CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: upprullare till bra pris?  (läst 19681 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olof

SV: upprullare till bra pris?
« Svar #20 skrivet: juli 09, 2010, 22:38:33:33 »
Nej, Rickard, jag känner mig inte träffad och kan garantera att jag aldrig kommer att köpa på mig fler pooler än den jag har. Jag har min anställning och är nöjd med vad den ger i ersättning. Pengar kan man väl aldrig få för mycket av men fritiden är väl så viktig. Då ska man ju bada:)...
Håller fullständigt med om att man inte bara ska se till priset men i mitt fall blev det med ett lyckat resultat. Därmed inte sagt att det generellt blir bra med utlandsköp.
Håller också med om att det inte bör bli för mycket fokus på priser här. Har själv haft nytta av forumet i helt andra frågor än kostnader och givetvis är priset bara en del av allt kring ett poolbygge. Men trots allt en ganska väsentlig del som också måste få beröras...... Och av alla inlägg och reaktioner kan man ju konstatera att ämnet drar till sig uppmärksamhet och intresse.
Du undrade i ett tidigare inlägg vad som fick mig att brinna så för utlandsköp. Helt ärligt blev jag mycket dåligt bemött av två svenska poolleverantöer och fick min "näring" av dessa. Den ena av dem är ett ofta återkommande företag som beskrivs negativt här. Trots min erfarenhet av dem kan jag tycka det är värre med negativ kritik av namngivna företag än det är att skriva om positiva priser. Vem avgör egentligen om kritiken är befogad? Många gånger saknas nog en objektiv bedömning och företagen hängs ut på lösa grunder. Principiellt är jag förespråkare för att ordet är fritt men ska man inte framhålla det positiva på forumet så kan man hoppa över det negativa också.
Nu lägger i alla fall jag ner den här debatten om priser och tänker bada resten av sommaren. Återkommer om jag får problem med poolen och hoppas på hjälp.
« Senast ändrad: juli 11, 2010, 13:51:13:13 av Olof »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: upprullare till bra pris?
« Svar #21 skrivet: juli 11, 2010, 09:44:14:14 »
Jag hoppas dock att de som läst mitt långa inlägg kan förstå varför jag vill vara lite försiktig med att tillåta/uppmuntra lågprisdiskussioner.
Som vissa sett är jag inte alltid så petnoga, men det beror oftast på att jag tillåter "gamla" kända medlemmar få lite större utrymme än nyregistrerade.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Linkan222

SV: upprullare till bra pris?
« Svar #22 skrivet: juli 11, 2010, 22:33:00:00 »
Men är det inte så att 99,9% av poolerna är anpassade efter vad saker och ting kostar. Vilket innebär att priset nästan alltid avgör från en viss gräns och uppåt. Alltså är priset alltid intressant och därmed lägsta pris väldigt intressant.

Därmed inte sagt att billigt är bra eller att import alltid är lätt, säker eller bra. Men det jag vill påpeka är att priset alltid avgör alla val och därmed ett intressant ämne att ofta ta upp.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: upprullare till bra pris?
« Svar #23 skrivet: juli 12, 2010, 07:41:44:44 »
Men är det inte så att 99,9% av poolerna är anpassade efter vad saker och ting kostar. Vilket innebär att priset nästan alltid avgör från en viss gräns och uppåt. Alltså är priset alltid intressant och därmed lägsta pris väldigt intressant.

Därmed inte sagt att billigt är bra eller att import alltid är lätt, säker eller bra. Men det jag vill påpeka är att priset alltid avgör alla val och därmed ett intressant ämne att ofta ta upp.

Där är jag som jobbar med pooler villig att säga emot dig
Jag uppfattar det inte som att priset alltid är det avgörande utan jag märker att många tycker service och support är viktigt (viktigast) och de allra flesta förstår att om man har butik, gör hembesök och besöker under byggtid och sedan hjälper till med uppstart och har utbildning på plats om poolens funktioner och vattenkemi m.m. så har man svårt att hålla samma pris som vissa internet leverantörer.

Gör man en så stor investering som en pool ofta är så väger trygghet, support och närhet tungt för många och då kan det kanske lite dyrare även uppfattas som billigt och prisvärt.
Om det nu är dyrare vilket det inte alltid är och framförallt så är det ofta att det inte jämförs samma typ av vara en 4*8m pool kanske alltid har samma m3 men sen kan det skilja hur mycket som helst.

Sedan förstår jag och tycker det är helt rätt och kritiskt granska det man får och ställ gärna leverantörer mot varann.

MVH
Jonas West

PS Linkan222 detta var inte riktat mot dig som person och jag förstår att många tycker att priset är väldigt viktigt DS.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: upprullare till bra pris?
« Svar #24 skrivet: juli 12, 2010, 07:58:20:20 »
Men är det inte så att 99,9% av poolerna är anpassade efter vad saker och ting kostar. Vilket innebär att priset nästan alltid avgör från en viss gräns och uppåt. Alltså är priset alltid intressant och därmed lägsta pris väldigt intressant.

Därmed inte sagt att billigt är bra eller att import alltid är lätt, säker eller bra. Men det jag vill påpeka är att priset alltid avgör alla val och därmed ett intressant ämne att ofta ta upp.

Priset är viktigt, men om du läste mitt långa inlägg så ser du varför det inte fungerar bra att ta upp i ett forum - det lockar till sig svartförsäljare, och mer eller mindre oseriösa aktörer som infogar inlägg under sken att vara "vanliga" kunder med GODA erfarenheter av firma xxxxx eller annonsen x på tradera, blocket eller liknande.
Problemen finns redan, och kommer att accentueras allt mer ju längre tiden lider och jag anser det vara mitt ansvar att på bästa sätt se till att detta forum inte förfaller och blir en prisjaktssajt till - en i raden av alla de som redan finns.
De som absolut bara är intresserade av priset kanske blir lite besvikna, men alla andra tror jag uppskattar om inte var och varannan tråd är en prisjaktsfråga.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Linkan222

SV: upprullare till bra pris?
« Svar #25 skrivet: juli 12, 2010, 22:28:38:38 »
Jonas West:
Även om man köper en pool och sitter med armarna i kors och tittar medan någon gör jobbet och startar den, har priset troligen spelat en roll iaf.
Att priset spelar roll innebär inte att folk för den sakens skull köper det billigaste.

Om vi tar exemplet att man kunde ha byggt en 8x4 för 100k men väljer att lägga 500k så hade man fortfarande kunnat lagt 2miljoner på samma projekt om man bara hade velat. Det finns alltid saker som är dyrare och bättre.

De flesta oberoende av budget och ekonomi vill ha mesta möjliga för sina pengar oavsett om man lägger 10k eller 500k. Alltså spelar nästan alltid pengarna in.

Rickard:

Jag jag är medveten om problemet med smygreklam och har själv uppmärksammat detta i någon tråd.
Ok att man kanske inte tar upp priser. Men att tipsa om vad som fungerar och inte är ju en del av idén med ett forum kan väl jag tycka.

Men precis som du säger måste det vara väldigt svårt för dig att välja ut vad som är smygreklam och vad som är ärliga användartips.
 

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: upprullare till bra pris?
« Svar #26 skrivet: juli 13, 2010, 07:57:17:17 »
Jag går väldigt sällan in och redigerar några inlägg, utan lyfter hellre debatten någon gång då och då för att alla skall vara uppmärksamma på problemet.
Jag får dock mellan varven info från de som är aktiva i branschen att "den medlemmen" är en mullvad från företaget xxxxx. och då försöker jag kolla in vilken typ av inlägg medlemmen skrivit, ofta är det inga större problem, utan huvudsakligen bra tips och god hjälp, men i vissa fall har det varit utstuderade inlägg gjorde för att driva trafik eller försöljning för det egna företaget.

Oftast märker ni andra inte av de gånger jag (med argument via PM eller mail) stoppar någon i forumet, och väldigt få är bannlysta, de allra flesta förstår rätt fort att riskerna för ett företag att skriva falska inlägg i forumet inte uppväger fördelarna och slutar när jag påpekar hur det kan drabba dem den dagen det uppdagas och tydliggörs av någon annan medlem.

Jonas West är ett bra exempel på en medlem som är aktiv i branschen, men som är väldigt bra på att hålla sig neutral.
Visst vinklar han debatten lite mot att det är bra att köpa via lokala företag, där support och garantier är bra, men å andra sidan så tycker jag att det är OK då han inte sticker under stol med att han är verksam i branschen, hans inlägg blir då lätta att vikta mot andra värden, som t.ex. pris som för många "poolwannabees" är viktigare än maximal service och support.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag