VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Uppstart saltvattenpool, chock-klorera?  (läst 906 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnuslofberg

Uppstart saltvattenpool, chock-klorera?
« skrivet: augusti 03, 2021, 19:44:25:25 »
Hej!
Helt ny poolägare och ny på forumet. Har sökt i trådar men hittar inget svar på min undran.
Har precis startat upp en 31 kbm Folkpool Quadra (trästomme med liner). Har fyllt med kommunalt vatten (ja, det tog ett tag och ja, jag kollade med kommunens driftsamordnare innan :) ). Har drattat i 75 kg poolsalt för att uppnå 0,25% salthalt enligt instruktioner på saltsäcken. Meningen är att saltklorinator (SoftClean 50 + SmartSalt med elektrod för styrning) ska kopplas på, men har inte kommit dit än.
Min fråga är om man alltid ska chock-klorera vid uppstart av pool, även om det är saltvatten med klorinator? Eller är det bara att dra igång klorinator och vänta på att det pytsar ut rätt? Tacksam för hjälp till nybörjare ;)

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Uppstart saltvattenpool, chock-klorera?
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2021, 20:38:11:11 »
Hej och välkommen hit!

Den vanligaste rekommendationen är att alltid chock-klorera efter att poolen har fyllts. Det är den enklaste vägen som minimerar risken för problem. Har man bra vatten från t ex ett kommunalt vattenverk eller en bra egen brunn så finns det inget behov av chock-klorering. Det duger då att lägga i en veckoklorpuck eller starta sin klorinator och vänta tills vattnet blir behagligt blått.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan