VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen  (läst 24379 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #90 skrivet: augusti 09, 2021, 08:50:21:21 »
Jag har också tur med vattnet. Det beror på att vårt vatten har bra värden från början. Då blir allt enkelt när det gäller poolskötsel.  <sol>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #91 skrivet: augusti 09, 2021, 10:21:36:36 »
Jag kollar värdena nu idag igen så får jag se. Tyckte nog mest det var märkligt att ph låg på en högre nivå än innan jag lade i ph-.

Idag kom pooltäckningen. Gissa om jag höll på att få hjärtinfarkt när det stod 5,5 meter på paketet. För er som inte är up-to-date med historien så fick jag fel poolstorlek samtidigt som pooltäcket var ”rätt”. Trots förtur på fabriken har det tagit 9 v att få hem ett nytt. Som tur var så läste jag på etiketten med kollistorleken… >rulla<

Täcket är ett Royal Tec RIB-cover. Ser inte mycket ut för världen med tanke på priset, kraftig pressening med genomgående alu-rör. Men en enkel konstruktion passar vår poolmiljö där ett tak inte hade fått plats.

Tyvärr kom det inte med nedsänkbara pinnar för spännanordningen. Någon som kan tipsa om var en hittar sådana? Behöver både för trä- och steninfästning. Funkar ett sånt här även för min täckning (där man använder spännband istället för stroppar)?
https://www.poolkungen.se/dolt-stroppfaste-p217?idx=221
« Senast ändrad: augusti 09, 2021, 10:31:18:18 av joyride »

Utloggad Basic

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #92 skrivet: augusti 09, 2021, 11:12:02:02 »
Jag kollar värdena nu idag igen så får jag se. Tyckte nog mest det var märkligt att ph låg på en högre nivå än innan jag lade i ph-.

Idag kom pooltäckningen. Gissa om jag höll på att få hjärtinfarkt när det stod 5,5 meter på paketet. För er som inte är up-to-date med historien så fick jag fel poolstorlek samtidigt som pooltäcket var ”rätt”. Trots förtur på fabriken har det tagit 9 v att få hem ett nytt. Som tur var så läste jag på etiketten med kollistorleken… >rulla<

Täcket är ett Royal Tec RIB-cover. Ser inte mycket ut för världen med tanke på priset, kraftig pressening med genomgående alu-rör. Men en enkel konstruktion passar vår poolmiljö där ett tak inte hade fått plats.

Tyvärr kom det inte med nedsänkbara pinnar för spännanordningen. Någon som kan tipsa om var en hittar sådana? Behöver både för trä- och steninfästning. Funkar ett sånt här även för min täckning (där man använder spännband istället för stroppar)?
https://www.poolkungen.se/dolt-stroppfaste-p217?idx=221

Hur lång tid tar det för att ta av ett rib cover?

Jag har ett vanligt skyddstäcke med stroppar och har nu landat i en metod som gör att jag får bort täcket på 4 minuter helt själv och med en byggarbetsplats på stora delar av området  :D

Tror att jag kommer få ner det till iaf 3 minuter när allt är färdigt och de dolda pinnarna är monterade.


Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #93 skrivet: augusti 09, 2021, 12:10:14:14 »
Hur lång tid tar det för att ta av ett rib cover?

Jag har ett vanligt skyddstäcke med stroppar och har nu landat i en metod som gör att jag får bort täcket på 4 minuter helt själv och med en byggarbetsplats på stora delar av området  :D

Tror att jag kommer få ner det till iaf 3 minuter när allt är färdigt och de dolda pinnarna är monterade.

Jag vet inte än, men täcket har någon vev som man fullar ihop med, sedan är det bara ett snöre som används för att dra ut det igen. Får återkomma med recension mär det är någorlunda på plats.

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #94 skrivet: augusti 09, 2021, 18:41:05:05 »
Idag har jag äntligen kunnat börja med något som jag känner mig hemma med, regla för talldäcket!


Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #95 skrivet: augusti 09, 2021, 23:01:21:21 »
Inte är det vackert direkt, och någon gör god avans eftersom det kostar närmare 20 000 kr. Fast det mest sorgliga är att den runda formen försvinner.

Blir väl, helhetsmässigt, aningens bättre när det kommer i sträck och inte ligger på tillfälliga reglar och stenar för att komma upp i höjd. Hade tänkt vänta lite med stenläggningen men inser att jag måste sätta fart med den också  ;D
« Senast ändrad: augusti 10, 2021, 09:29:45:45 av joyride »

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #96 skrivet: augusti 11, 2021, 13:02:10:10 »
Ryckte lite med trallen i ena änden innan hela stommen var lagd för att få stegen på plats.
Vikbar och kanske inte superstabil pga det men helt ok!
« Senast ändrad: augusti 12, 2021, 12:47:28:28 av joyride »

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #97 skrivet: augusti 12, 2021, 14:11:00:00 »
Behöver hitta en stensarg men det här är fasen en djungel. Någon som kan ge lite erfarenhet kring valet mellan natursten och betong? Har tyvärr inte världens budget så det lutar åt betong men det är svårt att hittarättvisande bilder på strukturen.

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #98 skrivet: augusti 13, 2021, 13:48:41:41 »
I min byggbeskrivning påstås att jag kan limma poolsarg mot trädäcket med PL200. Går det bra med tanke på rörelser i trä kontra stumma stenar?
Alternativet är att gjuta en kant med betong närmast poolstommen men jag slipper gärna.



Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #99 skrivet: september 21, 2021, 13:10:13:13 »
Gick lite i väggen när kylan kom i augusti. Har bytt jobb samtidigt och när barnen började skolan så tar vardagsbestyren över.
Resonerar med min fru om hur mycket jag ska göra i höst. Trallen är klar, ”kvar” vad gäller större jobb är
Mura stödmur och trappa.
Gjuta en betongklack närmast poolkanten för att fästa stensargen i.
På med bärlager och sättsand på ytorna till vänster om poolen.
Lägga marksten.
Återställa leråkern på andra sidan planket

Plus en miljard smågrejer.
« Senast ändrad: september 21, 2021, 13:24:55:55 av joyride »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan