VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp att dosera klor  (läst 3108 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amica

Hjälp att dosera klor
« skrivet: augusti 02, 2021, 20:03:52:52 »
Har problem med att hålla jämn nivå på klorhalten. Använder Nitors doserare, en sådan enkel som flyter på ytan. "Gallret" helt stängt. I den har jag Multiklor 200 g från poolklubben. Poolen är på 1400 liter och är kanske mer att betrakta som ett spa. Redan nu tänker ni säkert "1400 liter och 200 gramspuckar!?" Ja, så länge jag har kvar av dem. Sen är tanken att byta till de mindre på 20 gram. Men en 200 grams puck som förbrukas blir ju till slut också bara 20 gram och jag har inte märkt någon skillnad, att problemet är olika stort beroende på om pucken är "ny" eller snart slut. Färskt/senaste exemplet är att testet visar >3.0 mg/l Cl/DPD (använder Nitors testset med såna tabletter) och dosören lyfts ur poolen. Två dygn senare är värdet <0.1 mg/l. Doseraren åker i igen, denna gång med "gallret" helt öppet. Pucken är uppskattningsvis 1/4 av sin ursprungliga storlek. Efter ytterligare två dygn mäter jag igen och då är det åter >3.0 mg/l och doseraren åker ur igen. Visst, jag skulle kunna sätta ett larm och mäta varje kväll men...
Med min tidigare ovanmarkspool kunde jag mäta en gång i veckan och värdet var alltid bra, så länge jag hade puck/ar i doseraren. Den poolen var visserligen 10x större. Jag tänkte att det skulle bli lättare att underhålla en mindre pool och det är det vad gäller "städning" men inte vad gäller kemikalier. Nej, jag har inte koll på alkalinitet och cyanosyra eftersom mitt testset bara mäter klor och pH. Kan dock tänka mig att skaffa teststickor för det ändamålet. Mer intresserad av en annan metod att dosera rätt, dock utan att det blir som att jaga mygg med elefantbössa. Puckens övriga fyra "funktioner", förutom då möjligen "pH stabilisering" verkar fungera bra.

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hjälp att dosera klor
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2021, 20:35:41:41 »
Hej,

Använd inte 200g puckar om du har 1400 liter.
Du kommer få så hög klorhalt att de bleker och dödar allt om de råkar lösas upp fort. Över 100ppm fritt klor.
Vidare brukar fritt-klormätningar avvika vid 2 ppm. Vid 6 ppm visar de negativt resultat. 100ppm? Ingen aning.

20g brukar vara lagom för en choch för 1400liter?

MVH
Roger

Utloggad Amica

SV: Hjälp att dosera klor
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2021, 22:14:02:02 »
Hej,

Använd inte 200g puckar om du har 1400 liter.
Du kommer få så hög klorhalt att de bleker och dödar allt om de råkar lösas upp fort. Över 100ppm fritt klor.
Vidare brukar fritt-klormätningar avvika vid 2 ppm. Vid 6 ppm visar de negativt resultat. 100ppm? Ingen aning.

20g brukar vara lagom för en choch för 1400liter?

MVH
Roger

Som jag skrev så uppstår problemet även när det bara är 20 gram kvar av 200 gramspucken...

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hjälp att dosera klor
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2021, 22:20:48:48 »
20g ger över 10 ppm i fritt klor.

Roger

Utloggad SingingSailor

SV: Hjälp att dosera klor
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2021, 22:58:34:34 »
Håller med om att klorhalten är känsligare i en liten pool/spa än en stor, jag har samma erfarenhet. Hade en 17kbm pool förut, nu har jag ett spa på 1kbm. I poolen kunde jag dosera klor ganska jämnt, i spat behöver jag dosera klor efter varje bad efter hur många/mycket vi badat. Men pH , alkalinitet etc har jag inte upplevt som känsligare i liten pool.

Kloret förbrukas främst av badande och sol. Badandet är nog en större faktor än solen i en liten pool, speciellt om du har den övertäckt. Kanske kan du med tiden lära dig ungefär hur mycket som går åt och anpassa doseringen.
Jag brukar ofta späda poolvattnet med lika mycket kranvatten, för att kunna mäta upp till 6ppm. (Eller späd 1:2 och mät upp till 9ppm etc). Tappar noggrannhet, men det spelar inte så stor roll, större fördel att kunna veta  t.ex. att det är ca 5ppm än bara ”>3”.

Ett tillägg om 200g puckar: Bra att hålla koll på hur mycket klor du använt totalt sedan du fyllde poolen, eftersom det kan bli mycket och efterhand kan cya nivån bli hög.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp att dosera klor
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2021, 23:05:11:11 »
?? du öser på med 200 g till 1400 l ? med argumentet att den också kommer att vara 20 g ?? jag förstår inte , du kunde lika bra skrivit den kommer också att vara 50 g eller 3 g eller 0,5 gr eller den kommer också att lösas upp .

Du får så extremt hög halt att du säkert inte får rätta värden med din utrustning .

Varför följer du inte rek, när det gäller antal gr  till vattenvolymen ? istället för att helt strunta i alla rek. o tro att mer löser allt ? det finns ju liksom en anledning till doseringen .

Det du gör nu är det samma som om jag skulle tillsätta en puck på 8 kg i min pool  <antman>

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hjälp att dosera klor
« Svar #6 skrivet: augusti 02, 2021, 23:31:56:56 »
Hej,

Nu var vi nästan elak mot trådskaparen?

Tror du har för mycket klor och den blir omätbar.

MVH
Roger

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp att dosera klor
« Svar #7 skrivet: augusti 03, 2021, 09:05:33:33 »
Elak ??? jag tillhör inte den yngre lättkränkta generationen som kräver silkeshandskar för alla uttryck o svar , annars blir man krängt .

Det beror till STORT att jag kan skilja på person o handling , jag känner naturligtvis inte trådskaparen som säkert är en mkt bra människa :) det enda jag känner till är ett handhavande som i mina ögon är fel och då svarar jag vad jag anser om handlingen och någon tycker detta är elakt eller kränkande ? ... då har den personen problem , inte jag

Utloggad Amica

SV: Hjälp att dosera klor
« Svar #8 skrivet: augusti 03, 2021, 10:38:49:49 »
Det är väl ändå en viss skillnad på att lösa upp 200 gram, eller hälla i 200 gram pulver, och på att använda en 200 gramspuck som löses upp efter en månad??

Utloggad Amica

SV: Hjälp att dosera klor
« Svar #9 skrivet: augusti 03, 2021, 10:41:53:53 »
Hej,

Nu var vi nästan elak mot trådskaparen?

Tror du har för mycket klor och den blir omätbar.

MVH
Roger
Det tror inte jag. Jag mäter 0.1 när doseraren varit ute ur polen i två dygn. Du menar att det är för mycket klor då?
Jag mäter 3.0 (eller mer då) när doseraren varit i i två dygn. Ja, då är det för mycket klor. Det är ju det hela frågeställningen handlar om. (?)

Killgissa kan jag göra själv...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan