VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Intex saltvattensystem Teknik frågor & svar  (läst 13104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikblizz

  • Mik
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool+en kall=Gott :-)
    • Visa profil
Intex saltvattensystem Teknik frågor & svar
« skrivet: juli 23, 2013, 21:08:35:35 »
Har för nån vecka sedan köpt Intex Krystal Clear saltvattensystem CS8220 (CG-54602) och har några frågor!

<help>:
1. Ang självrengöringsfunktionen, syns det när denna används, lika tydligt som när systemet skapar klor (bubblar)?
2. Hur kör självrengöringen, är det räknade drift-timmar (såg 20h drit timmar i ett gammalt svar där pumpen måste vara på hela tiden)?
3. Kör koppar joniseringen bara under "Boost perioden" och är den intermittent eller konstant eller hur kör den?
4. Har förstått att elektrolyscellen kan självrengöra sig så innebär det både titaniumelektroden och kopparelektroden?
5. Hur görs denna självrengöring  <hmm>
6. Om man stänger av strömmen till den några timmar per dag, kommer saltvattensystemet att komma ihåg gångtiden för rengöringen eller tappar den upp-arbetad gångtid?
7. Har inte hittat någon butik som säljer Intex koppar test stickor och vill inte köpa elektronisk mätare eller var får man tag i likvärdiga?
8. Hittar inte CG-54602 på Intex webb så vad skiljer mot 54606 (samma modell på bilden)?

Edit flyttat ut mod tankarna i egen tråd.
« Senast ändrad: juli 24, 2013, 16:12:13:13 av mikblizz »
Bestway 305 (3500l)
Basic 3 (SF pump 4000l/m, 0,25 hk /200W)
El Nino solvärmare
Intex saltvattensystem med kopparjoner CS8220 (CG-54602)
Pooltemp & styrning på pumpen i mobilen (Switchking & TellstickDuo, Tempgivare 36-1797)

Poolgiganten

Utloggad mikblizz

  • Mik
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool+en kall=Gott :-)
    • Visa profil
SV: Frågor Intex saltvattensystem
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2013, 10:32:10:10 »
Svar från Intex:
Citera

1. Ang självrengöringsfunktionen, syns det när denna avänds, lika tydligt som när systemet skapar klor (bubblar)?
Nej

2. Efter hur många timmar kör självrengöringen?
Det får jag ta reda på och återkomma om…

3. Kör koppar joniseringen bara under "Boost perioden" och är den intermettent eller konstant eller hur kör den?
Kopparjoniseringen pågår under hela driftstiden på saltvattenssystemet
 
4. Har förstått att elektrolyscellen kan självrengöra sig så innebär det både titaniumelektroden och kopparelektroden?
Ja

5. Hur görs denna självrengöring?
Processen är inbyggd i den elektroniska kontrollens programmering. Men man bör ta som vana att inspektera Elektrolyscellen med jämna mellanrum och ev. rengöra den vid behov i ättika och även borsta plattorna med t.ex. tandborste.

6. Om man stänger av strömmen till den några timmar per dag, kommer saltvattensystemet att komma ihåg gångtiden för rengöringen eller tappar den upparbetad gångtid?
Du behöver inte stänga av strömmen till den, systemet stängs själv av och övergår till ett sparläge. Efter 24 tim. inleds den dagliga klorproduktionen igen.

Måste jag ställa in driftstiden igen efter ett strömavbrott?

Citera
Ja, om du vill att enheten ska starta vid den ursprungliga tiden. Annars kommer 24-timmarsklockan att starta när strömmen kommer tillbaka och räknar då om driftstiden. I sådana fall måste du justera filterpumpens driftstid därefter.

7. Har inte hittat någon butik som säljer Intex koppar test stickor och så vet jag inte produktnummret?
Citera
Teststickor kan man köpa i de flesta poolbutiker där det säljs pooltillbehör, även hos färghandlare (samt på internet).

8. Hittar inte CG-54602 (2012) på Intex webb så vad skiljer mot 54606?
Klicka på länken här så får du mer info om modell 54602:
http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=54&M=Shop&PID=113&ProductID=766
54606 – tillverkar mindre klor och är till för mindre pooler.

Nu när det varit en bra sommar med 30-33gr i poolen som varmast dagtid och ca 20-24 på natten så är 1h körningen precis lagom med CL 0,5-1ppm på teststickan. Skulle köpt den lilla modellen om jag vetat att den fanns en mindre modell dock.

Ang punkt 7:
Följande har jag hittat på webben:
AquaChek Copper Pool Water Test Strips 18,99$ för 25st på Amazon
Bioniser Test kit för koppar antal? pris?
Pool Check Copper 50st pris? åf sverige?

Ang punkt 8:
Missade att det fanns en mindre modell då det tyvärr inte är riktigt tydligt på Intex webbsida och i handeln (Toys r us). Bilden på 8220 på Intex webbsida är gammal men däremot på 7220 modellen så är bilden uppdaterad. På kartongen till min CS8220 så står inte modellbeteckningen utan bara produktnummret CG-54602. Enda stället jag hittar produktnumret är på en skylt på enheten men det visas inte på någon bild någonstans.

Köpte 8220 på Toys r us i Helsingborg, nedan från deras Webbsida:
Citera
Saltvattensystem

Krystal Clear-saltvattensystemet passar till pooler monterade över marken (457 cm och högre). Saltvattensystemet har en indikatorlampa och stabil hållare samt är självrengörande. 220¿240 V. Stäng produktinfo

Varunummer 201521
Djup 35,5 cm
Höjd 35 cm
Bredd 41 cm
Vikt 7,57 kg Angivna mått samt vikt gäller förpackningen

Krystal Clear saltvattenssystem CS7220 (salt i pool) (54606)
Effekt: 65W
Idealisk salthalt: 3000 ppm (parts per million)
Maximal klorutmatning/timme: 5 gram/timme
Utström för bildande av kopparjoner: 175 mA
Genomströmningshastighet: 2.650-15.140 liter/timme
Vikt: 17,20 kg (i förpackning)
Minimum poolstorlek enl. Intex (POOLER FRÅN ANNAN TILLVERKARE ÄN INTEX): 7.500 liter

Krystal Clear saltvattensystem CS8220 (CG-54602)
Effekt: 125 W
Idealisk salthalt: 3 000 ppm
Maximal klorutmatning/timme: 12 gram/timme
Utström för bildande av kopparjoner: 175 mA
Genomströmningshastighet: 2.650 - 14.140 liter/timme
Vikt: 21 kg (i förpackning)
Minimum poolstorlek enl Intex (POOLER FRÅN ANNAN TILLVERKARE ÄN INTEX): 7.500 liter

Krystal Clear ozon och saltvattenssystem ZS8220 (56608)
Effekt: 125 W
Idealisk salthalt: 3 000 ppm
Maximal klorutmatning/timme: 11 gram/timme
Ozonutmatning: 150 mg/tim
Filterpumpens lägsta flödeshastighet: 5 680 - 15 140 liter/timme
Vikt: 15,6 kg (i förpackning)
Minimum poolstorlek enl Intex (POOLER FRÅN ANNAN TILLVERKARE ÄN INTEX): 7.500 liter
OBS: Bör köras när luftfuktigheten är som lägst, vanligen
efter klockan 10:00, för att maximera systemets ozonproduktion.

Känns som att man borde kunna komma ner till mindre poolstorlekar än 7.500 liter med den 7220 då min 8220 kör på 3.500 liter.

Skickat fråga 9 till Intex:
9. Kan man lura systemet att gå i sleep mode, utan att behöva köra igenom en hel cykel?

Edit tillägg Krystal Clear ozon och saltvattenssystem ZS8220.
« Senast ändrad: juli 25, 2013, 00:56:30:30 av mikblizz »
Bestway 305 (3500l)
Basic 3 (SF pump 4000l/m, 0,25 hk /200W)
El Nino solvärmare
Intex saltvattensystem med kopparjoner CS8220 (CG-54602)
Pooltemp & styrning på pumpen i mobilen (Switchking & TellstickDuo, Tempgivare 36-1797)

Utloggad Molle

SV: Intex saltvattensystem Teknik frågor & svar
« Svar #2 skrivet: april 23, 2015, 22:47:39:39 »
Jag tänkte bara höra om du fortfarande kör med salt och ozon system?
Är du nöjd?

Utloggad tomson

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Ale
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Intex saltvattensystem Teknik frågor & svar
« Svar #3 skrivet: maj 02, 2015, 10:25:52:52 »
Inte jag som skrivit ovan, men jag har en sådan med salt och ozon och jag är nöjd med den (ZS8220 eller ZS8230 är det jag har). Har haft den i två år och ska köra igång den för 3'e säsongen nu snart, väntar på lite mera värme ute bara.
Har funkat utan problem än så länge men det är ju en billigare apparat än dom man köper i "riktiga" poolaffären så jag räknar med kanske kortare livslängd på den. Men det är för mig ändå en bra apparat till bra pris, har JF pool på 45.000 liter drygt.
JF storpool 4,5x9,1m
Pump o sandfilter som följde med (valde större filter)
Värmepump: Brilix XHP 100
Saltklorinator: Krystal Clear ozon- och saltvattenssystem (ZS8220, 56608)
Täcker med solfolie

Utloggad Molle

SV: Intex saltvattensystem Teknik frågor & svar
« Svar #4 skrivet: maj 03, 2015, 23:51:22:22 »
Tack för svaret, är det enkelt att mata in och ut 50mm kopplingar? Ser ut på bilderna som att det är 38 mm de har där.

Utloggad tomson

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Ale
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Intex saltvattensystem Teknik frågor & svar
« Svar #5 skrivet: maj 05, 2015, 10:32:08:08 »
Jag fick till en 50mm koppling där, har för mig det var ena halvan på en 50mm union som passade emot klorinatorn, se bilden.
JF storpool 4,5x9,1m
Pump o sandfilter som följde med (valde större filter)
Värmepump: Brilix XHP 100
Saltklorinator: Krystal Clear ozon- och saltvattenssystem (ZS8220, 56608)
Täcker med solfolie

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan