VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolbygge i Närke  (läst 1220 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Spexis

Poolbygge i Närke
« skrivet: april 26, 2021, 21:31:18:18 »
Nu är det dags. spaden i jorden för vårt poolbygge. Frun och jag lovade en gång att när minstingen var simkunnig så skulle det bli med pool. :D :D
Har haft en tanke på det i huvudet i många år. Har hängt ett antal timmar på detta forum, dreglandes över alla snygga lösningar som beskrivits.

Jag hade en tanke att bygga helt själv med skalblock men har övergett den tanken då jag har stor familj och andra byggen som löper på och jag drabbas ibland av ett tillstånd av latmask.

Poolen blir iallafall en variant av thermopool med de udda måtten 11 x 5m. Ursprunget till det är att vi tycker en 8x4 är för liten samt att vi ville ha en romantrapp i ena änden. Vår poolbyggare avrådde från den och tyckte vi skulle ha en gaveltrapp istället. Men då tar ju det badyta från de 10x5 som vi ville ha. Då förlängde vi helt sonika med 1m så badmåttet är i princip intakt.

Det kommer att vara saltvatten i poolen så det var också en anledning till trapp då rostfria stegar inte blir rostfria så länge samt att vi vill kunna sitta i ena änden och plaska med fötterna.

Värmen kommer från en jordvärmepump som matar en växlare via kulvert. Detta hoppas jag ska bli bra men det finns brasklappar. I o m att mängden vatten blir så stor så krävdes det en rejäl poolvärmepump a ca 40 ksek för uppvärmning. Då vår panna till huset är 20 år gammal och lever på övertid så känns det bättre att investera i en gemensam lösning för både hus, garage och pool.

Min enda farhåga är ev avkylning av vattnet i kulverten innan det når växlaren samt om växlaren i sig kommer räcka till. Men nog om det  - jag tänkte jag skulle börja med lite bilder över ur det ser ut.

Första bilderna är utsättningen som vi gjorde provisoriskt. Här kan det vara svårt att se plastbanden på armeringsjärnen.

Poolgiganten

Utloggad Spexis

SV: Poolbygge i Närke
« Svar #1 skrivet: april 26, 2021, 21:33:51:51 »
Grävmaskin på plats samt påbörjan av grävning. Kan bara meddela att det blir en väldig massa fyllnadsjord på en 11x5  <help>

Utloggad Spexis

SV: Poolbygge i Närke
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2021, 22:00:06:06 »
Här kommer lite fler bilder, grävning av poolgroop samt grusning innan formsättning. Raska pojkar. Tog nog ca 1,5 -2 dagar för detta.

Utloggad Spexis

SV: Poolbygge i Närke
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2021, 22:06:37:37 »
Formbygge av 45x195. 100mm cellplast i botten. Måtten 11x5m. Utbygget i ena änden är för teknikrum. Plattan görs ca 10 cm större i alla ledder för att ha lite mån att flytta på själva poolformen så att läget blir exakt som jag vill ha den.

I ena hörnet syns dräneringsbrunnen med pump. Kan meddela att den behövs. Har gått/tömt ca var 20 min sedan mitten mars fram till idag.

Om det är någon som undrar så bygger jag inte själv utan anlitar poolbyggare i Örebro. Har nog att göra ändå.

Utloggad Spexis

SV: Poolbygge i Närke
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2021, 22:11:36:36 »
Gjutdags. Gick över förväntan. Byggarna var oroliga att betongbilen inte skulle nå med den s k lilla rotorpumpen. Men lite slang på snabeln så gick det som smort. Full flyt betong gick smidigt. Tog ca 2 timmar så var det klart. Ingen glättning utan endast sloda.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan