VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rätt eller fel om tillval?  (läst 4085 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TMC

Rätt eller fel om tillval?
« skrivet: oktober 31, 2009, 18:27:45:45 »
Hej,

Vi var inledningsvis ganska klara över att vi skulle ha:

Trappa
Solceller
1 x lampa
Vanlig "stropp"-täckning

...på vår 6,6x3,6 Folkpool

...men efter lite läsande och rådfrågande har vi nu kommit fram till:

Stege
Värmepump
2 x lampa
Transparent Poolsafe som man rullar ut-/in

Självklart hade vi gärna önskat behålla trappan, men av ekonomiska skäl är ju frågan ifall det inte är vettigare att prioritera värmepump och rullbar täckning samt mer belysning?

Är detta vettiga tankar och beslut eller är det någonting vi gör galet i vårt val?

Flera har rådgivit oss att inte ha vanlig täckning som man inte kan rulla in för den är meckig att jobba med och ofta blir poolen helt enkelt inte använd när barnen vill bada men bara en förälder är hemma?

Mvh

TMC

Poolgiganten

Utloggad merry

SV: Rätt eller fel om tillval?
« Svar #1 skrivet: november 02, 2009, 14:48:10:10 »
Hej !!

Vi har liknande pool dock Oktavia modellen. Tycker du skall satsa på trappan. Det var det bästa vi gjorde när vi byggde poolen. Dom andra omvalen du gjort är klockrena. MEn tänk till en gång till på trappan.
Byggt en Octovia 3,6 x 6,6 värmer med solfångare samt värmepump Brilix THP 100

Utloggad magnus berg

SV: Rätt eller fel om tillval?
« Svar #2 skrivet: november 02, 2009, 19:04:30:30 »
Hej! jag håller själv på att anlägga pool, så jag vet hur svårt det kan vara att välja :)
Vi valde miamipool 3 gånger 6 meter med hörntrapp och värmepump.
Jag skulle nog rekommendera att sätta i en trapp och väja bort vp, för att sedan spara lite och köpa vp lite senare. Trappa är ju svårt att sätta dit efterhand(i alla fall på vår pool)
Vi har precis rest våran pool och håller på och fyller med vatten och sand, riktigt roligt!
<vi kommer att spara ihop lite pengar och investera i ett poolskydd till våren, jag kan rekommendera att fråga någon firma som säljer presseningar om dom kan fixa ett skydd, vi gjorde detta och kom undan med nästan halva priset mot miami coover :)
Lycka till!

Utloggad lindqvist

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • svenska poolfabriken 4*7 med trappa
    • Visa profil
SV: Rätt eller fel om tillval?
« Svar #3 skrivet: november 02, 2009, 22:09:33:33 »
Helt klart satsa på trappa ev lampor eller annan fast montering i poolen som tex jetstream  för allt som har med poolmontering i efterhand kostar så mycket mer än när du har poolsidorna öppna innan du helt lägger igen och driftsätter den .
Vp eller solfångare går alltid att komplitera i efterhand men tex trappa som du då måste ta bort troligtvis 2 sektioner blir så mycket mer jobb som inte är värt det samt att du äventyrar linesättning med fula veck i efterhand
Svenska poolfabriken 4*7 med trappa på långsidan

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Rätt eller fel om tillval?
« Svar #4 skrivet: november 02, 2009, 23:00:21:21 »
Trappan är guld värd  O0
Det är där dom små barnen leker, hunden går i och ur och pappa sitter och myser med en kall i handen.
Skämt och sidor jag hade inte vilja vara utan min trappa och det är som dom andra säger vp och pool-täcke kan man fixa senare. Tänk på att lägga trappan mot nord eller nordost så att man kan sitta där och mysa mot solen och samtidigt ha koll på barnen.  <sol>
/Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Poolmann

SV: Rätt eller fel om tillval?
« Svar #5 skrivet: november 03, 2009, 14:24:57:57 »
Hejsan
Vi byggde pool i våras klar i Maj. Vi Valde Jetstream,Lampa,Värmepump,Roman end trappa o Pooltak från Folkpool.
Det vi är mest nöjda med är Pooltaket (då har du vintertäckningen klar också) o trappan det andra kan man klara sig utan om man vill hålla kostnaden nere. Vi valde också Long proteckted vit liner och det har vi inte ångrat. Barnen kan alltid bada oavsett väderlek och pooltaket värmer vattnet och det är varmt och skönt under taket när man badar och badbollar o andra saker kan ej komma ut på gräsmattan som man får springa o hämta idelligen när barnen leker. Välj om möjligt annan poolleverantör då vi har haft lite "otur" med våran. Ska ni ha trädäck runt poolen se till så att det kommer i samma höjd som sargen är ett litet tips.
Lycka till med poolbygget

Utloggad cg_joh

SV: Rätt eller fel om tillval?
« Svar #6 skrivet: november 03, 2009, 15:48:03:03 »
Kan verkligen hålla med tidigare inlägg om värdet av en trappa då man har små barn (barnbarn). Barnen är för små för djupet i en pool så det blir trappan som är utgångspunkten för allt badande. 

MVH

Utloggad puttalex

SV: Rätt eller fel om tillval?
« Svar #7 skrivet: november 28, 2009, 19:07:43:43 »
hallo
 
      Vi satsade på en pool-safe plus till våran folkpool. Fördelen med den är att våra två töser ( snart tre) fixar och donar själva vid bad. Den är väldigt lätt att dra av och på. Dock har vi stege till poolen . Fungerar mycket bra, men i efterhand så hade en trappa varit värd sina pengar (trots priserna på dem).Har dock värmepump från compheat som fungerar otroligt bra, så det var det inget snack om vid val av uppvärmning.Även la vi till lite extra för mosaikliner (long protect)
  har ni råd så satsa åtminstonde på trappa och ett bra poolskydd

   LYCKA TILL

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rätt eller fel om tillval?
« Svar #8 skrivet: november 28, 2009, 22:14:04:04 »
Poolskydd med stroppar fixade mina barn (och jag) när de var typ 5 år, så om barnen är äldre än så behöver du inte vara orolig för att du inte kan täcka av/över poolen.
Om viljan finns, finns förmågan....

I övrigt kan jag tycka att trappen och värmepumpen båda är bra prylar att ha - finns inte pengarna idag skulle jag rekommendera värmepump nu (spara sedan pengar) och trappen när ni har sparat ihop tillräckligt.
Då kanske ni även kan köpa en dyrare liner när ni installerar trappen, - lite så vi tänker, när det är dags för oss att byta liner kommer vi att sätta in trapp, och satsa på en mer exklusiv liner.
Alla tillval är ju dock av typen "jag gör det om jag har råd" och är egentligen inte nödvändiga - poolen som sådan är ju det man vill ha, så trappa, värmepump, lineraxklusivitet o.s.v är mer som grädde på moset.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan