VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen  (läst 13427 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bustermannen

starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« skrivet: april 20, 2013, 18:23:27:27 »
Hej!
Då ska jag starta upp för första gången och är lite osäker på vissa saker. Är övertygad att ni proffs kan hjälpa mig. Så, jag tömde mitt sandfilter och pumpen i höstas och har nu förstått att jag ska fylla pumpen genom silkorg. Hur mycket vatten? Tycker jag har fyllt hur mycket som helst och det sväljs av röret. Ska pumpen fyllas helt upp till glaset innan backspolning? Nivån i poolen är bra och det är vatten i bräddavloppen, så nån läcka är det väl inte (hoppas jag)

Tacksam för svar

Per
PP-pool 8 x 4 m från Söderro Gård, snyggt nedlagd i bunkeflostrand. VP G&J

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #1 skrivet: april 20, 2013, 19:08:53:53 »
Har du fall från poolen till pumpen? När vi fyller upp poolen så blir pumpen full med vatten.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad bustermannen

SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #2 skrivet: april 20, 2013, 19:12:31:31 »
Har du fall från poolen till pumpen? När vi fyller upp poolen så blir pumpen full med vatten.
Pumpen står i garaget, alltså över vattenlinje. Är det svar? :)

Per
PP-pool 8 x 4 m från Söderro Gård, snyggt nedlagd i bunkeflostrand. VP G&J

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #3 skrivet: april 20, 2013, 19:21:37:37 »
Har du någon backventil på röret? Annars kommer du fylla på genom pumpen tills det rinner över i poolen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #4 skrivet: april 20, 2013, 19:24:07:07 »
Står pumpen över vattenlinjen så är det ofta svårt att komma igång. Att fylla i silkorgen hjälper ju inte. om du inte har backventil vid skimmern, vattnet rinner ju bara ut i poolen. Du måste då hitta ett annat sätt att fylla ledningen, t.ex. att med en slang med rejält tryck trycka i vatten från skimmern tills det blivit fullt. Alternativt kan du suga upp vattnet, men då måste du ha en vakuumpump och en anslutning på högsta punkten, har en bekant med en sådan lösning men det blir lite avancerat. Av ovanstående följer att man rekommenderar att pumpen placeras under poolens vattenlinjenivå - allt blir mycket enklare då.

Utloggad bustermannen

SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #5 skrivet: april 20, 2013, 19:29:33:33 »
Står pumpen över vattenlinjen så är det ofta svårt att komma igång. Att fylla i silkorgen hjälper ju inte. om du inte har backventil vid skimmern, vattnet rinner ju bara ut i poolen. Du måste då hitta ett annat sätt att fylla ledningen, t.ex. att med en slang med rejält tryck trycka i vatten från skimmern tills det blivit fullt. Alternativt kan du suga upp vattnet, men då måste du ha en vakuumpump och en anslutning på högsta punkten, har en bekant med en sådan lösning men det blir lite avancerat. Av ovanstående följer att man rekommenderar att pumpen placeras under poolens vattenlinjenivå - allt blir mycket enklare då.
Oj, jag tänker att det måste ju vara många som bygger in i garage eller uthus. Men mina misstankar stämmer alltså. Vatten som fylls i pumpen går rakt ut i poolen. Får nog betala en poolfirma för att komma och starta upp, eller om det finns någon vänlig själ i Malmö som vill komma och lära mig. Jag betalar förstås.
PP-pool 8 x 4 m från Söderro Gård, snyggt nedlagd i bunkeflostrand. VP G&J

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #6 skrivet: april 20, 2013, 19:33:15:15 »
Nu vet vi ju inte hur du städar poolen, men om du använder dammsugare som ansluts i breddavloppet och du råkar få den att suga luft måste du ju få igång det hela igen. Det är nog lämpligt att du lär dig hur du gör som du skrivit innan.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad ompalompa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Furulund, Skåne
  • Antal inlägg: 84
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Thermopool 6x3,5 i Furulund, Skåne
    • Visa profil
SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #7 skrivet: april 20, 2013, 20:18:34:34 »
Jag är troligtvis hos gossarna som byggde ditt hus i början på nästa vecka, då fixar vi det lätt som en plätt!

// Stefan
Thermopool 6x3,5, Nitro wallscrubber, Brilix THP100, 150kg sandfilter, 0,75hk pump, platssvetsad Carraramönstrad liner från Alkorplan och täcke från Jensen Protect.
Byggtråd:  http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7364.0

Utloggad bustermannen

SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #8 skrivet: april 20, 2013, 20:48:06:06 »
Jag är troligtvis hos gossarna som byggde ditt hus i början på nästa vecka, då fixar vi det lätt som en plätt!

// Stefan

Ah, nu fick jag lördag...
PP-pool 8 x 4 m från Söderro Gård, snyggt nedlagd i bunkeflostrand. VP G&J

Utloggad Steffe

SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #9 skrivet: april 21, 2013, 03:06:45:45 »
Har min pump ovanför vattenytan. Gör enligt instruktionerna nedan.

1. Stäng av pumpen. Stäng avstängningsventil på sugsidan (den före pump om du har någon, i annat fall installera en).

2. Fyll silkorgen med vatten och stäng locket.

3. Sätt på pumpen samtidigt som du öppnar avstängningsventilen på sugsidan.

4. Titta i silkorgen om det kommer in vatten på sugsidan, vänta några sekunder. Om inte, repetera steg 1 t om 3 tills dess att silkorgen fylls helt med vatten under drift.

Glöm ej att avlufta (avluftningsskruv på toppen av filtret).

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan