Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Barnsäkra poolen  (läst 2063 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

Barnsäkra poolen
« skrivet: juli 31, 2021, 19:30:44:44 »
Barnbarn kommer och kanske borde vi barnsäkra poolen. Hela trädgården är inhägnad. Men eftersom trädgården är lummig och 5.000 kvm stor vill vi kanske ha något extra vid poolen några år.

Har ni något bra och enkelt förslag? Det blir väl något temporärt så vi vill att det ska vara enkelt och inte för dyrt helst.

Jag är mottaglig för förslag, tack!

Poolgiganten

Utloggad Delta2004

SV: Barnsäkra poolen
« Svar #1 skrivet: juli 31, 2021, 21:17:15:15 »
Det är lag på att ha permanent barnsäkring för poolen. Om t ex några ungar tar sig in olovligt på tomten och drunknar blir fastighetsägaren ansvarig om ingen barnsäkring finns på poolen. Gäller fasta pooler
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/pool/

Utloggad Amica

SV: Barnsäkra poolen
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2021, 22:37:19:19 »
Kan tipsa om ett relativt billigt nät - rådjursnät! Granngården m.fl. har.
Vi använde det i en häck som "utspringningsskydd" för hundarna.

Stolpar inkl. förankring har jag inget direkt tips att komma med.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Barnsäkra poolen
« Svar #3 skrivet: augusti 01, 2021, 08:05:29:29 »
Har ni ingen pooltäckning?
Normalt räknas ju det som ett tillräckligt skydd.
Vill ni ha nåt provisoriskt borde väl annars hönsnät fungera.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Barnsäkra poolen
« Svar #4 skrivet: augusti 01, 2021, 21:02:57:57 »
Inga barn kommer in på tomten men de som blivit insläppta har ju tillgång till poolen. Någon typ av pooltäckning som är säkert för barn, om man råkar titta bort eller de rusar iväg, vore mest praktiskt.

Jag har inte sett att det finns ett maxavstånd mellan pool och staket för att vara godkänt.

Utloggad Erica

SV: Barnsäkra poolen
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2021, 02:01:02:02 »
Även husdjur kan ju ramla i om det vill sig illa. Har man hund får man se upp, katt är det väl mindre risk, de brukar vara försiktiga kring vatten. Jag vet två fall där folk fått älgar i poolen, men där hjälper knappast en pooltäckning, de kan ju väga flera hundra kg, upp till 900 i mer extrema fall. Staket hjälper heller inte, de hoppar lätt över även ett 180 cm högt stängsel om de vill.

Utloggad joyride

SV: Barnsäkra poolen
« Svar #6 skrivet: augusti 02, 2021, 08:07:53:53 »
Får haka på Rikards fråga och höra om ni inte har någon täckning alls idag?
Alternativen är ju hägna in eller täcka, det första brukar inte vara alltför estetiskt tilltalande i mina ögon. När det kommer till täckning så är det ofta svårt att matcha kriteriet ”billigt” om man tittar på vad det är man egentligen betalar för men för mig får det kosta vad det vill för att inte barnen eller något djur ska mista livet. Billigaste varianten lär vara en duk som ni spänner med stroppar mot underlaget.
Killgissar att det är läge att köpa sånt nu i slutet av säsongen  :)

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Barnsäkra poolen
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2021, 08:16:30:30 »
Hej,
Fick bara en olustig tanke.
Jag vet vad som gäller kring poolskydd och tycker det är bra, men vad händer om någon ramlar i sjön från en brygga?
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Barnsäkra poolen
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2021, 09:20:26:26 »
Jo, eller i grannens damm.
På den egna tomten kan man tycka att reglerna borde vara mer eller mindre obefintliga, men hursomhelst vill man väl inte att någon skall kunna dratta i av misstag.
Vi har vår pool upphöjd 60 - 80 cm ovan mark, + 1 meter höga glasräcken, och barnsäkra grindar. Och pooltäckning.
Bifogar en bild på hur det ser ut när den kommer fram till min e-post, ibland tar det tid...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Barnsäkra poolen
« Svar #9 skrivet: augusti 02, 2021, 09:32:37:37 »
Så här ser det ut hos oss, känns säkert, men om ungarna kommer inifrån huset så kan det ändå ske en olycka, svårt att göra det helt säkert.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Barnsäkra poolen
« Svar #10 skrivet: augusti 02, 2021, 09:34:15:15 »
Själv är jag uppvuxen i Nacka öster om Stockholm, ca 500 m från Saltsjön. Från en stor sjö ett par km bort finns det en å som rinner med utloppet från den, tvärs över vägen från oss. Där var man mycket och lekte när man var liten, men jag börjar ju komma till åren och är uppvuxen på den tiden man inte hade krav på bilbälte m.m. Kunde vara en hel drös med ungar bak i tränarens bil (inkl bagageutrymmet, han hade en kombi) när vi hade träning eller match med fotbollslaget. Vi var nog inte lika övervakade som dagens ungar är. Men förmodligen mer "svinn" då också på den tiden. Jumpa på isflak var en spännande sport på vintern nere i viken, likaså att åka spark ut till farleden och kolla när finlandsfärjorna for förbi, blev riktigt bra gung i isen då av vågorna.

Min syster höll på att drunkna i den där ån (flera år innan jag var född), men inte blev det liv att den skulle inhägnas för det. Där jag bor nu har vi har inhägnad tomt, men också ett pooltak, framför allt för att hålla skräp utanför samt kunna ha varmt i vattnet.

Nu säger jag inte att man inte ska ha täckning, men det bästa försvaret är att se till att ungarna lär sig simma, samt ha en trapp upp från vattnet. Det finns många faror vad gäller vatten, men det beror väl kanske på var man bor också.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad aromata

SV: Barnsäkra poolen
« Svar #11 skrivet: augusti 02, 2021, 10:07:36:36 »
Vi har bara solfolie idag, för värmen skull. Ur säkerhetssynpunkt är det nästan värre än att inte ha något alls eftersom det ser ut som ett fast underlag. Vi hade en hund som glatt sprang ut på detta fasta underlag en gång. Hon blev aningen förvånad och gjorde aldrig mer om det.

Ja, en duk som man spänner med stroppar är nog enklast. Den kan dessutom stoppa blad, löv, blomblad och annat från att hamna i vattnet.

Bygghemma har något som heter Chemoform säkerhetsskydd. Kan det vara ett alternativ?
Poolgiganten har sitt POOLÖVERDRAG EXKLUSIV som kanske är samma produkt?
Plastman har Ribb-Topp.

Har ni erfarenhet av dessa produkter eller leverantörer?

Utloggad joyride

SV: Barnsäkra poolen
« Svar #12 skrivet: augusti 02, 2021, 12:06:33:33 »
Ni som verkar ifrågasätta nödvändigheten i ett pooltäcke eller annat skydd ska nog tänka ett par vändor till.
En drunkningsolycka går väldigt fort och det är ju inte bara era egna eventuellt simkunniga/övervakade barn som skyddet ska vara till för. Rätt vad det är så har ni en granne med rymningsbenägna och upptäckslystna småbarn eller någon på besök där tvååringen lämnas oövervakad någon minut.

Risken är såklart liten och i de flesta fall skulle inget hända även om poolen stod oskyddad genom ett helt liv. Men svårt att lägga ansvaret på någon annan om ett barn drunknat i ens pool och det inte fanns minsta skydd mot detta.  >:(

Utloggad aromata

SV: Barnsäkra poolen
« Svar #13 skrivet: augusti 02, 2021, 12:24:34:34 »
Jag har inte uppfattat att någon ifrågasätter skydd för barn. Tvärtom handlar väl tråden om hur man gör detta på bästa sätt.

Utloggad TommyC

SV: Barnsäkra poolen
« Svar #14 skrivet: augusti 02, 2021, 12:30:25:25 »
Självklart ska man ha skydd för poolen. I vårt fall är det väldigt enkelt då det bara behövs staket för en kortsida mot uteplatsen där poolen finns. Övriga sidor har höga murar ner mot berget. Igår såg jag något som fladdrade i ögonvrån när jag satt i rummet närmast poolen. Tittade ut och såg att en katt hade hoppat över staketet. Mätte nu att staketet är som lägst 146 cm högt. Hur högt kan en katt hoppa? Pooltaket brukar vi aldrig låsa luckan till men det hindrar ju ändå djur från att komma åt poolen.

När jag växte upp bodde vi nära en å. Många ungar gillade att leka vid vattnet. Det hände varje sommar att någon drunknade. Det hände troligen när de försökte simma över ån. Vattnet var lite strömt. Simma lärde vi oss väldigt tidigt. Det blev alltid väldigt dålig stämning när någon hade drunknat. Vi fick aldrig veta vad det var för personer som drunknade. Vet inte om det tystades ner.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Barnsäkra poolen
« Svar #15 skrivet: augusti 03, 2021, 08:31:04:04 »
Det som ifrågasätts är väl egentligen att det är så olika krav på pooler, dammar, sjöar och vattendrag där folk vistas, och små barn kan förirra sig.
På vårt kvarter vet jag en som av misstag drattat ned i en iskall pool, en vuxen man som var överförfriskad, men det gick vägen den gången.
Inga barn så vitt jag vet som trillat i i någon av de pooler jag har koll på.
Men visst, nästan alla småungar springer ju rakt mot poolen så snart de ser vattnet, så en förälders jobb tar aldrig slut, det gäller att ha stenkoll så länge man vistas vid vatten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Barnsäkra poolen
« Svar #16 skrivet: augusti 03, 2021, 12:46:31:31 »
Generellt är det väl så att det är rimligt att ställa krav på säkerhet när det gäller faror som skapas genom en aktiv handling, som t.ex. att anlägga en pool. Däremot tror jag att de flesta tycker att det skulle vara orimligt att ställa krav på att inhägna alla sjöar och kuster. Sedan är det svårt att detaljreglera allt utan man väljer det som ger mest nytta.

Själv tycker jag inte att kraven på pool är särskilt krångliga, otydliga eller orimliga, men de kan förstås ändå vara besvärligt att leva upp till dem t.ex. under byggnation. Enligt Livräddningssällskapet är det minst tre barn som har drunknat i pooler i Sverige bara i år. Självklart har föräldrar ett ansvar men alla som haft små barn vet hur snabbt de kan försvinna på upptäcktsfärd. Och när små barn är vid en öppen pool så är det mobilförbud och i vattnet armlängds avstånd som gäller.  :angel:

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan