CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ungar, djur och smuts  (läst 25252 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad puttrik

SV: Ungar, djur och smuts
« Svar #20 skrivet: maj 21, 2006, 14:02:07:07 »
En morgon så hörde jag ett gallskrik utifrån poolen: det var sambon som såg en huggorm som låg och solade på solfolien.
Fram med poolhåven, råkade dock slå sönder nätet i håven när jag slog ihjäl ormfaan med spaden.
Har hel del med huggorm hemma så det var inte första som gick hädan.
Dom jävlarna är dock fridlysta så man ska igentligen "omplacera" dem.

Poolgiganten

Utloggad Sundom

SV: Ungar, djur och smuts
« Svar #21 skrivet: maj 22, 2006, 11:19:52:52 »
Tack, för alla svar.

Elg: i hagen beriker livet men er nok ikke forenlig med poolen, er de der mest om vinteren?

Nja, har nog sett dem lika ofta på sommarn, men på vintern ser man ju alla spår och en massa älgavföring (som är format som små påskägg, funderat på att lacka dem,göra halsband och sälja åt tyskarna som älskar allt som har att göra med älg :))
Kanske jag kan unvika älg i poolen då jag tänkt placera poolen nära uteplats och hus.

Vi har rådjur som går över vår tomt, men vi har ett standard poolskydd som håller för dem. Som sagt var - det beror på hur hållbart skydd du har.

Finns det skydd som älg kan gå på?

  Angående djur så har vi haft ett antal grodor, samt några små möss som plaskat omkring en stund innan de tillslut har hamnat i skimmern,
 
Hmm, känns som detta är något som vi också skulle ha framför oss.

En morgon så hörde jag ett gallskrik utifrån poolen: det var sambon som såg en huggorm som låg och solade på solfolien.

Huadå, detta skulle inte bli populärt bland mina tjejer. Har dock ännu inte sett mer än 1 huggorm på gården.
Däremot har jag sett räv, älg, mårdhund springa på vår gård (naturligtvis en massa smådjur också som ekorrar och möss). Grannen har sett lodjur och vitsvanshjort på sin gård och i närheten har setts varg och björn.
Låter som jag skulle bo mitt i skogen :), men bor inte många km från stadskärnan.

Det är dock andra barns barnpassande jag mest var fundersam över och tycker ni kom med bra åsikter om det.

Jag har sett lite på vad pooltak kostar ifall de kunde hålla bort djur och samtidigt kunde fungera som bra skydd mot vintern och att inte barn trillar i poolen.
Dessa pooltak har ju diskuterats i trådar tidigare och de är som oftast väldigt dyra.
Tittade på pooltak hos poolstore som är av måtten 418x840 Klasik B som kostar 51.900 kr.
Detta börjar väl låta humant? Jag menar om man kan ersätta bl.a. vintertäckning, vanlig täckning, kanske staket, ev. tillägsvärmekälla och förlänga säsongen.
Vet nu inte hur dessa klarar vintern, men finns det någon som har erfarenhet av dessa?

Det verkar inte vara många som har installerat utedusch, anses det som onödigt?

Utloggad Sundom

SV: Ungar, djur och smuts
« Svar #22 skrivet: maj 22, 2006, 12:31:39:39 »
Tittade på pooltak hos poolstore som är av måtten 418x840 Klasik B som kostar 51.900 kr.


Såg att Poolnickes leverantör har samma produkt mer än 10% billigare
www.pooldoktor.net/shop.

Dock lär leveransen kosta något mera.

Fanns också mer info på http://www.idealcover.com/

Utloggad Poolnicke

SV: Ungar, djur och smuts
« Svar #23 skrivet: juni 01, 2006, 05:42:52:52 »
Däremot har jag sett räv, älg, mårdhund springa på vår gård (naturligtvis en massa smådjur också som ekorrar och möss). Grannen har sett lodjur och vitsvanshjort på sin gård och i närheten har setts varg och björn.
Låter som jag skulle bo mitt i skogen :), men bor inte många km från stadskärnan.


Frågan som bör ställas är kanske inte om du bor på landet utan snarare vilket land du bor i? Vitsvanshjort finns i USA inte Sverige. Kan det vara så att vi har fått in en Amerikan i forumet? Vore kul att få höra lite erfarenheter från poolernas ursprungsland.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Sundom

SV: Ungar, djur och smuts
« Svar #24 skrivet: juni 01, 2006, 12:03:50:50 »

Frågan som bör ställas är kanske inte om du bor på landet utan snarare vilket land du bor i? Vitsvanshjort finns i USA inte Sverige. Kan det vara så att vi har fått in en Amerikan i forumet? Vore kul att få höra lite erfarenheter från poolernas ursprungsland.

/Poolnicke

Nope, ingen amerikan. Staden skrev jag in i profilen då jag registrerade mej, men vilket land? Det borde väl alla veta :)

Angående Vitsvanshjort:
Vitsvanshjort (Odocoileus virginianus) är en art inom familjen hjortdjur. Hanen (bocken) väger 125 kg; honan (hind eller get) 80 kg. Hondjuren föder 2-3 kalvar. Vitsvanshjorten inplanterades i Finland under 1930-talet och tillhör ett av världens mest lyckade inplanteringsprojekt. Den har börjat spridas i nordligaste Sverige, vid gränsen till Finland. Den anses problematisk för jordbruk och trafik.


Utloggad Fiskebäck

SV: Ungar, djur och smuts
« Svar #25 skrivet: juni 01, 2006, 13:19:52:52 »


Det verkar inte vara många som har installerat utedusch, anses det som onödigt?


Onödigt? Kanske, men fördelarna är faktiskt rätt många:  Jag har en dusch i direkt anslutning till poolen (men inomhus).
Ungarna och andra tillåts kissa i duschen (i stället för poolen  ;)  ),  och att duscha innan ett bad har vi satt som regel, det känns trevligare att folk som badar är fria från svett o smuts. Efter ett bad duschar vi också efter som vi har haft allergi i familjen. Håret känns faktiskt bättre efter en dusch också.
Mindre spring in och ut och jag slipper jag klorerat vatten på den oljade ekparkett som ligger innanför dörren till poolaltanen. Annars skulle nog eken blekna.
Om du har tänkt en bastu i anslutning till poolen är en dusch ännu viktigare.

Ja, jag tycket vi använder dushen jämt, men det är nog väldigt personligt och som sagt, vi har två allergiker i familjen.

Jo, och är det kallt efter långt badande så gillar grabben ta en varmdush efter.
4x8m pool med ett brutet hörn (som ett GSM SIM kort). Betongbalja tidigare kaklad men nu isolerad och 0,8mm mosaikliner. Värms med Nibe bergvärme via 75KW Pahlens VVX i serie med 9KW elpatron för då det är bråttom.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Ungar, djur och smuts
« Svar #26 skrivet: juni 01, 2006, 13:56:36:36 »
Dusch står på min lista över "sånt som kommer senare", men det ska komma.

Utloggad Janne

SV: Ungar, djur och smuts
« Svar #27 skrivet: juni 01, 2006, 14:55:18:18 »
Någon som har provat soluppvärmde dusch?

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag