VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ubbes poolbygge "Storpool 7,3x3,6"  (läst 82432 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Ubbes poolbygge
« Svar #10 skrivet: april 29, 2010, 17:46:21:21 »
Tråkigt att höra om din sten. Som du sa jag hade det bra jag grävde och byggde poolen på en helg.


Det strulade som f-n med kopplingarna till PEM-slangen vid förbindelsen vid friggeboden (pumphuset). Jag stack och handlande de vanliga gråa (slang och kopplingar) för limmning och gick ut med dessa till rännan istället för att möta upp PEM-slangen bättre med en rak övergång (se bild).



Håller precis på att starta upp pumpen. jag väntade till det var ca 1-2 cm in i skimmern. Sedan när jag drar igång pumpen som står ca 0,5 m ovanför vattenytan 16 m bort, fick jag problem. Tänkte att det var pga av att slangen in i friggeboden lär ju inte vara fylld pga nivåskillnaden.

Jag stoppade ner trädgårdslangen i skimmern och dess hål ut till slangen för att trycka på. När jag startade pumpen kommer det vatten en stund men sedan slutar det. kan kanske vara att trädgårsslangen inte levererar lika mycket som pumpen suger.

Jag avvaktade en lite stund och provar igen och då kommer vatten ca 10 sek. Springer snabbt bort och kollar då är vattennivåen under skimmern precis. Det måste då vara så att slangarna rymmer så mycket att poolen sjunker så mycket, känns konstigt, men jag har inte räknat på det, men så måste det vara. Så nu avvaktar jag medans jag fyller upp poolen lite till.

Ubbe
« Senast ändrad: april 29, 2010, 23:39:07:07 av Ubbe »
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Poolgiganten

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Ubbes poolbygge
« Svar #11 skrivet: april 29, 2010, 22:37:10:10 »
Såja nu har pumpen gått hela kvällen och jag har klorerat den. Det var som jag trodde jag behövde fylla upp i skimmern till ca 4-5 cm sedan gick det att köra pumpen utan att den gick tom.



Jag har nu fyllt igen rännan med slangarna och lade även i ett kabelrör för att dra ut en EKLK 3G1.5 för matning till den dränkbara pumpen och något uttag. Lampan i poolen kommer jag koppla på husets skymmningsrelä så den tänds samtidigt. Kommer även att koppla en brytare till matningen för lampan då den inte behöver lysa på vintern.

Var precis ute och stoppade pumpen för kvällen. Jag vågar inte köra den på automatik innan jag vet om rörsystemet är helt tätt. För startar automatiken imorgon bitti och jag inte har koll kan ju pumpen gå torr. Jag har förvisso inte sett något vattenläckage vid någon koppling ännu men som jag har läst här på forumet kan det ända dra in luft som inte märks. Nu när jag stannade pumpen så stod jag kvar någon minut och kollade och under den tiden behöll den vattnet i pumpen i alla fall. Skulle det bli problem med detta får jag väl sätta dit en backventil.

Skönt att själva poolen är färdig nu, då kan man lägga krutet på trädäcket :)

//Ubbe
« Senast ändrad: april 29, 2010, 23:36:24:24 av Ubbe »
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Ubbes poolbygge
« Svar #12 skrivet: maj 01, 2010, 17:02:58:58 »
Aldrig får man vara nöjd. Efter att ha byggt färdigt pooen och kört pumpen några dagar nu så blev det mer problem.

På grund av att jag inte har någon backventil och pumpen står högre än vattenytan så har jag manuellt startat pumpen dessa första dagar för att se så att inte systemet är tomt på vatten innan pumpen startar. Det har varit bra alla morgnar jag har kollat detta innan start, även i morse (12:00, bröllop igår). Nu när klockan är 17:00 så tittar jag ut mot poolen och ser på vattenytan att pumpen har stannat.

Jag går ut och kollar pumpen och den är full med vatten så den har inte gått tom.Säkringen till matningen har inte löst ut heller, men pumpen står stilla. Motorn är så varm på flänsarna att jag knappt kan röra den.

Jag vet inte om denna Julong pump har inbbyggt överhettningsskydd, för det måste ha löst ut.

MEN VARFÖR, enligt manualen får ju bara pumpen gå 8h/dag, men nu hade den bara gått från 12:00 till max 17:00. Jag vet ju inte när den stoppat men någon gång mellan 12:00 - 17:00.

Poolen är ju ny för i år och därmed ny pump som endast gått några timmar i tre dagar.

Jag får väl slå dem en signal på måndag :(
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Ubbes poolbygge
« Svar #13 skrivet: maj 09, 2010, 20:08:13:13 »
Den nya pumpen kom i veckan, det får man kalla bra service. Man får väl hoppas att denna är bättre. Nu har den gått mer än den förra i alla fall :)

Denna helgen har gått till att bygga trädäcket. Hann bara bygga stommen får väl bli ett ryck på till helgen, nu är det det ju långhelg som väntar, om man även tar ledigt på klämmdagen. Vi ska ha barn vilken dag som helst så man vill ju hinna så mycket som möjligt innan, för sedan lär det väl bli lite mindre tid till ´byggandet.
















Nu är det bara att öppna upp det befintliga däcket så jag kan fästa reglarna i det och sedan lägga ut reglar över resten av bärlinorna, men det får som sagt bli till kommande långhelg. Trädäcket som blir strax över 60 m2 lär ju ta en tid att skruva, det lär ju bli några skruv :) .

J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ubbes poolbygge
« Svar #14 skrivet: maj 09, 2010, 21:20:25:25 »
Ser bra ut så här långt O0

Innan du gräver igen kabel/rör diket, fundera på ifall du skall lägga ner någon extra pem slang för ett framtida överfyllnadsystem. Vilket gör att poolen inte svämmar över via skimmer vid regn. Innan vi åker på semester brukar jag få pumpa ur en del, bara för att ha lite marginal. Nu har jag ett överfyllnadssystem, väldigt enkelt som funkar perfekt.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Linkan222

SV: Ubbes poolbygge
« Svar #15 skrivet: maj 09, 2010, 22:17:12:12 »
Ser fint ut får, glädja mig att det går framåt för någon iaf.
Ett tips är att hyra/låna en skruvautomat. Bandad trallskruv kostar iofs nån hundring extra per 1000st men du skruvar minst 10ggr så fort. Jag brukar fästa upp all trall och sedan markera ut reglar antingen med en bräda eller med laser om solen inte är för stark, sen är det bara att gå och mata i skruv. Då får du raka fina skruvrader och det tråkiga jobbet gjort väldigt fort.

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Ubbes poolbygge
« Svar #16 skrivet: maj 09, 2010, 22:36:32:32 »
//Ronson

Tack för tipset, jag har redan fyllt igen det. Men jag har sedan innan sett på din pantentare med överfyllnadskyddet och har faktiskt tänkt göra samma sak. Jag har ju dragit min dränering till ett 40 cm rör som är nergrävt nära skimmern och dit tänkte jag koppla min slang från skimmern. I det röret har jag tänkt att placera en dränkbar pump som sedan pumpar upp det till dagvattenledningen bredvid terassen.

Förresten jag har sett om allas problem med sönderfrusna pooler denna kalla vinter. Har du klarat dig och hade du gjort något speciellt, tex pumpat ur den helt i höstas? man blir ju lite nojig inför kommande vintrar...

//Linkan

Ja det går hyffsat framåt, lite tråkigt med dig, du har ju haft lite missflyt om man säger så. Du får drömma dig bort när du ligger på en luftmadrass i poolen med en kall i näven :) . Ja jag har funderat på att hyra en sådan det blir ju som sagt några skruv. Det jag har funderat på är att Grabber har ju en sådan trallskuv som det inte blir spinkor av när huvudet går ner i trallen, frågan är om det finns liknande på band? Jag ska den bruna trallen som har frästa spår i sig och jag kan tänka mig att det blir ännu lättare spinkor på dem.


//Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ubbes poolbygge
« Svar #17 skrivet: maj 09, 2010, 22:53:14:14 »
Nix, har inte haft några problem alls med vintern. Tappat ut vattnet 10-15cm under inloppet innnan stängning. Slängt i mina sandflaskor (även om jag inte tror det gör någon nytta, men jag har de så varför inte kast i de). Pressing på som vanligt. Men det var mycket is o snö i o på poolen i år.

Dock så skall man nog tänka till hur man ansluter trädäcket, så det finns rörelsemån för trädäcket. Både i höjd o sidled.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Ubbes poolbygge
« Svar #18 skrivet: maj 09, 2010, 23:27:53:53 »
Ok, Jag har ju tänkt att bygga tädäcket strax under den fula vita sargen och sedan bygga upp och lägga en bred planka/bräda över sargen. Men på detta sett blir det ju ingen rörelsemån uppåt. Jag får kanke tänka om...

Så här har jag tänkt mig trädäcket (det svarta). Här vilar brädan mot befintlig topplåt och mycket av kraften tas ju upp av skruvarna som håller den mot trallgolvet.


Men om det fryser borde det ju inte trycka uppåt endast i sidled. men på de bilder man har sett här på forumet så ser det ju onekligen ut som det har försökt röra sig uppåt och därmed veckat plåten. men det är kanske som någon sa att det kanske har varit hål på linern sedan innan så det har frusit mellan plåt och liner.

Jag har ju sett att man bytar ut plåten mot trä (du också väl eller ska?) men då belastar man ju poolen när man går på den och det rekomenderar de ju inte. På det sättet jag tänkte så tar ju skruvarna som håller brädan/plankan i klacken från trädäcket lite av trycket och lite tas emot av plåten som plankan/brädan ligger mot. men då kan det ju inte röra sig uppåt som du sa att det skulle kunna göra.

ja jag får väl ta mig en funderare....

« Senast ändrad: maj 10, 2010, 10:35:06:06 av Ubbe »
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad utopiazz

SV: Ubbes poolbygge
« Svar #19 skrivet: maj 10, 2010, 13:07:45:45 »
men på de bilder man har sett här på forumet så ser det ju onekligen ut som det har försökt röra sig uppåt och därmed veckat plåten. men det är kanske som någon sa att det kanske har varit hål på linern sedan innan så det har frusit mellan plåt och liner.

Den pool du tänker på hade nog ett läckage i botten. När sedan vattnet frös till is så "flöt" isen på vattnet i botten. Isblocket fastnade sedan mot poolväggen samtidigt som vattnet i  botten läckte ut. Så småningom blev isklumpen helt hängande i mot poolväggen som inte orkade hålla emot med en kompression av väggen som följd.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag