CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byte av liner  (läst 6932 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mano

Byte av liner
« skrivet: september 03, 2006, 12:38:59:59 »
Vi har köpt ett hus i Stockholm med pool och överdrag från poolguard. Tyvärr är poolduken smutsig, dåligt fastklistrad (utbuktningar under duken)
Funderar därför på att få monterat en mosaikliner. Är det någon som vet någon som är duktig på detta i Stockholmsregionen och någon av Er som
kanske har en känsla för vad det skulle kunna kosta.

Är det någon som har erfarenhet av att byta själva "duken" på en poolguard, vad sådant kan kosta?

Tack på förhand för hjälpen

/martin

Tack så mycket och tack för hjälpen så länge

Har mailat lite olika poolfirmor i Stockholmsområdet. Jag tar gärna hjälp till att byta liner, har mailat 15 firmor, 2 har hört av sig varav den ena har
sagt att det ska kosta från 100-150 000. Europools som detta var antog att man skulle behöva renovera poolen bara för att man byter liner.
Dom ska jag inte ta, det är något som är säkert.

Däremot har jag hört att om man tömmer vattnet för att byta liner kan väggarna rasa in?! Poolen som jag har kan jag tänka mig byggdes på 70-talet. Om jag nu kan hitta någon som hjälper mig att byta liner så kan man väl bara montera den nya linern (mosaik, tänkte jag mig) ovanpå den gamla?!
« Senast ändrad: september 05, 2006, 20:49:29:29 av mano »

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Byte av liner
« Svar #1 skrivet: september 03, 2006, 13:02:21:21 »
Hej och välkommen mano.

Varför inte byta liner själv? Köper du en med snäpp in list så är det "bara" att haka fast den, ta hål för inlopp, utlopp och ev. lampa.

Angående poolguarden så kolla först med något företag som t ex. säljer kapellväv.

Annars hör med  de som säljer ditt skydd, men det blir nog dyrare.
http://www.poolguard.se/
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Britt

  • Soldyrkare
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Livet är till för att njutas
    • Visa profil
SV: Byte av liner
« Svar #2 skrivet: september 08, 2006, 12:55:48:48 »
Hej Mano

Om jag var du skulle jag inte ta en mosaik liner. Detta efter att ha blivit avskäkt av våran poolmontör. Det första han sa "om ni hade haft en mosaikliner så hade jag lagt benen på ryggen ha ha  ;D " men förklarade att den är väldigt svår att få snygg på plats eftersom det är rader som ska vara snygga både lodrätt och vågrätt och är tydligen ett helvete att få till.
Men är du en man med stort tålamod eller hittar en montör som är supernoga så kan det bli bra.

Vi hade tänkt ta mosaik men när säljaren visade en liner som heter Carrara samma pris men i mitt tycke mycket snyggare så bytte vi direkt och det var innan montören hade sagt sitt.
om du vill kan jag försöka fixa en bild på hur vår pool ser ut
2006 Sv. Poolfab. 4x8 med romanatrappa på långsida
Värmer med Värmepump CTC Eco Air 105 i kombination med huset.

Utloggad Mica

SV: Byte av liner
« Svar #3 skrivet: september 08, 2006, 14:21:03:03 »
Jag håller inte med!

Har du gjort ett korrekt underarbete, ställt poolen ivåg och har snap-in list ska det inte vara något problem, då hamnar ju raderna rätta automatiskt. Har du inte snapp-inlist får man måtta manuellt.

Jo, visst skiljer det någon rad från ena sidan till den andra, men det ser man bara om man är nördigt fokuserad (som jag var i början). Nu tycker jag istället att det är praktiskt för jag mäter utifrån det (tre ruters höjd från breddavloppets överkant = lagom vattennivå, två rutors överkant i hörnet där jag har en sättning = dags att backspola.

Men carrerran är ju skitsnygg också. Jag skulle säga vad som helst utom den standardblåa/turkosa!  :)

Vet du vad det är för material i poolväggarna resp. hur fyllningen ser ut på utsidan?
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad dennis75

SV: Byte av liner
« Svar #4 skrivet: december 03, 2006, 22:43:10:10 »
Kan rekomendera att beställa en tysk liner, då dom svenska inte får ha så mycket mjukgörandemedel i sig.
Svensk liner måste fyllas med vatten sakta så dom inte spricker, en tysk liner kan töjas med nästan 200% och håller
betydligt lägre.

Utloggad thomas_ahlstedt

  • NordicPool 8*4 - Roman end trappa - Phalen Luftvärmepump
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 84
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt när det är klart!
    • Visa profil
    • Bilder på Poolbygget
SV: Byte av liner
« Svar #5 skrivet: december 04, 2006, 20:24:11:11 »
Vi har mosaik liner och jag håller med Mica att underarbetet är det viktiga, är poolen rak under så blir även linern det. Sen underlättare det med snapp-inlist.

Jag gjorde allt arbete själv ( och det vart skottrakt, efter en heldel jobb....) utom just montering av liner som vi lejde ut, tog ca:6 timmar för två personer att göra det * 350 riksdaler.
Så det borde inte bli så dyrt att bara byta linern om ni inte behöver renovera något?

Det var min åsikter :-)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag