kanske ska ha 3-4 som standard om det nu är så viktigt som alla hela tiden påstår
hur ser uträkningen på detta resultat ut?

aha nu vet jag hr man räknar 0,7x0,7 = 0.49 %
« Senast ändrad: september 01, 2017, 12:01:13:13 av nyborjare »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan