CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem - Sandjord, högt grundvatten och Tjälldéns thermopool  (läst 1307 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MikePE

Problem - Sandjord, högt grundvatten och Tjälldéns thermopool
« skrivet: november 15, 2020, 20:10:52:52 »
Hej!

Ny i forumet och två veckor in i planerna på att gräva pool. Hade bestämt mig för att Tjälldéns poolstomme, tillbehör och placering för poolen när jag idag grävde en provgrop för att kolla grundvattennivå. Det visar sig att denna ligger på 1,4 meter i ren sandjord. Verkar flöda mycket vatten, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på närheten till havet. Problemet består i att jag behöver gräva 1,7 meter och där lägga makadam och gjuta grunden. Såvitt jag förstått går det att lokalt sänka grundvattennivån under själva bygget, men hur gör man sen? Inte är det väl så att man för all framtid måste pumpa bort grundvattnet?

Efter intensivt googlande kan jag fortfarande inte hitta några bra svar eller lösningar. Det finns ju hur många pooler som helst i närområdet och rimligen finns en bra lösning som inte innebär att bygga upp poolen 0,5 m över marknivå eller pumpa bort ett ganska kraftigt vattenflöde.

Tacksam för alla erfarenheter, ideér och tips. O0

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Problem - Sandjord, högt grundvatten och Tjälldéns thermopool
« Svar #1 skrivet: november 15, 2020, 20:32:47:47 »
Näe, några bra lösningar på att sänka grundvattennivån vid stort flöde finns nog inte.

Att ha poolen stå blöt brukar inte heller vara önskvärt, speciellt inte om man har en stomme i cellplast - vad säger Tjällden om det? Cellplast är ju normalt inte "långtidstätt" mot vatten.

Om det inte går att dränera och få vattnet att rinna bort med självfall får du nog sikta in dig på att ha poolen lite högre upp.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MikePE

SV: Problem - Sandjord, högt grundvatten och Tjälldéns thermopool
« Svar #2 skrivet: november 15, 2020, 21:34:41:41 »
Tack för svar! Att ha poolen högre upp är ett alternativ. Men jag kan ändå inte undgå att fundera över hur alla andra nedgrävda pooler är konstruerade eller dränerade, under samma förutsättningar. Hur tror ni andra löst problemet? <hmm>

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem - Sandjord, högt grundvatten och Tjälldéns thermopool
« Svar #3 skrivet: november 16, 2020, 09:13:20:20 »
Jag skulle ta mod till mig och helt enkelt ringa på och fråga hur dina "närboende" med pool har gjort?
Ett annat alternativ är att prova gräva ned 1.7 meter och sätta ned en dränkbar pump för att se hur många timmar/dag den måste gå för att hålla borta vattnet.
Sätt en elmätare på den så vet du exakt vad det skulle kunna kosta.
OM du skall höja poolen, tänk som vi gjort, vi har altanen i samma nivå som golven inne i huset, i vårt fall så innebär det i praktiken att poolens vattenyta ligger ca 15 cm under golvets nivå i hus och på altan - totalt har vi ca 60-70 cm av poolen ovan mark och resten i mark.
Vi murade en stödmur runt poolen av gamla slipers och sandfyllde mellan mur och poolstommer.

Elmätare:
https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/236-mobil-1-fas-elmatare-schuko-vanlig-stickpropp.html


Eller:
https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/103-elmatare-1-fas-din.html
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag