VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020  (läst 21593 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad inge_klor

Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« skrivet: augusti 05, 2020, 22:02:24:24 »
Jag är amatör och har byggt en naturpool! Den är i och för sig inte riktigt klar ännu, men jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter så att fler kan få upp ögonen för detta i mitt tycke alldeles för okända badvatten.  :)
Undrar ni något så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Måste man ha klor i en pool?  :o
Det finns ju naturliga vatten med klart fint vatten, bäckar och klarvattensjöar... då borde det gå att bygga en pool där förutsättningarna för mekanisk och biologisk rening av vattnet är så goda att det också ger ett vatten med fin sikt. Detta resonemang fick mig att börja söka information om ämnet och det verkar som att det finns många sådana badvatten i Europa och tyskarna verkar ha byggt dem sedan länge.

Mycket kortfattat innebär naturpools-principen att mikroorganismer får bra förutsättningar att ta uppväxtnäringsämnen från vattnet och detta leder till en låg nivå av minst ett begränsande näringsämne enligt Liebigs minimilag https://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Liebigs_minimilag. Detta näringsämne är troligast fosfor och kommer om konstruktionen fungerar som det är tänkt att omöjliggöra tillväxt av växtplankton/alger vilket är nyckeln för att få ett klart vatten. Mikroorganismerna som utför detta arbete finns i ett biofilter. I mitt fall är biofiltret 17 ton dräneringsgrus (2-8) som vattnet flödar igenom.

Sedan måste vattnet vara mer än klart, för bara ett bra siktdjup innebär inte att vattnet är rent eller har ett lågt bakterieinnehåll. Detta sköter det biologiska filtret med och kommer att bli bättre på att göra det med tiden. Jag har inte testat mitt vatten ännu, men planerar att göra det nästa säsong. Förhoppningen är att vattnet ska hålla dricksvattenkvalitet.

Det finns lite olika metoder för att rena vattnet i en naturpool och min pool är av typen technical wetland, alltså vattnet flödar genom en planterad grusbädd där växterna i förlängningen ser till att grusbädden inte sätter igen utan hålls öppen med hjälp av växternas rötter. En text på svenska finns här som sammanfattar lite olika typer av naturpooler: https://stud.epsilon.slu.se/13208/1/fernehall_n_180109.pdf

Det jag har byggt är alltså en okonventionell pool, det är första gången jag bygger en sådan. Allt kommer kanske inte bli helt hundra med andra ord  ;D

Jag hade tur att hitta en duktig grävmaskinist i närheten som började gräva under långfredagen  O0

Jag visste att det kunde bli problem med vatten, särskilt eftersom vi skulle gräva så djupt då poolen blir 1,85 meter djup. Jag hade förberett med en pump för att kunna få bort vattnet under grävningen om det skulle bli problem. Blev det problem? Jajamen! Vi var tvungna att gräva snabbt och sedan fick jag förstärka schaktet med pallar jag hade liggandes. Såg ut som regalskeppet Wasa när det var som mest trä i gropen  ;D
Ett annat problem dök upp med i form av ett stort stenblock som var för stort för grävaren. Jag funderade en kort stund på om den skulle spräckas, men då det var ont om tid p.g.a. att grundvattnet gjorde det svårt att gräva och jag var rädd att schaktet skulle förstöras så blev stenen kvar och pooldesignen ändrades för att ta hänsyn till stenen.

Hålet är 2,5 meter djupt på djupaste stället då jag lade in ett betongrör med sugrör där för att kunna pumpa bort vatten. I schaktet lades sedan 10 ton makadam på geotextil. Det blir alltså som en extra brunn kan man säga och jag har faktiskt fyllt en del vatten i poolen "underifrån". Vanligtvis rekommenderas det att dränera bort grundvatten men jag är rädd om vattnet på tomten då vår dricksvattenbrunn är grävd. Tanken är att kunna fylla upp poolen vid behov underifrån och också att kunna vattna i trädgården med det här vattnet.

Nästa steg efter att makadamen packats var att bygga formar och gjuta en sula för muren. Muren är vanliga murblock av leca som sedan slammades och en krona gjöts på toppen.

Jag vet inte hur stor skillnad det gör men i botten samt på sidorna utanför leca-blocken sattes falsad 50 mm XPS. Mot isoleringen återfylldes sedan grävmassorna som kompakterades med en vibrostamp.

Efter att ha rensat från stenar som kan skada dammduken (EPDM 1,0mm Greenseal) lades ett tunt lager sand, geotextil (N2), dammduk samt ytterligare geotextil.

Poolgiganten

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2020, 22:43:40:40 »
Ytterligare några bilder...

För att förhindra att filterbädden med dräneringsgrus åker ner i bad-delen av poolen så krävs någon form av skiljevägg. Denna kan byggas av lite olika material som sandsäckar eller trä (håller länge under vatten), men då jag hade mycket sten så valde jag att kallmura en mindre stenmur runt bad-delen för att hålla gruset på plats.
I grusbädden finns en dräneringsslang som löper runt hela filterzonen. Det är en "top-down" cirkulation genom att vatten dras ner genom bädden och in i drän-röret med hjälp av en så kallad air lift. Det finns alltså ingen pump i poolen, utan cirkulationen sköts av en kompressor som står i ett uthus och förser poolen med luft genom en slang. Cirkulationen är uppskattningsvis cirka 7 m3 per timme och har en effekt på endast 50 W.

Utloggad aromata

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2020, 09:37:59:59 »
Det är ett intressant men vågat projekt. Men du verkar ha tänkt igenom det mesta. Gratulerar till all din energi!

Utloggad Stompen

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2020, 09:50:24:24 »
Kul projekt.
Vad kan man hoppas på för badtemperaturer i något sådant här?

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2020, 14:33:19:19 »
Det är ett intressant men vågat projekt. Men du verkar ha tänkt igenom det mesta. Gratulerar till all din energi!

Det ligger en hel del research bakom och så är jag biolog i grunden. Det mest riskfyllda var nog att gräva så tidigt på våren. Själva konstruktionen/principen är rätt svår att misslyckas med så länge man inte dimensionerar fel.

Kul projekt.
Vad kan man hoppas på för badtemperaturer i något sådant här?

I skrivande stund är det 23,5 grader C. I morse var det prick 20 så nu när solen ligger på går temperaturen upp snabbt. En stor del av vattenytan är grund och EPDM-duken är svart vilket gör sitt för att absorbera värme. Som mest har vi haft 26,5 grader. Jag har funderat lite på att ordna någon partiell täckning för att förhindra avdunstning men sen är det kanske inte det snyggaste...
Jag har också funderat på att växla ut värme från mina acktankar som ofta har ett överskott av värme på sommaren då det sitter 9 m2 solfångare på taket. Måste lösa slang/rördragning in i källaren på något smart sätt i så fall. Har en lämplig värmeväxlare i källaren...  :D

Gjorde en principskiss på hur cirkulationen fungerar med luftkompressor för intresserade. Det är ett mycket effektivt sätt att flytta stora volymer vatten med liten energiinput så länge vattnet inte flyttas över vattenytan. Ingen head hight med andra ord och kräver större rördimensioner. Sen är det kanske inte den vackraste skapelsen och det är svårt att dölja stigar-röret, även om det går att bygga in i filterbädden så att den blir osynlig. Det hade jag gjort om jag byggt en till  ::) Men det finns många fördelar. Inget rörligt i poolen som kan gå sönder t.ex. och det är snällt mot både stora och små organismer. Ingen el i vattnet heller.


Utloggad GöranB

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #5 skrivet: september 20, 2020, 11:56:06:06 »
Intressant projekt!
Jag funderar på ett liknande projekt. Har sneglat en del på David Pagan Butler och kontinentens schwimmsteich's. Planen för närvarande är att ha en separat pool (ca 4x8) och separat reningsdamm förbundna med vattenfall och airlift-pumpar. Planerar för pooltak över pooldelen, främst för att jag vill få varmare vatten. Jag är vare sig biolog eller konstruktör till vardags...
Funderingar:
Finns det växter som klarar varmare temperaturer i vattnet samt Norrlandsklimat i övrigt?
Nackdelar med att ha separat pool-/dammområde?
Jag vill ha pooltak främst för värmens skull (även säkerhet...), hur stor är risken för algproblem?
Dimensionering av reningsdel, jag har ganska gott om utrymme för "reningsdammen" men funderar på behov - uträkning?
Siktar på blå eller turkos duk i pooldelen, nackdelar?
/Göran

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #6 skrivet: september 21, 2020, 20:05:49:49 »
Hej GöranB!

Ja Davids videos har inspirerat mig med. Ska du köra med en glasfiberbalja eller är det någon annan konstruktion?
Pooltak är mycket bra om du ska ha en vanlig pool där det direkt blir djupt för säkerhets skull samt för att få upp temperaturen. För att öka den ytterligare kan du i reningsdelen ha vattenytan under grusbädden så minskar du eventuellt avdunstningen (gissning från min sida) särskilt om du har ett kapillärbrytande lager av grövre singel överst. I den kan du ha t.ex. kaveldun. Är det viktigt med lite högre temperatur kan du isolera reningsdelen ordentligt för att undvika värmeläckage neråt.
När det gäller höga temperaturer och växter skulle jag inte oroa mig sålänge den inte går över 28-30 grader. Om den når det någon vecka per år är det nog ingen fara heller.
Att värma med värmepump går ju såklart på sommaren.
Algproblem får man om det finns för mycket fosfor i vattnet och varmt vatten underlättar såklart för alger att föröka sig. Troligtvis får du algblomning första säsongen innan grusbädd och växter hunnit mogna. Från och med säsong två borde du inte ha några problem även om du håller hög temperatur på vattnet. Vilket vatten du använder för att fylla på poolen spelar stor roll.
Regnvatten eller grundvatten av god kvalitet (lågt fosfatinnehåll framförallt, men även nitratinnehållet bör vara lågt) är bäst.

Nackdelar med separat pool och reningsdamm; vet inte riktigt... lite dyrare att bygga, men som sagt det ger möjlighet till pooltak och en mer formell eller traditionell pooldesign. Min pool ser ut som en stor trädgårdsdamm på håll men nästa pool jag bygger får gärna vara av den typen du planerar med separat bad- och reningsyta.

Dimensioneringen av reningesdelen beror på flödet av vatten genom den. Ju större flöde desto mindre kan den vara. De minsta systemen utgör ca 10% av bad-delen men de kräver regelbunden backspolning. Det är kanske onödigt att överdimensionera (dyrt) men om du inte ska fläska på med en jättepump utan kör med lite mer modesta flöden, kanske med airlift-teknik för effektiv men låg elförbrukning, så borde reningsdelens yta vara 30-50% av bad-delens yta. Du verkar bo i Norrland och det är möjligt att det påverkar då växtsäsongen är kort. Håller du dig vid riktlinjen 50% kan det inte bli fel. Kan du få igenom hela poolens vattenvolym på ett par timmar kommer du få kristallklart vatten och det är möjligt med airlift. För vattenfallet får du ordna en elektrisk pump.

Angående dukens färg kan jag inte råda dig så mycket, mer än att du får lite mindre hjälp med uppvärmningen av solen (svart är bäst) om du kör på turkos. Om det är viktigt att linern är fri från biofilm skulle jag rekommendera en poolrobot som kan ta sidorna med.

En intressant bieffekt av airlift kan vara att du får en del djur med i flödet tillbaka till bad-delen, men det kanske man inte vill ha i en formell design... Men å andra sidan om du har vattennivån under grusbädden och reninsdelen helt saknar öppet vatten så slipper du dykarbaggar, trollsländelarver och groddjur där du simmar.

Du kan söka på "bog filter" för att få en idé om hur ett sådant underjordiskt filter fungerar. Den kan smälta in i trädgården och du kan gå över den om du vill

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #7 skrivet: september 22, 2020, 18:30:05:05 »
Är inte solens UV-strålar en kraftfull reningsteknik?
Tänker att taket kan motverka denna rening av vattnet?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #8 skrivet: september 23, 2020, 20:09:15:15 »
Är inte solens UV-strålar en kraftfull reningsteknik?
Tänker att taket kan motverka denna rening av vattnet?
Nja, inte rening skulle jag säga, däremot avdödande. Naturligt UV-ljus påverkar säkert livet i vattnet något, men så länge UV-instrålningen är på naturliga nivåer så är mikroorganismer, djur och växter anpassade att hantera strålningen. Använder man däremot en UV-C-lampa så kan man få en avdödande effekt men det gör egentligen inget för att rena vattnet. Biomassan i algerna blir snabbt tillgänglig igen när de bryts ner så förutsättningarna för algtillväxt finns fortfarande kvar.

Om man vill hantera t.ex. algtillväxt genom att kontrollera ljus så är det mer effektivt att begränsa det ljus som faller in i poolen, alltså ett icke-transparent poolöverdrag förhindrar algtillväxt. Ett pooltak i transparent polykarbonat kan nog försvåra algkontrollen då det förser alger med ljus och höjer vattentemperaturen så det skulle ställa större krav på låga halter av näringsämnen. Ett fosforutfällande filter som innehåller järnhydroxid kan användas för att svälta algerna på fosfor.
Jag har inte sett något exempel på en naturpool med transparent pooltak. Kanske finns det en bra anledning till det eller så har ingen vågat testa  ;D

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #9 skrivet: januari 16, 2021, 20:11:09:09 »
Såhär ser poolen ut på vintern. Imorgon blir det skridskoåkning!

Anna Persson

  • Gäst
Anna Persson
SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #10 skrivet: maj 13, 2021, 12:45:51:51 »
Hej Inge-Klor!
Vi har precis byggt an naturpool enligt samma princip och fyllt med vatten från egen brunn. Dammen är full men vi har inte planterat växter ännu. Pga all sten, i växtdel och som vi valt att ha i botten av baddel, inte var ren så är nu vattnet väldigt smutsigt. Mest sand och lera. Hade du samma bekymmer och hur lång tid kan vi vänta oss att det tar innan vattnet klarnar?
Med vänlig hälsning,
Anna

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #11 skrivet: juni 07, 2021, 20:49:14:14 »
Hej Anna!

Ursäkta sent svar. Jag misstänker att ditt badvatten klarnat sedan du ställde frågan. Det finns lite olika orsaker till grumling av vattnet och precis efter anläggning finns suspenderade mycket små partiklar. Du skrev inte hur länge sedan det var sedan du fyllde upp? Vet du vad för vatten du fyllt upp med, alltså vattenkvalitet (mjukt/hårt, näringsämnen etc)?

Jag använder dräneringsgrus som har ganska liten andel nollfraktion (små partiklar). Idealet för partikelstorleken är mellan 2 och 8 mm för denna typ av filter, men är generellt ganska förlåtande för mindre storlekar med. Man får försöka undvika att gå i filtret bara. Jag har placerat ut lite trampstenar.
Det som hände mig i början var att det blommade alger initialt i några veckor, så grumlingen kan bero på det med. Har du cirkulation genom luft med? Berätta gärna mer om din pool.

Denna vår har jag haft klart vatten hela tiden, men däremot några veckor av trådalgsblomning som nu gett med sig. Det är ganska vanligt på våren och jag tror att det problemet kommer bli mindre och mindre allt efter som poolens ekosystem mognar. Bifogar en bild där man kan se botten med de snygga vecken i EPDM-duken 1,9 meter ner.

Just nu badar vi varje dag hela familjen. Idag var det 24 grader en halvmeter ner (lite kallare i den djupa delen).

Utloggad jonasaberg

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #12 skrivet: juni 29, 2021, 23:06:27:27 »
Har du gjort någon sammanställning på kostnader?

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #13 skrivet: juli 12, 2021, 08:25:02:02 »
Jag har gjort allt själv och om arbetstiden ska räknas in blir det ganska dyrt. Men jag har lagt ca 70k allt som allt på poolen. En väldigt billig pool!
Såhär ett år senare är vi mycket nöjda med resultatet. Det badas varje dag. Det är väldigt skönt att kunna slänga sig i poolen efter lite svettigt kroppsarbete. I rent vatten.

Trots väldigt höga temperaturer där vattnet är runt 25 grader varje dag så är det endast lite trådalger och inga svävande alger. Det går att se 7-8 meter under vattnet så det är verkligen kristallklart.

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #14 skrivet: augusti 04, 2021, 11:59:20:20 »
Uppdatering av hur poolen ser ut i slutet av andra sommaren.

Det har tillkommit en liten brygga så att det går att hoppa ner i djupdelen vilket är mycket uppskattat, men just nu blir det inte riktigt lika långa bad som för ett par veckor sedan, dels på grund av jobb men också för att temperaturen gått ner mot 20-22 grader i poolen från 28,1 som högst. Vattennivån har stigit p.g.a. regn med ca 7-8 cm från vad det var som lägst. Nu är den helt full och när det regnar rinner vatten ut i grusbädden utanför.

Vissa växter kämpar en del då kvävehalterna inte riktigt räcker för att de ska vara nöjda. Jag kommer att spara växter som trivs och ta bort de som uppvisar brist på näringsämnen. De är helt enkelt inte lämpade för den här typen av pool. Det kan noteras att starrgräs och egentliga gräs fungerar bra, liksom vattenmynta och kaveldun. Liljorna som är planterade grunt fungerar också bra medan de som växer på mer än 20 cm djup inte mår så bra. Lite oklart för mig varför.
Näckrosorna kommer jag nog behöva ta upp nästa vår och kruka om med mer näring. De är hungriga växter som vill ha mycket fosfor och det kan man ge dem genom att försegla krukan med lera för då binds fosforn till leran och påverkar inte vattenkvalitén negativt.
Denna sommar har jag kvävegödslat med urea två gånger, ca 10 gram urea per kubikmeter totalt. Det är nästan ett måste om man som jag bara fyller på med regnvatten.

Det har varit mycket groddjur i poolen. En större vattensalamander tidigare på sommaren som letade efter en partner, och så många mindre vattensalamandrar som lyckats yngla av sig, så nu är poolen full av nästan vuxna mindre vattensalamandrar vilket alla familjemedlemmar är förtjusta i. Men jag har också fått förflytta flera snokar från poolen då de inte är lika uppskattade som badgäster (särskilt inte av hunden). Det går liksom inte ogilla att djurlivet intar poolen, det är en del av poängen med naturpooler och det är klart att det är en bra livsmiljö för många djur. Man kan faktiskt argumentera för att det är en ovanlig och viktig vattenmiljö som skapas, med väl syresatt vatten samt låga näringsnivåer. En miljö som håller på att bli ovanligare i naturen av många orsaker.

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #15 skrivet: januari 05, 2022, 20:46:09:09 »
Så fint du har fått det!

Vi är på gång med att anlägga en baddamm också. Sitter just nu och ritar detaljer på hur det ska bli och hoppas kunna komma igång med grävningen snart. Vad vi funderar på en del är utrustningen. Har fått förslag på stora pumpar från återförsäljare men så har vi läst hur David Pagan Butler gör med en helt annan teknik, och visst är det samma som du gjort? Skulle du säga att du är nöjd med denna metod? Vattnet ser ju i alla fall glasklart ut på dina bilder. Hur många installationer har du och i vilken storlek? Vi funderar på en baddel som är ca 8x12 meter, tror du att det skulle fungera i den storleken också? Och har du fler metoder för rening, t ex filter?

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #16 skrivet: januari 05, 2022, 22:44:52:52 »
Tack!  :)
Ja det finns många fördelar med att flytta vatten med luft. Det är den enda tekniken jag använder för att flytta vatten så inga andra filter används. Det är skalbart och fungerar bra även med större vattenvolymer som du planerar.
Jag har 20 m dränrör, 10 meter per stigare (se min beskrivning tidigare i tråden).
Jag har inte testat någon annan metod för rening men ja, jag är nöjd och vattnet har haft en mycket bättre kvalitet än jag hoppats på. Det enda jag kommer på som jag velat göra annorlunda:
Vill man till varje pris undvika trådalger så är det bra att inte ha så mycket grunda partier vilket jag har och skulle gjort annorlunda ifall jag förstått det sambandet.

Tips: köp boken av Thon & Kircher (eller läs examensarbetet med titeln "under ytan", men ta intryck av Butler när det gäller att flytta vatten med luft 😊

Lycka till!

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #17 skrivet: januari 06, 2022, 22:13:28:28 »
Vad kul att det funkar, det känns som en mycket enklare installation än att ge sig på en pump! Hur menar du med grunda delar, jag får uppfattningen att din baddel håller samma djup? Sen att växtdelen blir grund kan man ju inte göra så mycket åt?

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #18 skrivet: januari 06, 2022, 22:28:39:39 »
Det är zonerna med grus runt bad-delen jag menar. Jag har en ganska stor yta i ena änden som är mycket grund och det hade jag gjort annorlunda ifall jag byggt en till pool. I perioder har jag fått plocka upp en del trådalger där. Påverkar inte vattenkvaliteten negativt men är lite irriterande. Men trådalger får man räkna med, i alla fall de första åren (fast man kan ju minimera det genom att inte ha flera kvadratmeter grunda ytor…)

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #19 skrivet: januari 06, 2022, 22:38:25:25 »
Använder du två kompressor till två stigare?

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #20 skrivet: januari 07, 2022, 11:58:52:52 »
Nej bara en pump specad som 60 liter/min. Austen et60 heter den.
Den hade lätt kunnat driva två stigare till egentligen.
Har den stående i ett skjul en bit bort.

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #21 skrivet: augusti 12, 2022, 23:38:13:13 »
Hej igen,
nu har vi kommit en bit längre och vi ska beställa grus för växterna att växa i. Du använder ett slags dräneringsgrus? Fungerar det bra? Vad heter det och var har du beställt det? Vi funderar på att fylla upp kanterna med något liknande och sen lägga dansk sjösten ovan.

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #22 skrivet: augusti 14, 2022, 22:41:58:58 »
Hej!

Roligt att det går framåt!
Angående gruset så ja, dräneringsgrus 0-8. Jag bad leverantören om siktkurva med som talar om de olika fraktionernas andel. Det är knappt något 0-material alls i det gruset jag använde.
Kan du inte få ta tag på liknande produkt så kanske grus 2-8 går att få tag på vilket kommer fungera prima.
Jag köpte från Nybro grus. Hör med någon grus/kross-leverantör i närheten.

Bifogar bild på hur min pool ser ut morgon/kväll denna sommar. Vattennivån cirka 15 cm under "fullt". Behövs regn...
Men påverkar inte funktionen, det badas nästan varje dag i den.  :)

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #23 skrivet: september 09, 2022, 21:22:28:28 »
Hej,
nu kommer jag igen med fler frågor  ::)

Ditt gräneringsgrus ligger dels runt dräneringsrören där du pumpar luft men sen hela vägen "upp" så att även växter växer i det, eller hur? Har du lagt väv mellan rören och ett nytt skikt dräneringsgrus eller ligger allt tillsammans från botten och upp?

Sen undrar jag hur hög du tycker att skiljeväggen ska vara? Jag bygger med betongblock. Totala djupet på poolen är knappt två meter. Baddelen sträcker sig en meter upp. På dess kant ska jag nu bygga blocken.


Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #24 skrivet: september 09, 2022, 21:56:07:07 »
Samt, går varje stigare till varsitt dräneringsrör? Eller är de sammankopplade? Och hur avslutar du dräneringsrören?

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #25 skrivet: september 09, 2022, 22:18:08:08 »
Tio meter dränrör per stigare. Inte sammankopplat utan varje stigare har sitt dränrör.


Jag har gjort så att det ligger makadam runt rören, sedan duk och på det dräneringsgrus som då också växter växer i.

Skiljeväggarnas höjd är kanske mer en smaksak så länge d de gör sitt jobb, alltså att hålla filtergruset på plats. I mitt fall är det stenar som är kallmurade och muren är 50-60 cm hög.

Funderar dock på dina betongblock som jag förstår det ligger över duken? De kommer att påverka pH-värdet en hel del och ge ett högt pH om de har kontakt med vattnet. Detta underlättar sedimenterande av fosfater vilket är bra om man vill ha klart vatten men det kan bli för högt för många växter och djur. Jag vet att vissa poolbyggare behandlar betongen med olika produkter för att minska påverkan på pH. Det är rester av kalciumhydroxid samt karbonater som höjer pH:t. Ett alternativt byggmaterial för skiljeväggen är sandsäckar som många använder.

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #26 skrivet: september 09, 2022, 22:20:59:59 »
Dränrören avslutas med en plugg i plast som är avsedd för detta ändamål.

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #27 skrivet: september 09, 2022, 23:14:22:22 »
Hej,
ja betongblocken ska ligga under vatten. Tror du att det kan bli ett stort problem, vilket PH är troligt? Det är sådana här stenar: https://www.byggmax.se/mursten-svart-350x175x140mm-p02642

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #28 skrivet: september 10, 2022, 07:17:47:47 »
Butler använder en blandning av sand och cement i sina sandsäckar som utgör skiljeväggen, borde väl vara samma resultat som betongblock?

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #29 skrivet: september 10, 2022, 08:37:18:18 »
Jag tror pH kan påverkas en hel del, hur mycket beror mest på vad det finns för grus i poolen och vilket vatten som den fylls med.
Du kan ju göra ett experiment om du har möjlighet att mäta pH genom att fylla två hinkar/baljor med vatten och lägga i en sten eller två i den ena. Mät pH efter några dagar.

Att David Pagan Butler använder cement i sina säckar har jag missat. Är du helt säker på det?

Jag kan berätta att jag hade en del trädgårdsplattor i min pool som trampsten i gruset, men pH-värdet blev så högt (9,5) att jag plockade ur dem.

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #30 skrivet: september 10, 2022, 22:37:33:33 »
Jo, det står i hans manual. Han nämner också att den går att bygga av flera material, däribland murblock och att man då också bygger dem på en murbruksbädd.

Men tack för tipset, jag har gjort som du sa och stoppat blocket i en balja med vatten och mätt PH - det låg på 7,1 - och så mäter jag igen om några dagar. Det blir naturligtvis väldigt koncentrerat i baljan i förhållande block/vatten så vet inte riktigt om det blir rättvist? Vattnet vi använder är från en grundvattenbrunn. Men du menar att det bör gå att mäta redan efter några dagar?

Utloggad Erica

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #31 skrivet: september 11, 2022, 01:26:01:01 »
Hej ! Jag läste igenom tråden, såg att det blivit en del djurliv i dammen/poolen.. vilket ju då förutsätter att den inte kloreras. Men kommer det på sikt inte då också att man får mera djurliv ? Fisk ? Änder ? De brukar ju söka sig till lämpliga platser. Ett problem kan ju bli om det kommer Kanadagäss, de förorenar ju rätt rejält ? Större vattendjur typ sälar,uttrar eller bävrar lär väl inte dyka upp om de inte finns naturligt i närområdet.

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #32 skrivet: september 11, 2022, 10:07:09:09 »
Jo, det står i hans manual. Han nämner också att den går att bygga av flera material, däribland murblock och att man då också bygger dem på en murbruksbädd.

Men tack för tipset, jag har gjort som du sa och stoppat blocket i en balja med vatten och mätt PH - det låg på 7,1 - och så mäter jag igen om några dagar. Det blir naturligtvis väldigt koncentrerat i baljan i förhållande block/vatten så vet inte riktigt om det blir rättvist? Vattnet vi använder är från en grundvattenbrunn. Men du menar att det bör gå att mäta redan efter några dagar?

Ja det går att mäta. Kanske innehåller inte murstenarna så mycket släkt kalk och då funkar det ju fint.
Enligt författarna till denna bok: How to Build a Natural Swimming Pool, kan det vara ett problem med cementbaserade byggmaterial p.g.a det jag beskrivit med påverkan på pH. Hoppas ditt experiment ger ett tydligt svar.

Hej ! Jag läste igenom tråden, såg att det blivit en del djurliv i dammen/poolen.. vilket ju då förutsätter att den inte kloreras. Men kommer det på sikt inte då också att man får mera djurliv ? Fisk ? Änder ? De brukar ju söka sig till lämpliga platser. Ett problem kan ju bli om det kommer Kanadagäss, de förorenar ju rätt rejält ? Större vattendjur typ sälar,uttrar eller bävrar lär väl inte dyka upp om de inte finns naturligt i närområdet.

Sälar, uttrar eller bävrar behöver man nog inte vara orolig för 😅
Änder vill ibland landa i vår pool men har ännu inte sett någon som faktiskt gjort det. Bara flugit några rundor över och sedan gett sig iväg.
En häger har stått där någon morgon, men det finns ju ingen fisk i poolen så den har inte så mycket att hämta.

Snokar har jag plockat ur några stycken och förflyttat då de inte uppskattas av alla familjemedlemmar.

Grodor och vattensalamandrar får bo kvar och använda vattnet som lekplats.

Utloggad Erica

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #33 skrivet: september 11, 2022, 16:28:00:00 »
Tja efter orkanen Katrina i sydöstra USA för ett antal år sedan var det en del poolägare som plötsligt fått alligatorer i sina pooler efter översvämningarna... Den risken lär vara minimal här, men att det så småningom kommer in fisk är inte alls otänkbart. Det kan räcka med att överflygande sjöfågel tappar lite last för att fisk skall komma in. Den blir ju inte något hot mot poolen i så fall, du får ju knappast in pirayor.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #34 skrivet: september 11, 2022, 19:34:17:17 »
Hej,

Mycket snygg pool med biologisk rening. Inga kemikalier behövs. Alger och bakterier renar vattnet.
Ibland kommer inte vattnet vara helt klart. Inget problem med det.

Klor kommer döda allt som renar ditt vatten. Tror inte du behöver vara rädd för alligator eller fisk.

Om något landar där eller dricker av vattnet så är det ett kvitto på att vattnet är rent. Använder själv klor. Ändå kommer fåglar och igelkotte och dricker av mitt vatten.

Normalt sätt tar det minst tre veckor innan man har full rening av vattnet som du renar. Tiden det tar för alger och bakterier att föröka sig och bilda filtrerande biofilm osv.

Kul att du delade din pool.

MVH
Roger

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #35 skrivet: april 16, 2023, 21:33:22:22 »
Hej igen!

Vi tänkte om och byggde hela stödmuren av virke (al) istället. Ville inte bygga in ett problem. Det blev också väldigt fint. Har nu ett par frågor om vad man som dammbyggare kan förvänta sig i alger, om du vet som har lite erfarenhet.

Vi fyllde dammen i vintras mest för att testa pumpar etc. Det kom alger efter ett tag, helt väntat, det fanns bara grus och sten, inga växter och cirkulationen hade vi då stängt av. Sen tömde vi och städade poolen för ett par veckor sen. Fyllde på vatten igen. Vi har planterat en del växter och fler är på gång. Nu börjar ett grönt lager lägga sig på gruset igen och detta hade jag förstås också räknat med. Men jag undrar ändå på ett ungefär hur lång tid det kan ta innan poolen hittar något slags balans och hur det brukar se ut med alger säsongsvis.

Bifogar en bild på hur det hela blev innan den vattenfylldes helt.

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #36 skrivet: maj 15, 2023, 18:15:03:03 »
Hej igen!

Vi tänkte om och byggde hela stödmuren av virke (al) istället. Ville inte bygga in ett problem. Det blev också väldigt fint. Har nu ett par frågor om vad man som dammbyggare kan förvänta sig i alger, om du vet som har lite erfarenhet.

Vi fyllde dammen i vintras mest för att testa pumpar etc. Det kom alger efter ett tag, helt väntat, det fanns bara grus och sten, inga växter och cirkulationen hade vi då stängt av. Sen tömde vi och städade poolen för ett par veckor sen. Fyllde på vatten igen. Vi har planterat en del växter och fler är på gång. Nu börjar ett grönt lager lägga sig på gruset igen och detta hade jag förstås också räknat med. Men jag undrar ändå på ett ungefär hur lång tid det kan ta innan poolen hittar något slags balans och hur det brukar se ut med alger säsongsvis.

Bifogar en bild på hur det hela blev innan den vattenfylldes helt.

Häftigt! Det ser ut att bli en riktigt rejäl pool. Snyggt med alvirket!
Jag skulle gissa att du får bra vattenkvalitet relativt snabbt, men mycket beror på vad du fyller med för vatten och hur snabbt vattnet flödar genom grusbädden. Det borde klarna inom fyra veckor i alla fall, troligtvis snabbare. Min tog ett par tre veckor ungefär att bli relativt klar och kanske lika många månader att bli kristallklar.
Vi har haft en hel del trådalger nu på våren, men de påverkar inte klarheten på vattnet utan det mest trist ut. De har börjat ge med sig nu när resten av växtligheten kommit igång och växa.
Har du lagt upp en byggtråd? Vore intressant att se mer av poolen 🙂
Såhär ser våran ut nu i alla fall.

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #37 skrivet: maj 15, 2023, 21:18:30:30 »
Fint! Är det tredje säsongen för dig?

Jo klart vatten har vi, ofta kristallklart faktiskt. Överraskande klart. Vi har god cirkulation på vattnet.

Lite trådalger har kommit här nu också, vet inte hur mycket de kommer att föröka sig. Lite nervös kring detta då det är så fint nu. Vi har ju satt växter och de har börjat växa, men en balans räknar jag med tar lite tid. Vad skulle du säga?

Jag har ingen byggtråd, bara än en hashtag på instagram, men de flesta bilder är nog låsta. Om du vill kan jag dela fler bilder och berätta mer om installationen! 

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #38 skrivet: maj 15, 2023, 21:19:59:59 »
Tänkte också fråga hur/om du gör något för att rengöra botten/väggar? Lägger sig ganska snabbt ett sediment av smuts, lite osäker på vad det egentligen är, på botten.

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #39 skrivet: maj 16, 2023, 07:04:08:08 »
Ja det blir sediment som behöver tas om hand, vi har en poolhåv som är finmaskig till. Det kommer från löv, pollen, frön och allt liv som finns i vattnet. Har funderat på en pooldammsugare. Det är så många vattensalamandrar i nu på sommaren att det går bort. Hade varit bra att städa på vintern. Väggarna struntar jag i, där blir inget sediment att tala om.
Det är tredje säsongen nu ja. Planterar fortfarande växter och ändrar i gruset. Kommer fylla ut med lite mer grus på ett ställe i år för att kunna planera mer.

Gödslar med lite urea (adblue) när det behövs (syns på växterna). Max 10g per m3.

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #40 skrivet: september 04, 2023, 21:05:13:13 »
Hej,
nu har jag mer frågor om trådalger... Visst är det så att du har en del, inte minst på de grunda delarna? Hur har det sett ut sedan du byggde poolen, var det mer första året, och sen?

Vi har haft ganska lite alger under sommaren (till min förvåning), men i mitten av augusti tilltog det plötsligt och nu håvar jag rejält med alger varannan dag i alla fall. Begriper inte vad som hänt. Men går de i omgångar? Kan man få bort dem på något effektivare sätt?

Bifogar en bild på hur det ser ut nu (utan alger) :)

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #41 skrivet: september 04, 2023, 21:20:02:02 »
Hej!

Vilken fin pool du byggt!  O0

Min hypotes: Trådalgerna har ett övertag när de andra växterna inte växer. Då räcker fosforn i vattnet till för att de ska växa. Därför får man generellt mer trådalger på våren innan växtligheten kommit igång och nu avtar växternas tillväxt efter att de blommat över.

Du har inte så mycket växter än. Plantera mer nästa vår kan hjälpa.

Jag får mest alger i grunda delar ja (varmare vatten där). Nu är det dock ganska lite trådalger i min pool, efter att jag städat lite. Det brukar gå lite i vågor.

Det kan också vara så att ett högt pH gynnar trådalger så en möjlighet att bekämpa dem kan vara att försöka sänka pH om det skulle bli värre.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan