Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: upprullare till bra pris?  (läst 19679 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olof

SV: upprullare till bra pris?
« Svar #10 skrivet: juli 07, 2010, 23:43:55:55 »
Härligt att se att det finns fler som upptäckt fördelen med att handla utanför Sverige. På detta forum finns många som klandrar oss. Förestår inte varför... Ser de ett hot i vad vi gör????

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: upprullare till bra pris?
« Svar #11 skrivet: juli 08, 2010, 09:06:24:24 »
Härligt att se att det finns fler som upptäckt fördelen med att handla utanför Sverige. På detta forum finns många som klandrar oss. Förestår inte varför... Ser de ett hot i vad vi gör????

Som jag förklarat tidigare så vill inte jag (och många av forumets övriga medlemmar) att innehållet i forumet skall handla bara om priser och köpställen.
Denna typ av frågor tenderar att trigga diverse egoistiska och/eller smygreklaminlägg, och jag tror att det huvudsakliga skälet till att din nästan "religiösa" syn på import får andra att komma med motstridaga uppfattningar.

Hotet av import, om man ser det i ett större sammanhang är naturligvis att det riskerar slå undan fötterna på de Svenska företagen, samt att skattepengarna som försäljningen genererar inte får göra någon nytta i vårt land, utan istället i ett annat land.

Skulle vara roligt att veta vad du arbetar med olof, du som har en så frimodig inställning till lågpriskonkurrens från utlandet?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Olof

SV: upprullare till bra pris?
« Svar #12 skrivet: juli 08, 2010, 09:59:32:32 »
Arbetar som bygglärare på en gymnasieskola och har inga band med utlandet.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: upprullare till bra pris?
« Svar #13 skrivet: juli 08, 2010, 10:25:01:01 »
Nog känner du väl då till problemen med lågpriskonkkurens från utländska byggföretag som inte har samma lönenivåer eller skatteregler som Svenska företag, och de problem som detta medför/kommer att medföra för de svenska företagen.
Speciellt när man kan misstänka att allt inte sköts rätt, t.ex. med löner och anställningsavtal.

Lite samma sak gäller när man importerar.
När man köper på e-bay/tradera så är det dessutom rätt vanligt att det är vanliga privatpersoner som driver helt svart verksamhet, utan att skatta för intäkterna.
För den snöda vinningens skulle är ju detta inget som avgör var man handlar om man är ute efter lägsta pris i alla lägen, men att det snedvrider konkurrensen, och riskerar driva fram allt mer svartförsäljning och lägre löner, samt på sikt även riskerar pressa kraven på långa lagstadgade garantier nedåt - för att de inhemska företagen skall kunna konkurrera med de som säljer billigare från andra länder med lägre löner, skatter och kortare eller inga garantier alls.

Om alla gjorde som du skulle hundratusentals Svenskar förlora sina jobb.

Jag säger inte att du gör fel, men visst får ett visst handlande konsekvenser om tillräckligt många gör samma sak.

Dessa problem är i huvudsak skattemyndigheters, och politikers problem att lösa, för privatimporten kommer säkert att öka allt mer, och myndigheterna måste lära sig att sätta dit svartsäljande privatpersoner bättre än idag, och politikerna måste göra världsomspännande regler för garantier och liknande som har med de sakerna att göra, allt för att företag i olika länder skall kunna konkurrera på liknande villkor.

Jag skulle ju kunna köpa mig en ö och kalla den för Poolön, ett eget land, där inga regler om skatter och garantier, eller löner, skulle finnas - och sälja mycket billigare än tyskarna.  ;)
« Senast ändrad: juli 08, 2010, 10:29:51:51 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: upprullare till bra pris?
« Svar #14 skrivet: juli 08, 2010, 17:39:20:20 »
Men hallå Rickard....

Vi gick med i EU för många år sedan.
Det är där som dom flesta av oss driver handel och om orten heter Piteå eller Hannover eller Paris... spelar ju ingen roll. Vi pratar ju inte ens import här.

Läs gärna igenom ditt inlägg igen och koppla till 2010. Att påstå att vi förlorar hundratusentals jobb pga att vi inte handlar inom Sveriges gränser trodde jag var skräckpropaganda från kalla kriget. Handel bedrivs alltid åt båda håll och just Sverige är ett fenomenalt skickligt land att sälja utanför landets gränser.

Leve frihandeln....  <antman>

Utloggad Olof

SV: upprullare till bra pris?
« Svar #15 skrivet: juli 08, 2010, 18:20:51:51 »
Instämmer fullständigt med Nimajneb. Leve fri konkurrens och frihandel.

Utloggad Linkan222

SV: upprullare till bra pris?
« Svar #16 skrivet: juli 08, 2010, 22:38:59:59 »
Var man än handlar ska man inte jämföra äpplen med päron. Tittade på länken till den tyska "fantastikst billiga" upprullaren.

Då måste jag nog säga att det känns som jag gjort en minst lika bra affär här i Sverige. JF:s upprullare kostar visserligen 1000kr mer. Men då är den gjord i rostfritt och aluminium. Nu har jag ingen koll på råvaru och tillverkningskostnader men jag gissar att den i metall iaf borde ligga på minst 50%-100% till i bara råvarukostnad. Tycker dessutom att den ser både trevligare och robustare ut.

Men visst, är det bara billigt man är ute efter så är den ju bevisligen billigare, det går inte att komma ifrån. Men om vi pratar om prisvärdhet hade jag nog inte köpt den tyska plastupprullaren även om den sålts på närmaste poolaffär för 1400:-

MEN, hade däremot min upprullare sålt för 1000kr mindre i tyskland hade jag varit intresserad av att beställa därifrån.

Vad jag egentligen vill ha sagt är att jag tycker jämförelsen och därmed efterföljande diskussion är ganska missvisande.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: upprullare till bra pris?
« Svar #17 skrivet: juli 08, 2010, 23:18:21:21 »
Men hallå Rickard....

Vi gick med i EU för många år sedan.
Det är där som dom flesta av oss driver handel och om orten heter Piteå eller Hannover eller Paris... spelar ju ingen roll. Vi pratar ju inte ens import här.

Läs gärna igenom ditt inlägg igen och koppla till 2010. Att påstå att vi förlorar hundratusentals jobb pga att vi inte handlar inom Sveriges gränser trodde jag var skräckpropaganda från kalla kriget. Handel bedrivs alltid åt båda håll och just Sverige är ett fenomenalt skickligt land att sälja utanför landets gränser.

Leve frihandeln....  <antman>


Med frihandel, menar du då också att svartförsäljningen som pågor på tradera/e-bay och liknande är OK?
Det tycker inte jag, jag tycker att frihandel där villkoren är lika är helt OK, men t.ex. den handel som nu så smått börjar komma igång från Kina och liknande marknader där löner, avtal, skatter och garantier är mer eller mindre obefintliga är ett allvarligt hot mot företagen i de mer demokratiska länderna.

Att i varje läge alltid välja den billigaste leverantören är sällan bra, sällan för den som säljer, inte för den som köper, och inte för de företag som driver en sund verksamhet och gör rätt för sig mot både anställda och myndigheterna.

Det är min uppfattning - och den står jag för, för den har jag fått av bland annat efter att ha drivit mina tre forum i flera år, jag har läst så många inlägg, och hört så många historier kring detta att min bild är helt klar.

Schysst frihandel är helt OK, men som sagt - den som är billigast i Sverige/EU/världen har som regel lik i garderoben.
Det gäller än mer 2010 än det gjorde 1990.

Men som sagt, jag vill egentligen inte att mina forum skall handla så mycket om just detta med prisfokus då lägsta pris som regel = sämsta service, sämsta garantierna och sämsta supporten, och i många fall sämsta produkterna.
Dessutom locker snart sagt alla prisdiskussioner förr eller senare de som vill marknadsföra sina egna produkter på ett eller annat sätt, och då också lurar alla läsare med sina falska/fabricerade/manipulerade inlägg.

Jag vet att prisdiskussioner är viktiga för många, men ser ju även dagligen hur dessa "förpestar" mina forum med mer eller mindre värdelöst innehåll, om inte rena lögner...

Prisjakt, Pricerunner, m.fl jämförelsesajter har ju nischat in sig på den marknaden (och vill som ni förstår in i mina forum med) och jag tycker att de kan få hållas med den typen av verksamhet.
Priset är viktigt, och jag använder själv prisjakt och liknande sajter när jag skall köpa mina prylar, men i mina forum vill jag ha ett annat fokus, fokus på vilka prylar som är bra, och vilka som är mindre bra, sen kan man kolla priser på egen hand - det är inte så svårt.
« Senast ändrad: juli 08, 2010, 23:27:48:48 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: upprullare till bra pris?
« Svar #18 skrivet: juli 09, 2010, 00:45:05:05 »
Med frihandel, menar du då också att svartförsäljningen som pågor på tradera/e-bay och liknande är OK?

Nej, svarthandel är inte OK, personligen anser jag problemet vara större på Tradera än på Ebay. Sedan får vi naturligtvis sätta detta i proportion. Jag är övertygad att det du definierar som svarthandel på Tradera ligger troligtvis under den svarthandel som pågår i Pite kommun o grannkommuner när det kommer till hembränt, tjuvjakt, försäljning av vilt o fiske

Det tycker inte jag, jag tycker att frihandel där villkoren är lika är helt OK, men t.ex. den handel som nu så smått börjar komma igång från Kina och liknande marknader där löner, avtal, skatter och garantier är mer eller mindre obefintliga är ett allvarligt hot mot företagen i de mer demokratiska länderna.

Smått börjar komma igång från Kina...... det är snarare så att handeln har haft sin peak och att dom galopperande kostnaderna och efterfrågesuget från den inhemska marknaden ser just nu ut att kyla ner den Kinesiska export industrin. Själv är jag i Kina kanske 4-5 ggr per år och följer utvecklingen på nära håll.
Att komma dragandes om några villkor o påstå att detta är orättvist låter som Marjasin på 80-talet. Alla länder har lagstadgade rättigheter som naturligtvis skall följas men inte f...n ska vi påtvinga ett annat land våra värderingar o villkor... lika lite som dom skall göra det med oss.

Det vore ju katastrof för Svensk industri om vi vart tvugna att ha samma tuffa regler kring tex anställning som dom har i Italien... och jag skulle kunna fortsätta runt detta i timmar.. Men jag tycker inte tiull skillnad från digf kanske Richard att Italienarna skall bojkotta Sverige pga detta.



Att i varje läge alltid välja den billigaste leverantören är sällan bra, sällan för den som säljer, inte för den som köper, och inte för de företag som driver en sund verksamhet och gör rätt för sig mot både anställda och myndigheterna.

Fram tills snacket runt sund verksamhet så höll jag fullständigt med dig.. Men bara för att någon kan sälja en produkt billigare än vad "du" kan så betyder det inte att han är en skurk.
Själv konfronteras jag 1-2ggr/vecka direkt eller indirekt med företag som klagar på ojust konkurrens. Dom gånger jag har tid o möjlighet att syna deras verkasamhet närmare så beror deras höga prissättning på intern inkompetens i någon bemärkelse (inkompetens är inte detsamma som vara dum, utan att man saknar kunskap o färdigheter för att bedriva top-notch-biz)



Det är min uppfattning - och den står jag för, för den har jag fått av bland annat efter att ha drivit mina tre forum i flera år, jag har läst så många inlägg, och hört så många historier kring detta att min bild är helt klar.

Av stränga princip-orsaker kritiserar jag aldrig  någons värderingar, jag respeketerar dig fullständigt även om jag personligen anser att du är helt ute o cyklar. ;)


Schysst frihandel är helt OK, men som sagt - den som är billigast i Sverige/EU/världen har som regel lik i garderoben.
Det gäller än mer 2010 än det gjorde 1990.

Jag menar att det har hänt otroligt mycket sedan 1990.
Priskalkyler i forna öst samt kina hade ingen verklighets förankring
korruptionen var fruktansvärd, nästan över hela världen förutom norra Europa.
Skattemyndigheterna hade ingen som helst kontroll.
Bankväsendet var helt slutet
osv osv osv

Den enda jag kan hålla med om är att det idag är enklare på dagslädebasis dra igång en bluff verksamhet.. ta KameraExperten som ett lysande exempel på hur dessa sk seriösa firmorna blåser oss totalt.


Men som sagt, jag vill egentligen inte att mina forum skall handla så mycket om just detta med prisfokus då lägsta pris som regel = sämsta service, sämsta garantierna och sämsta supporten, och i många fall sämsta produkterna.

Här låter du som min gamla moster... det viktigaste för henne vara att handla på Konsum... priset var oväsentligt.

Trots allt vad jag skrivit ovan så är en sak som jag definitivt köper Lokalt = Blekinge o absolut inte i Piteå eller Munchen är en Pool. Strular något så har jag "min" poolkille här inom 30 min för att hjälpa mig. Från Piteå tar det 2 dar och från Tyskland 1 dag... detta har ett mycket högt värde för mig. So far har jag peppar peppar bara behövt nyttja detta 2 ggr.





Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: upprullare till bra pris?
« Svar #19 skrivet: juli 09, 2010, 08:46:47:47 »
Ber om ursäkt för mitt långa inlägg, men jag känner att det nu är läge för mig att försöka förtydliga varför jag har den uppfattning jag har i denna fråga.
Olof, känn dig inte träffad av min kritik gällande oseriösa aktörer, när jag nedan skriver "Olof" blir du mer ett typexempel.

Med svarthandel menar jag sådana som t.ex. Olof (ingen anklagan mot dig som person) som "fyndar" billigt i Tyskland, Tjeckien, Kina eller något annat land där priserna är snorlåga.
Istället för att köpa en pool, en värmepump - eller en Fyrhjuling, så beställer de 10 och säljer 9 på tradera.
En seriös återförsäljare kanske behöver 100% marginal, men svartförsäljaren blir "rik" på mycket mindre, och behöver inte ta något ansvar.
Såg för ett par år sedan ett program på TV om E-bay-miljonärerna som helt oblygt visade upp sina rikedomar, och tyckte att det var helt ok att de köpte/sålde på e-bay utan att betala skatt på sina intäkter.
Jag tror att det där är mycket vanligare än vad gemene man tror.

Den handel jag talar om från kina, avser privatpersoners köp av mindre volymer, som krängs svart på blocket, tradera eller e-bay, utan garantier, utan skatter och utan ansvar.
Fram till idag är det främst företag, små som stora som köpt från Kina, men jag tror att vi står mycket nära direktförsäljning till kund från de kinesiska tillverkarna eller lokala handelshus. (typ www.dealextreme.com - Hong Kong)

Den seriösa handeln inom EU bygger på att vi har liknande regler för skatter, avgifter, garantier mm, och även om Italien, Tyskland och andra nationer har vissa regelverk som säkert är positiva eller negativa för deras möjlighet att konkurrera med andra EU-länder så sker konkurrensen på rätt lika villkor, och några egentliga skäl till tullavgifter mm finns inte.
Riktigt så är det ju inte när det gäller handeln från vissa andra länder utanför EU, och jag tror att vi har rätt lång väg att gå när det gäller regelverken kring privatimport från länder utanför EU när de riktiga lågprisländerna på allvar börjar sälja direkt till konsument.
Men än en gång, detta är min reflektion, och inget jag kan påverka, utan det hänger på myndigheterna att hänga med när det gäller internethandeln för att parera den enorma drivkraft som finns i möjligheterna att tjäna pengar på mer eller mindre oseriös verksamhet.

När det gäller min bild av osund verksamhet så menar jag att det som regel finns en direkt knytning till billigaste säljställe och osund konkurrens i väldigt många fall, dock naturligvis inte i alla fall, men att de forum jag ansvarar för skulle tillåtas bli megafoner för de billigaste säljställena i alla lägen det anser jag vara samhällsonyttigt, och dessutom kommer detta på sikt att ta fokus från positiva diskussioner, till att mer handla om hur man kan agera mot oseriösa leverantörer som lovar runt men håller tunt.
Detta har varit särskilt tydligt i värmepumpsforum där parallellimport av billiga skitvärmepumpar som krängts billigt av både privatpersoner och företag har gjort att många av diskussionerna på senare år har handlat om detta, istället för att handla om väl fungerande anläggningar, seriösa tillverkare och totalekonomiskt vettigaste lösningarna - sånt som jag vill att fokus skall ligga på.

Det finns även exempel på detta i poolforum, även om det inte har varit lika tydligt här.
Att det finns många företag som inte kan konkurrera p.g.a. inkompetens eller för höga overhead-kostnader har du helt säkert rätt i.

Angående att du anser mig vara ute och cykla så är min kommentar bara den att jag i över 7 år drivit mina forum, i ämnen som handlar just om i huvudsak importvaror, och jag har under den tiden sett otroligt många exempel som styrker min bild av det hela.
Du har uppenbarligen en annan bild, men jag tillåter mig ändå tro att jag vet mer om just detta och hur det påverkar mina forum än vad du gör, även om du anser att jag är ute och cyklar.
Jag menar då att lägstaprisfokus lyfter fram oseriösa aktörer och dåliga produkter istället för de aktörer och produkter som bör lyftas fram, och på så sätt motverkar den inriktning jag vill ha på mina forum, en inriktining som främst skall handla om vettiga produkter till vettiga priser som gör att man som konsument inte skall kunna sig lurad.

De dagsländeföretag du talar om är just de jag försöker motverka genom att inte premiera prisdiskussioner.
Jag vet inte hur många "Olof" jag stoppat från att arrangera "samköp" som det så vackert kallas, när verkligheten är att "samordnarna" säljer svart utan garantier och själva gör sig en hacka - medan kunderna står där helt utan skydd om något händer.

Just "frälsningen" som många i "Olofs" situation känner när de lyckas importera en billig produkt triggar ofta ytterligare inköp, och de följande inköpen görs för att själv tjäna sig en hacka på andras bekostnad.
De gånger denna typ av verksamhet resulterar i adekvata företagsstarter är det helt ok, men när det reduceras till "samköp" eller svartförsäljning på blocket, tradera eller e-bay så blir det osund konkurrens, och jag vill inte att trådar i mina forum som startar i en prisdiskussion, eller "Olofs" lyckade import skall utvecklas till en säljtråd som länkar till oseriösa blocket/tradera/e-bayannonser där säljarna tjänar pengar på svarthandel.
Detta är en av de främsta orsakerna till att jag personligen inte gillar import och lågprisdiskussioner, och jag har sett detta hända sååå många gånger att jag känner mig helt trygg i den väg jag valt för mina forum när det gäller vilket fokus jag vill ha på diskussionerna.
Jag är dessutom rätt säker på att denna utveckling kommer att accentueras framöver, alltså att oseriösa "säljare" använder sig av forum och andra sociala sajter som prisjakt, pricerunner, eniro, rejta, m.fl aktörer som fokuserar på prisdiskussioner och omdömen av leverantörer och säljare - det kommer att bli allt mer gratis marknadsföringsplatser med osunt innehåll och direkta lögner och fabricerade omdömen ju längre tiden lider, och jag hoppas och tror att mitt beslut om ett annat fokus kommer att se till att mina forum tillhör de sajter som har störst förtroende bland sina besökare just när det gäller innehållet, både nu, men främst på lång sikt.
Jag vet att många anser mitt fokus, och mina regler, och mina tankar om framtiden vara rena påhittegrejen, bara för att jag vill tjäna mer pengar på annonsintäkter, men faktum är att annonsintäkterna, tror jag, istället kommer att vara ett facit på om jag lyckas hålla mina forum seriösa och trovärdiga eller ej.
Pris och importdiskussioner är en av de få saker som verkligen inte ökar seriositeten i ett forum, och jag är rätt säker på att jag har en saklig och väl underbyggd uppfattning i den frågan.

Jag håller dock med dig helt och fullt i att det finns många saker som man lika gärna kan köpa billigt var som helst i världen, men det gäller inte pooler, värmepumpar eller Fyrhjulingar, de saker som diskuteras i de forum jag driver.
Däremot en kamera, en TV, en grill eller annat där man i normalfallet inte har så stor nytta av ÅF-kompetens, och där tillverkarna ger world-wide garantier, där blir det en annan sak.

Sen vet jag att det finns vissa som är lite av frihandelsfundamentalister som i alla lägen tycker att tullar, moms, avtal och skatter är ovesäntligheter, och att priset är kung, men då kanske de inte bör hänga så mycket i mina forum, utan istället satsa sitt krut på andra sajter som uppmuntrar den utvecklingen genom att uppmuntra den typen av diskussioner.
Jag tvingar ingen att skriva i mina forum, men jag vill att regelverken följs någorlunda, och jag tar mer än gärna debatten med de som inte håller med mig om den väg jag valt att gå för att hålla fokus på seriösitet framför oseriositet.
Jag förstår dock att det är svårt för många att förstå bakgrunden till mina regler och min bild av verkligheten, men jag både hoppas och tror att de som följt med sedan starten har insett att jag i stort har rätt uppfattningar när det gäller just prisdiskussionerna, visst talas det mycket pris ändå, men jag försöker att inte uppmuntra till allt för stort fokus på pris.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag