CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Prisvärd overflowpool  (läst 4214 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TvB

Prisvärd overflowpool
« skrivet: juli 06, 2011, 00:35:04:04 »
Hej! Jag är en gröngöling på pool och håller som bäst på att botanisera och försöka förstå olika delar för att få ihop en snygg poolmiljö på ett kostnadseffektivt sätt. Eftersom jag har erfarenhet av att arbeta med kompositer och glasfiber så har jag valt att använda en bassäng i glasfiber som är ca 4,5x4,5 meter stor och ca 1.10 djup. Den är nedsänkt i marken med 10 cm markskiva/frigolit både under och runtom. Jag inte vill ha en decimeter outnyttjat djup samt tycker det är snyggare att ha fyllt till kanten så har jag monterat en skvalpränna runt hela poolen med ambitionen att göra en overflowpool, dvs fylld med vatten till kanten. Finns det någon som har erfarenhet eller koll på hur systemet lämpligen ska byggas upp när man vill ha overflowteknik? På min bassäng har jag ett inlopp/utloppsrör i mitten/botten på poolen som kan användas. Därifrån har jag lett ut ett rör av avloppsstorlek till sidan av poolen. En balanstank ska monteras har jag förstått, men jag har inte förstått tekniken och funktionen kring den. Dvs krävs det att den ligger i en viss nivå till förhållande av vattenytan i poolen? Har den en flottörliknande funktion på något vis som gör att nivån i poolen alltid är full? Krävs någon form av automatisk vattenpåfyllning till systemet. De så kallade balanstankar som finns att köpa är ganska dyra tycker jag så det måste väl innebära att de är mer avancerade än bara en tank i rostfritt eller plast? Hur stor måste en balanstank vara?   

Poolgiganten

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Prisvärd overflowpool
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2011, 08:45:11:11 »
Hej TvB!
Jag är ingen expert på balanstankar eller overflowsystem men tycker att det logiskt skulle vara så att:
-Balanstanken kan placeras var som helst, bara den ligger lägre än skvalprännorna, så att vattnet kan rinna ner i tanken.
-Ett grovfilter liknande det i bräddavloppet i "vanliga" pooler kanske behövs på slangen in till balanstanken så att den inte fylls med skit.
-En backventil placeras mellan tank och pump, så att inte vattnet från poolen fyller tanken "bakvägen" då pumpen stannat.
-Använd inte bottenavloppet till den vanliga cirkulationen. Nivån i poolen skall ju bestämmas av overflowfunktionen.
-Tanken måste ju vara stor nog att fungera som buffert och ta upp fluktuationerna i vattenvolym vid regn/sol (avdunstning) under en rimlig tidsperiod. I en vanlig pool sköts ju detta i poolen själv mellan nedre och övre kanten på bräddavloppet. Säg att poolen är 4*8m och bräddavloppet är 20 cm högt, så finns en buffert på 6400 liter eller +-3200 liter. Din pool är mindre och klarar sig säkert med betydligt mindre buffert.
-Om man lätt kan kontrollera nivån i balanstanken så behövs ju inga automatiska påfyllnadssystem med flottör men det är naturligtvis en praktisk lösning. Ett avlopp i toppen av tanken sökerställer att den inte blir fylld vid intensivt regnande.

Ja, detta är bara mina funderingar. Säkert finns det andra poolare som har overflowsystem som kan mer. Hoppas någon av dem svarar.
Hälsningar, Dacke :)
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad TvB

SV: Prisvärd overflowpool
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2011, 00:49:20:20 »
Tack! <love>
Det låter både enkelt och logiskt!  Får ta en vända till skroten imorgon och se om det finns någon lämplig rostfri tank tillgänglig. Kan ju isåfall svetsa på ett genomskinligt nivårör på sidan och anslutningar till och från. Om man tar ut vattnet i överkant, bör man inte då sätta inlopp så lågt som möjligt i poolen för bästa cirkulation? Eller finns det någon finess med att ha inloppet högre upp på poolväggen?

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Prisvärd overflowpool
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2011, 00:08:42:42 »
På en vanlig pool med bräddavlopp vill man nog åstadkomma lite cirkulation på vattnet vid ytan så att ytvattenreningen fungerar.
Med skvalpränna blir det ju lite annorlunda. Jag vet inte om det är någon fördel med lägre placerade inlopp. Men tänk på att de blir svårare att komma åt om du måste åtgärda läckage , sätta i vinterpluggar etc.
/Dacke.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag