CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Köpråd?  (läst 882 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mvjt

Köpråd?
« skrivet: juli 26, 2023, 19:22:19:19 »
Hej!

Undrar om man kan be om ett köpråd. Står i valet och kvalet mellan Vita Spa Salon eller Caldera Makena. Calderan är ca 20% dyrare än Vita. Är lång och har lång överkropp (188 cm) och det fanns bara två ställen i Vita som passade mig bra. Har inte provat Caldera Makena ännu...

Skulle vara väldigt tacksam för tips och erfarenhet. Min spontana känsla är att Vita är mer okänt och fokuserat på "wellness". Jag vill bara ha ett jäkligt bra bad som håller bra och är lätt att få service på. Bryr mig inte om antalet munstycken osv. Så därför är jag mer sugen på Caldera. Men det är lite mindre, tror inte på nymodigheter som saltrening och är osäker på om jag "kommer ner" i det...

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Köpråd?
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2023, 10:00:04:04 »
Hej och välkommen hit!

Pool och spa-marknaden i Sverige är liten och de flesta aktörer är därmed små. När man har hängt här i många år så vet man att det är många som får problem. Genom att hålla sig till de större aktörerna som har funnits relativt länge så är det mindre risk för problem men reservdelar är ändå förvånansvärt ofta svårt att finna.

När en av mina ventiler till poolen frös sönder så fanns inte den modellen att uppbringa längre. Det är olika gängor på de varianter jag kunde köpa jämfört med den jag har installerad. Man kan tro att ventiler för 50 mm PVC slang/rör skulle ha samma gänga men tro har oftast inget med verkligheten att göra.

Jag har begränsad erfarenhet av Spa då vi inte har något eget. Skulle jag köpa ett Spa så skulle jag handla någon enklare modell från något av de största fabrikaten från någon av de få större återförsäljarna i Sverige. När det gäller Folkpool så är det bra att veta att de enskilda butikerna är egna företag. När vi har läst om olika problem här t ex med pooltrappor som fått böldpest så har Folkpool centralt inte hjälpt till, så den förmodade tryggheten där är bedräglig.

En bekant som köpt Spa ville ha en så enkel modell som möjligt utan massor av munstycken och onödiga pumpar. Varje munstycke, extra rörkoppling, pumpar osv (billiga pumpar har ofta väldigt kort livslängd) är potentiella felkällor så det är bra att minimera mängden felkällor. Det visade sig vara svårt att hitta enkla modeller utan mängder av onödiga (min åsikt) felkällor. Det slutade med Spatunna Orion för deras del. Den har bara cirkulation för rening och saknar helt massagemunstycken.

Massagepumparna för ofta ett j-a oväsen så den funktionen är kanske en helt onödigt kostnad som sällan blir använd!?

Det är märkligt svårt att hitta uppgifter om sittdjup för Spabad. Det är troligen ytterligare ett tecken på en ganska omogen branch.

Sök gärna runt här och läs på om olika fabrikat/modeller och deras problem. Det finns massor av information och köpröd/tips/avrådanden.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Köpråd?
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2023, 08:59:57:57 »
Jag skulle nog säga att Caldera är ett "säkrare val" om du vill ha tillgång till reservdelar framöver.
Massagemunstycken är som andra redan sagt en sån där sak som mycket är en fråga om marknadsföringstrix, vi kör dem sällan.
Jag har en del problem med ryggen och lederna, men tycker inte att massagen är så effektiv att det har någon nämnvärd mildrande effekt på mina krämpor i alla fall.
Vi kör dem sällan.
När det kommer till djupet är det väl så att de måste bygga baden så att de flesta når botten, därför finns det inte så många SPA-bad med stort sittdjup, lägg dessutom till detta att vi Svenskar nog är världens längsta befolkning som blir det inte så lätt att hitta ett spa som har rätt sittdjup, de flesta långa måste "sjunka ned" lite i badet för att blöta axlarna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag