VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltklorinator  (läst 2424 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cobra427

Saltklorinator
« skrivet: juli 27, 2021, 20:44:58:58 »
Har nu kört med klor i 7 år, i vår glasfiberpool.
Har ni något tips, vad ska vi köpa för saltklorinator ?
Bra och vettigt.

Poolgiganten

Utloggad Cobra427

SV: Saltklorinator
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2021, 20:50:02:02 »
Gömde skriva att vår pool är c:a 15-18 kbm.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltklorinator
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2021, 20:54:30:30 »
Hej,

Vore jag som dig hade jag kanske vinklat frågan lite mer?

Vill du att klorinatorn gör samma jobb som du gjort i 7år?

Alltså klorinatorn tillsätter klor vid vissa tidpunkter?

Detta är ingen automatik men ändå ganska bra.

Eller vill du ha fullständig automatik då klorinatorn tillsätter klor efter behov med tillhörande pH-automatik.
Då pratar vi mellan 5000kr och 50000kr.

MVH
Roger

Utloggad TommyC

SV: Saltklorinator
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2021, 09:25:43:43 »
Läs på här ordentligt först om diverse problem med trasiga klorinatorer, dålig kvalité och kort livslängd.

Vilket problem är det du vill lösa? Är det för jobbigt att lägga i en ny puck en gång i veckan eller är det något problem med vattnets kvalité? Det är inte alls säkert att det blir mindre jobb med en klorinator. Viktigt att välja rätt fabrikat och modell. Som vanligt finns det ingen samlad statistik så det är omöjligt att veta hur vanliga problemen är men nog är det ganska ofta vi läser om problem med klorinatorer som går sönder efter få år. Automatiska doseringssystem kostar multum i drift. De gör av med 2-3 dunkar klor per år som kostar ca 1000 kr per dunk. Doseringspumpar, slangar och mätprober liksom elektronikburken har alla en felfrekvens och begränsad livslängd. Vi gör av med en hink veckoklorpuckar per säsong vilket kostar ca 500 kr. Med puckar har man ingen extra pryl som kan krångla. Kan inte bli bättre än så.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Saltklorinator
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2021, 14:03:48:48 »
Förutsätter att man är på plats nästan hela säsongen. Nu har jag ett i-landsproblem, då jag bor i villa, har sommarstuga i närheten av Nynäshamn och som grädde på moset köpte vi en till på Gotland 2018. Vi hade tur som köpte precis innan pandemin samt årets våldsamma prisökning på Gotland, hade aldrig haft råd med de priser som det är nu. Vansinniga budgivningar.

Med vårt kringflackande liv uppskattar man någon slags automatik. Vi har idag en klorautomat, en sån som sitter inline och man fyller med puckar. Köpte en Minimaster begagnad för ett par år sedan, men den har aldrig blivit inkopplad och kommer nog att sälja den. Förutsätter en ny bod för att det ska bli till, och den tiden har jag inte just nu.

Har haft lite inkörningsproblem med övergången till rena kalciumhypoklorit-puckar, de löses upp mycket snabbare så det har varit relativt hög klorhalt i poolen och det har gått åt snabbt. Tror att jag har justerat allt rätt nu, men måste hem igen för att kunna mäta, är på landet just nu.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Saltklorinator
« Svar #5 skrivet: juli 28, 2021, 14:42:52:52 »
Jag tycker att det räcker bra med ett hus att underhålla utöver två bilar och en MC. Sedan vi flyttade hit har vi aldrig varit borta mer än en vecka i sträck. Det finns inget sug efter att resa under sommaren när vi har pool och lugna omgivningar där vi bor. Fick du klorautomaten att fungera bra med de nya puckarna? Jag kör burk med hål i som du tipsade om för länge sedan. Det fungerar väldigt bra så inget behov av att krångla till det.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Saltklorinator
« Svar #6 skrivet: juli 28, 2021, 15:52:30:30 »
Vet inte än. Är ju på landet  O0

Just nu har vi tre bilar, två V70 från -03 och en från -97. Den äldsta håller på att ramla isär, därför vi skaffade en till "ny"  :) Sedan en XJ900 från 1985. Köper billigt, och mekar själv det mesta.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Saltklorinator
« Svar #7 skrivet: juli 29, 2021, 10:14:16:16 »
Jag kör också gamla bilar och sköter allt mekande själv. Det blir både bäst och billigast så.

Nu när vi jobbar mest hemma så saknar jag historierna från fikarummet om när folk med nya bilar hade besökt verkstaden. En nyköpt V70 läckte olja från början samt ACn lade strax av. Den stora Volvoverkstaden vid Haga Norra misslyckades två gånger med att laga AC. Tredje gången tog dom bilen till en kylfirma. En XC60 byttes först ena turbon på och sedan den andra inom det första året.

En Passat lämnades ut från verkstaden utan att bromsarna hade luftats korrekt efter byte av bromsvätska. En kollega har en bilintresserad son som utbildade sig till mekaniker. Han slutade efter ett par år p g a att han tvingades att fuska. Trots det kostar ett enkelt oljebyte ofta 4kkr. Olja kostar 50kr/liter och filter under 100kr.

Jag har en kollega som har en bra allbilverkstad som han är nöjd med på gångavstånd hemifrån. De gör bra jobb till rimligt pris. Det finns nog ingen stor verkstad som gör så. I alla fall inte i närheten av Stockholm.

Äldre V70 hade mycket bra rostskydd. Det har inte de nya. När folk köper ny Volvo brukar jag skämta om att de numera rostar som en gammal Saab. Rostbetyg 3 i ViBilägare för nya Volvo. runt år 2000 så var det 5. Saab hade nästan alltid betyg 3.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Cobra427

SV: Saltklorinator
« Svar #8 skrivet: augusti 01, 2021, 19:12:45:45 »
Hej
Det som vi funderar på är att ha salt isf klor.
Skönare för kroppen och bättre.
Jo det enkelt att lägga i en puck en gång i veckan.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Saltklorinator
« Svar #9 skrivet: augusti 01, 2021, 19:26:55:55 »
Hej,
Tror det är lite missförstånd här med saltet. Vattnet i poolen kommer fortfarande innehålla klor. Klorinatorn gör alltså klor av saltet.
På vilket sätt skulle det bli skönare för kroppen och bättre?
Jag förstår att ni vill komma bort från puckarna för de innehåller ofta andra otyg men det behöver ju inte betyda saltklorinator för det.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan