VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp med "skev" pool  (läst 759 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbygge123

Hjälp med "skev" pool
« skrivet: augusti 28, 2021, 18:13:25:25 »
Jag tyckte jag hade varit noggrann när jag mätt för vår Thermopool innan jag började bygga blocken men noterade efter 3 lager nu att jag tyckte det ser lite skevt ut.

Jag kontrollmätte igen och ser att det "skevar" så som på den bifogade bilden. Det är 2 cm som mest det "skevar". Jag har kontrollmätt löpande invändigt i poolen och måtten på bredden har varit väldigt nära 4000mm vilket har känts bra. Det måttet stämmer ju med men det är för att det "skevar" upp till 2 cm på varje sida så att säga :(

Jag har limmat understa lagret ( kanske var en dålig ide ) och jag har fogskummat mellan alla block så blocken sitter fast just nu. Är det någon som har haft liknande problem eller har några tankar på hur man kan hantera det. Ett par spontana frågor som dyker upp i mitt huvud är:

1. Påverkar det hållfastheten på poolen om det är lite skevt? Alltså påverkas gjutningen?
2. En variant skulle vara att försöka skära loss klistret under första lagret och skjuta väggarna så det blir mer symmetriskt. Ett problem med detta är att de stående armeringsjärnen förskjuts ju då i blocken med upp till 2 cm och kan komma väldigt nära väggarna i blocken. Sen kanske man tar sönder blocken om man försöker skära i underkant. ( Alla armeringsjärn är borrade och sitter fast med ankarmassa )

3. Jag funderar på om man kan "trycka" väggarna så det blir mer symmetriskt. Alltså när man stagar upp väggar innan gjutning kanske man kan trycka väggarna så det blir bättre symmetri. En effekt av det borde dock bli att väggarna lutar istället men jag funderade på om det inte är att föredra framför skevheten? Alltså en väg som lutar en centimeter tänker jag att man inte märker av direkt när det är vatten i poolen? Däremot om det skevar så blir det svårare när man ska bygga sarg ( sargen har jag tänkt ha i trä ) eftersom jag inbillar mig att det syns mer då.

Alla förslag mottages tacksamt =)

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp med "skev" pool
« Svar #1 skrivet: augusti 29, 2021, 05:56:09:09 »
Så länge du har poolsargen rak så tror jag inte att det där märks så mycket.
Jag skulle nog försöka "lägga mellan nåt" på de sista varven så att den blir så rak som möjligt längst upp.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan