VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: MAFFES Betongpool bygge  (läst 127839 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maffe

SV: Betongpool
« Svar #10 skrivet: augusti 07, 2006, 19:27:10:10 »
Men vad är det nu för färg man använder  <dontkn>

Man använder en lösningsmedelsfri epoxi.

//Maffe

Poolgiganten

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Betongpool
« Svar #11 skrivet: augusti 07, 2006, 21:05:12:12 »
Var kan man köpa detta ? Har en kompis som byggt leca/betong och det vill inte bli riktigt bra ....

Utloggad Omara

SV: Betongpool
« Svar #12 skrivet: augusti 08, 2006, 11:50:02:02 »
Hej

Jag lade 10 centimeter frigolit i botten och runt om, är ganska övertygad om att det betalar sig ganska snart. Armeringen och formbygget vågade jag aldrig ge mej på själv så jag har inge stora kunskaper om armeringstekniken men en mycket jobb var det.

Utloggad Maffe

SV: Betongpool
« Svar #13 skrivet: augusti 10, 2006, 21:03:03:03 »
Hej

Jag lade 10 centimeter frigolit i botten och runt om, är ganska övertygad om att det betalar sig ganska snart. Armeringen och formbygget vågade jag aldrig ge mej på själv så jag har inge stora kunskaper om armeringstekniken men en mycket jobb var det.

Kan tanka mig det. Har forskat runt ordentligt nu i veckan och undrar hur du la armeringen. Ligger den på 15 cm horisontellt och vertikalt? Gjorde Ni byglar från bottenplattan och upp i vaggarna?

//Maffe

Utloggad Omara

SV: Betongpool
« Svar #14 skrivet: augusti 17, 2006, 12:25:52:52 »

Hej

Satte mig aldrig in i armeringsteknikens till 100% men byglar hade dom upp från plattan och ett special gummi lades in mellan vägg och platta. Din fråga med 15 cm förstår jag inte riktigt, men både väggar och plata är dubbelarmerad.

Utloggad Maffe

SV: Betongpool
« Svar #15 skrivet: augusti 17, 2006, 20:28:28:28 »

Hej

Satte mig aldrig in i armeringsteknikens till 100% men byglar hade dom upp från plattan och ett special gummi lades in mellan vägg och platta. Din fråga med 15 cm förstår jag inte riktigt, men både väggar och plata är dubbelarmerad.

Inga problem, jag har lost det mesta nu tror jag. Maskinen satter tanderna i graset v 35 så vi far hoppas att allt funkar. Nu har jag egentligen bara ett problem. Jag skall anvanda mig av rostfria ingjutningsdetaljer och behover hela kitet for att allt skall fungera. Alltsa VAR koper jag alla tillbehor? Vilket poolskydd skall man ha? Vill ha nat automatiskt. Vilka ar bast och billigast?

// Maffe

Utloggad Fia

SV: Betongpool
« Svar #16 skrivet: augusti 17, 2006, 22:11:18:18 »
Hej Maffe.

www.poolkungen.se har ett skydd som är nytt för i år och verkar intressant. Det är tillverkat av lameller. Nisse här på forumet har köpt ett sådant, länk till hans tråd, http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=443.20,
det har ett bra pris om man väljer synlig upprullning.

Jag vet egentligen inget om det men Nisse kanske kan berätta mer.
Annars så är väl www.poolguard.se ett beprövat och bra skydd.

Här finns också ett som verkar bra. Kolla även deras mekaniska skydd med utväxling.
http://www.svenskapoolfabriken.se/html_menu/html_menu2/pooltackning.html
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Betongpool
« Svar #17 skrivet: augusti 18, 2006, 09:54:46:46 »
Maffe

Apropå skydd.
Poolguard var vårt förstaval, det vi beställde då vi byggde poolen.
men Lagunpool undrade varför vi gör på dette vise....
Automatiska skydd, liksom poolguard (som visst Lagunpool kunde leverera)
kräver att du har en lägre vattennivå i poolen än andra skydd. Dessutom
måste du gräva en ficka bakom poolen där skyddet kan glida ner.
Det är inte snyggt, en pool skall ha mycket vatten i sig, sade
Lagunpools representant. Att simma mot en sargkant där du måste lyfta
på huvudet rejält för att förnimma landskapet och himmlen runtom är inte
särskilt lyckat.

Helt rätt om du frågar mig så här i efterhand. Vilken tur att säljaren övertalade mig
(liksom han gjorde då det gällde valet mellan solpaneler och värmepump).

Vårt skydd är helt perfekt. Inga "skenor" (se bilder)
Bieris Rollschutz av PVC. Inbyggda metallförstärkningar, man sätter in en vev i det första metallröret
och sedan vevar man (stående) ihop skyddet samtidigt som man går vid sidan av den roterande "korven"
som blir mycket liten och behändig och lägger sig till rätta på den bortre sargkanten när man är klar.
Det tar 10 sekunder. När man ska stänga tar man bara det vita långa bandet som sitter fast i
skyddet och går till startändnan och draar.

Du har lekande lätt dragit över skyddet på 5 sekunder och så spänner man fast det i de tre fästpunkterna.
"Hejdå poolen, vi ses i mörrn...."
« Senast ändrad: september 15, 2006, 09:39:35:35 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Maffe

SV: Betongpool
« Svar #18 skrivet: augusti 19, 2006, 11:14:07:07 »
Man Tackar !
Eone, är det det poolskyddet som Poolstore säljer? Har läst om det och det verkar faktiskt väldigt bra. Framförallt så kanske man kan spara ett par spänn?! Är skyddet godkänt så att inte ungar å djur kan trilla igenom?

Lurar på det här med levarantörer. Har fått offerter på nödvändiga komponenter till poolen så som filter m.m. Priserna varierar ju enormt!!
De "stora" leverantörerna är svindyra medans de "okända" är betydligt billigare.
Vet helt enkelt inte hur jag skall göra men det känns betydligt mer frestande att köpa grejerna för 35.000,- än att betala 95.000,- för samma ( i princip ) grejer!
//Maffe

Utloggad Maffe

SV: Betongpool
« Svar #19 skrivet: augusti 19, 2006, 11:20:21:21 »
Hejsan Fia..
Det skyddet verkar också intressant. Har kollat sidan å läst lite kan kanske va nåt.
Irriterande att det inte står på sidorna att skydden är säkra mot att trilla igenom.
Är alla skydd som säljs på Svenska marknaden säkra kanske?
Nån som vet?

Ha det!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan