VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kostnad markarbete, installation och el.  (läst 15637 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan E

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hässelby
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Kostnad markarbete, installation och el.
« skrivet: november 14, 2012, 22:31:40:40 »
Hej!
Jag har fått in en del offerter på vårt tilltänkta poolbygge.
Det lutar åt en rektangulär pool från Folkpool, 3,5x6 meter med en Roman End-trappa på långsidan.

Jag har fått in följande priser och vill gärna ha synpunkter på offerterna.

1.) Folkpool classic, trästomme med roman end-trappa och ribcover, luftvärmepump, 150.000:-

2) Markarbete enligt Folkpools specifikationer: 69.500:- Bortforsling och tippavgift tillkommer. Tomten är lättåtkomlig.

3) Montering av pool samt filterhus, 56.250:-

4) El-arbete tillkommer

Det är främst punkt 2 och 3 som jag är lite skeptisk till.
Mycket tacksam för kommentarer och tips!

Mvh
Stefan (ny på forumet)
Hässelby, Stockholm
Förhoppningsvis pool-ägare till sommaren 2013!

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Kostnad markarbete, installation och el.
« Svar #1 skrivet: november 14, 2012, 23:34:33:33 »
Tycker det fattas för mycket info på #1 för att man ska tycka något. Armaturer i rf? Led lampor? Stensarg? Vilken vattenpump och filter? Filterhus, bygger man en teknikbod?

#2 låter mycket i mina öron men vad säger de andra två grävarna du kom er fråga....?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rude Boy

SV: Kostnad markarbete, installation och el.
« Svar #2 skrivet: november 15, 2012, 17:58:22:22 »
Tycker också att punkt 1 låter mycket för det som ingår. Borde det inte vara bra priser nu under lågsäsong?  :-\

Är själv precis i gängorna att begära offert på pool bla från folkpool. Hur mycket rabatt fick du? Är det som en bilhandlare att grundpriset är fast och det är tillvalen som man har förhandling på?

Utloggad bustermannen

SV: Kostnad markarbete, installation och el.
« Svar #3 skrivet: november 15, 2012, 18:40:39:39 »
Oh vad dyrt! Fick bättre priser på min pp pool 8x4. Även ett bättre pris på hela arbetet med att få den i jord och installerad.
PP-pool 8 x 4 m från Söderro Gård, snyggt nedlagd i bunkeflostrand. VP G&J

Utloggad Stefan E

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hässelby
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kostnad markarbete, installation och el.
« Svar #4 skrivet: november 15, 2012, 19:15:56:56 »
Punkt 1 är inte så noga, det är ju en del tillval med där, samt att priset är helt oprutat.

Det som jag är mest intresserad av är synpunkter/tips på punkt 2 och 3. Där känner jag mig lite osäker. Jag inväntar fler offerter på markarbetet, men det vore intressant att se vad andra har fått betala för liknande arbete i Stockholmsregionen.

Jag vill att ett proffs ska bygga ihop poolen, men 56.000:- känns rätt dyrt. Eller?

/Stefan
Förhoppningsvis pool-ägare till sommaren 2013!

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Kostnad markarbete, installation och el.
« Svar #5 skrivet: november 15, 2012, 19:34:35:35 »
Om jag har fattat det hela rett er det inget material alls i offerten under punkt nr. 3. Det skulle betyda att man räknar med att det skal ta 2-3 veckor för en gubbe att få ihop din pool med en "normal timpeng" på 500-600 kronor. Låter som rett lång tid för att montera en pool på denna storleken. Säger tillverkaren något om förväntat tidsåtgång om man monterar själv? Om din leverantör inte beskriver detta kan du möjligens hitta information från andra tillverkare som har motsvarande pool.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad MathiasS

SV: Kostnad markarbete, installation och el.
« Svar #6 skrivet: november 15, 2012, 19:55:41:41 »
Angående installationsarbetet: Återigen, vad ingår? Om jag ser till nedlagd tid i mitt eget projekt så skulle 56 tusen vara skitbilligt om jag hyrde in något att göra samma sak.......

Angående grävarbetet så tar det ett par dagar att gräva ett hål för en 8x4 och maskin + förare kostar 6-700kr + transport hit och tid. Tippavgifterna varierar oerhört och du måste fråga flera. Eller ännu hellre, hitta någon som behöver massor i närheten, finns mycket pengar att spara på det, i stockholm är det dyrt att deponera schaktmassor. Sammanfattningsvis. 70 lök för att gräva är för mycket tror jag, tippavgifter blir nog 25-30k till. Fråga fler!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Kojak

SV: Kostnad markarbete, installation och el.
« Svar #7 skrivet: november 15, 2012, 20:00:58:58 »

1.) Folkpool classic, trästomme med roman end-trappa och ribcover, luftvärmepump, 150.000:-

Vansinnigt dyrt för en pool med trästomme, åk förbi bauhaus och köp tryckat virke och bygg den själv.
Undvik dessutom ribcover, skaffa ett riktigt pooltak direkt. Det är nog den bästa investeringen du kan göra med pool


2) Markarbete enligt Folkpools specifikationer: 69.500:- Bortforsling och tippavgift tillkommer. Tomten är lättåtkomlig.

Ring någon grävare, bör kosta ca 10 000:- absolut max 20 000:-. De flesta tar betalt per timme och det tar inte speciellt lång tid.
Tippavgifter kan du glömma, grävarna har oftast någon kund som bygger hus och behöver schaktmassorna alt. så annonserar du ut schaktmassorna på blocket


3) Montering av pool samt filterhus, 56.250:-

Kan du montera en IKEA möbel så kan du montera Folkpools paket med trästomme själv.

4) El-arbete tillkommer

7000:- betalade jag för egen säkringscentral inne, anslutning av pump/värmepump, anslutning av två 2 lampor samt strömbrytare, 50 meters kabeldragning. Tycker det är dyrt men det tog en hel dag för elektrikern och de tar ca 500 i timmen.

Det är inte svårt att bygga en pool själv, får du dessutom grävarbetet gjort så är det inga problem. Tycker att du betalar åtminstone 70 000:- för mycket även om du låter Folkpool göra allt. Pruta ned priset ordentligt, fick ned mitt pooltak med 20 000:- utan problem, stå på dig bara de har en otrolig marginal på allt. Folkpool är ju ökända för att lura folk som tror att det är svårt med pool.

Utloggad Stefan E

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hässelby
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kostnad markarbete, installation och el.
« Svar #8 skrivet: november 15, 2012, 22:38:47:47 »
Tack för bra svar!
Jag återkommer i ärendet när jag har fått in ytterligare offerter.

Jag står just nu i valet och kvalet mellan Folkpool med trästomme och Poolkungen med varmgalvaniserat stål. Kommentarer på det?

/Stefan
Förhoppningsvis pool-ägare till sommaren 2013!

Utloggad MathiasS

SV: Kostnad markarbete, installation och el.
« Svar #9 skrivet: november 16, 2012, 05:55:54:54 »
Lite beroende på hur mycket du investerar i kringutrustning, pooltak etc, så utgör själva väggarna en rätt liten del av totalkostnaden. Här är det 13 % om jag minns rätt i nyvaket tillstånd. Då kan man tänka sig att merkostnaden för att bygga i betong eller en thermomurspool är relativt liten och man slipper då en stome som kan ruttna eller rosta.

Dock, livslängden på stomarna i tryckt virke verkar ju vara vääääldigt lång så man ska nog inte överdriva problemet.

I valet mellan plåt och trä tar jag motvilligt trä. Vem kan få fram reservdelar till plåten om 15 år?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag