VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vinterstängning av pool!  (läst 1695 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krille-spaman

Vinterstängning av pool!
« skrivet: juli 30, 2021, 19:20:50:50 »
Tjena,
Vet att det är någon månad kvar innan det är tid för vinterstängning av poolen men jag har funderat på hur alla gör. När jag läser runt så är det jätte många som tömmer ner till inloppen och kopplar bort pumpen.

Dock tycker jag det låter väldigt onödigt och bortkastat med vatten. Så min teori rätta mig om jag har fel.
Om jag låter den befintliga pumpen köra precis som den gör nu men kopplar bort värmaren då borde det vara omöjligt för vattnet att frysa eller? Borde man köra med sandfilter eller inte? Min svärfar hade idéen om att köra diesel värmare under taket om det skulle bli massa minus vad tros om det?

Bor i Skåne och har pooltak som är 1 meter längre än poolen så det ligger över skimmern. Det är alltså inte aktuellt att tömt eller ha värme igång.

Tacksam på tankar funderingar och idéer
// Krille ny med pool för i år.

Poolgiganten

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vinterstängning av pool!
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2021, 20:35:23:23 »
Prova så får du se eller märker det man lär sig så länge man lever. jag skulle tappa ner under bräddavlopp och tappa ut vatten vid alla frys punkter för att vara på den säkra sidan.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vinterstängning av pool!
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2021, 21:28:56:56 »
Kör du cirkpumpen hela vintern är det nog ingen risk att det fryser, du tillför ca 24 kWh/dygn om du gör det - så att det skulle frysa är osannolikt, Däremot kan det ju kosta en slant. (4320 kWh på 6 månader med en 1 kW cirkpump)
I många pooler är det cirkpumpen som förbrukar lite mer av totala mängden av energin, om man har värmepump.
Värmer man med elpatron är det nåt helt annat, då talar vi om 8000 till kanske 15 000 kWh/år lite beroende på hur stor pool man har förstås.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Vinterstängning av pool!
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2021, 13:06:30:30 »
Det är redan elbrist i Skåne så det är ju extra dumt att köra pumpen i onödan. Sänk nivån under in- och utlopp. Lägg upp lampan ovanför vattenytan. Dränera sandfilter, värmare och cirkulationspump. Det är ovanligt att ventiler fryser sönder men sedan det hände mig så demonterar jag alla ventiler och placerar dom i det varma garaget.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Vinterstängning av pool!
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2021, 14:20:36:36 »
Jag tror att Rickard inte sänker vattennivån och han bor ju rätt långt norröver. Det är också vad jag har blivit rekommenderad då grundvattnet står högt på vinterhalvåret här, risk att linern trycks upp. Däremot är det nog bäst att tömma resten av systemet så gott det går innan det blir minusgrader och fylla inloppen och skimmern med frigolit, halvfyllda PET-flaskor eller liknande. Det beror väl på förutsättningarna i varje installation vad som är bäst. Annars är väl TommyC:s förslag standardvarianten.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vinterstängning av pool!
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2021, 15:12:17:17 »
Jag bor i Norrbotten och höjer min vattennivå snarare än sänker, sen stoppar jag in armaflex i utblåsen och slangen i botten på skimmern, Pet-flaskor i lamphus och skimmer, har gjort så här sen 2014 och har aldrig hänt nåt, har dessutom kopplingar och skimmer i plast.
Pump, filter och dyligt är monterade i varmt garage

Utloggad pereinar

SV: Vinterstängning av pool!
« Svar #6 skrivet: augusti 30, 2021, 16:18:00:00 »
Jag sätter en 10 w luftpump ,en sån man använder i dammar, den har två utblås vilka jag hänger ner vid plast trappan. Tänkte den skulle i alla fall hålla isfritt runt den. Har haft den nu några år och är jättenöjd, Det visade sig att den höll vattnet i rörelse i hela poolen, en petflaska i skimmern i fall. Har pooltak på 4x8 pool. Pumpen går kontinuerligt fram till våren. Kommer definitivt fungera i Skåne. Bor själv på sydsvenska höglandet där det kan bli rejält kallt i bland.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan