CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kemi apparat - före/efter värmepump ?  (läst 3442 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Puttrick

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst! 2012 ?
    • Visa profil
Kemi apparat - före/efter värmepump ?
« skrivet: april 14, 2012, 07:31:48:48 »
Sitter och planerar för teknikutrymmet. Planen är att det ska få vara inomhus. När det gäller t.ex. Saltklorinator o.dyl. så ser det alltid på skisserna ut som om dessa sitter efter en eventuell värmepump. Är det ett måste ? Jag tänker som så att då tekniken står inne och värmepumpen ute, så verkar det tokigt att leda in vattnet igen, bara för att passera en "kemi manick" för att sedan börja sin återresa till poolen.
Enklare att allt sånt sker "inne" och på vägen ut så går vattnet igenom VP på sin väg tillbaka till poolen.
Undrar Patrik
På gång med Poolmans Palmyra oval 9.15x4.60

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Kemi apparat - före/efter värmepump ?
« Svar #1 skrivet: april 14, 2012, 08:48:55:55 »
Då koncentrationen av underklorsyra är ganska hög direkt efter saltklorinatorn så sätter man den sist i kedjan för att inte utsätta annan maskinutrustning för onödigt slitage. Givetvis måste du inte sätta den sist i kedjan, men då gör det ett aktivt val när det gäller livslängd på maskinutrustning. De flesta värmepumpstillverkare har väl en ytbeläggning av titan i kondensorn, men frågan är hur länge denna beläggning håller? Jag antar att du skall ha en bypass till din värmepump för att sänka hastigheten genom värmepumpens kondensor vilket innebär mindre slitage/friktion på denna ytbeläggning. Jag har min värmepump stående exakt vid mitt poolpumphus så delflödet från bypassen går till värmepumpen och sen tillbaka till pumphuset. Jag har då själva bypassen inne i poolhuset vilket jag tycker är käckt. Skall du dra ledning från ditt pumphus och till värmepumpen (som kanske då står längre bort i ditt fall) och sen direkt till poolen så har du väl då bypassen exakt vid värmepumpen.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kemi apparat - före/efter värmepump ?
« Svar #2 skrivet: april 14, 2012, 09:00:25:25 »
Hej! Jag har Balneo min elektronikenhet sitter inne
medans själva cellhuset sitter på utsida efter värmepump.
Har inte hört detta med slitage på vp trodde att ev bypass var
för att vp inte klarar värma hela flödet + har jag förstått
att har man bypass kan man koppla fr vp helt fall man behöver göra
t.ex. service.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Puttrick

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst! 2012 ?
    • Visa profil
SV: Kemi apparat - före/efter värmepump ?
« Svar #3 skrivet: april 14, 2012, 18:12:58:58 »
Då koncentrationen av underklorsyra är ganska hög direkt efter saltklorinatorn så sätter man den sist i kedjan för att inte utsätta annan maskinutrustning för onödigt slitage. Givetvis måste du inte sätta den sist i kedjan, men då gör det ett aktivt val när det gäller livslängd på maskinutrustning. De flesta värmepumpstillverkare har väl en ytbeläggning av titan i kondensorn, men frågan är hur länge denna beläggning håller? Jag antar att du skall ha en bypass till din värmepump för att sänka hastigheten genom värmepumpens kondensor vilket innebär mindre slitage/friktion på denna ytbeläggning. Jag har min värmepump stående exakt vid mitt poolpumphus så delflödet från bypassen går till värmepumpen och sen tillbaka till pumphuset. Jag har då själva bypassen inne i poolhuset vilket jag tycker är käckt. Skall du dra ledning från ditt pumphus och till värmepumpen (som kanske då står längre bort i ditt fall) och sen direkt till poolen så har du väl då bypassen exakt vid värmepumpen.
Hej Steffe. Din lösning är ju naturligtvis den snyggaste och den jag själv skulle föredra. Det är bara det att jag kommer ha en ganska lång sträcka mellan pool och pumphus (30ish m, se annan tråd) och även om jag tänker gå upp på 63mm rör på de långa sträckorna så blir jag lite nervös över varje "extra sväng" som vattnet tvingas ta. I detta fallet tillbaka in i pumphuset, via säkert både en och två 90 graders vinklar.
I sanningens namn hade jag glömt bort by-passen. Den kan ju iochförsig placeras utanför men snyggast är naturligtvis att ha allt inne.
På gång med Poolmans Palmyra oval 9.15x4.60

Utloggad swanthe

SV: Kemi apparat - före/efter värmepump ?
« Svar #4 skrivet: april 17, 2012, 09:51:36:36 »
Är det helt galet att passera VP på väg in till pumpen? Jag har ingen aning om vad det är för flödesmotstånd i en VP, men kan det vara möjligt att "suga" vattnet genom VP, vidare till pumpen och resten av kemiapparaturen? Om du har pumpen i en källare så får du ju dessutom lite sughjälp av nivåskillnaden.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kemi apparat - före/efter värmepump ?
« Svar #5 skrivet: april 17, 2012, 10:24:53:53 »
Ja, för då är det orenat vatten som passerar VP. Den ska ha rent vatten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad janusz2002

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Glasfiber 10,5mx3,5m
    • Visa profil
SV: Kemi apparat - före/efter värmepump ?
« Svar #6 skrivet: april 20, 2012, 22:06:07:07 »
Jag har samma problem med placeringen av saltklorinator och tycker att det är dumt att leda cirkulationen ut till värmepumpen och sedan tillbaka till pumphuset för att passera saltklorinator. Jag tänkte placera saltklorinator på den delen av flöde som går förbi värmepumpen. Det är normalt läge för den, men hur fungerar saltklorinator när det är bara en del av flöde som går via den?. Jag har läst att vid stora pooler bör man använda bypass för att avlasta saltklorinator. Då ska fungera det också på mindre pooler. Någon som har erfarenhet av detta?    Janusz

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag