Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stora problem med vattnet  (läst 10974 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #10 skrivet: augusti 30, 2021, 14:08:24:24 »
Klor kan finnas kvar länge om det inte finns föroreningar så där har du nog ett svar, andra svaret är att stoftet är inte alger utan stoft o döda partiklar

När det ligger på botten går det inte in i filtret , försök låta det stå så det lägger sig dammsug sedan upp utan att virvla upp det igen

Poolgiganten

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #11 skrivet: augusti 31, 2021, 19:34:05:05 »
Ok!
Jag har gett din teori ett försök nu, har precis gått över hela poolen samt väggarna och letat upp samt försökt dammsuga upp beläggningen (istället för att borsta runt det och chockkloterar igen) . Jag tror det gick bra, men vi får se...


Utloggad SingingSailor

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #12 skrivet: september 02, 2021, 07:40:23:23 »
Bilden och din beskrivning liknar i mycket de problem jag hade med alger som växte även i hög klorhalt. Det växte i små områden i början, så småningom som en tunn beläggning över större delen av botten och delvis på väggar. Kunde se tydligt på nära håll hur det växte på delar som stack ut i poolen, t.ex. min överhängsskimmer, slang till den, små trådar från linerskarvar i hörnen. När jag borstade blev det som ett brunt moln av allt, mkt lätt att borsta bort.
Dock var poolen märkbart halare där det växte.

Bara ett par frågor till om din klorering för säkerhets skull, kanske överskattar du hur hög klorhalt du har:
Effekten av detta blir att vi i princip badat hela sommaren i höga klorhalter, tex så chockkloterade jag senast för ca 10 dagar sedan. Idag är det fortfarande 10-15ppm i vattnet...! Hur är det ens möjligt?
Borde inte vara möjligt om du inte missbedömer mätningen. 10-15ppm är vad man brukar tillsätta vid en rejäl chockklorering, att det inte skulle ha sjunkit till iaf under 5 efter 10 dagar tycker jag låter mkt konstigt.


Stickorna är köpa i pool affären, efter att ha sett att de stämmer ed deras mätinstrument. Haft sämre stickor innan, men aquacheck verkar bra (och dyra).

Jag förstår fortfarande inte varför jag får skyhöga klorhalten även efter 10 dagar. Drygar jag ut pool vattnet ned två tre delar kranvatten så visar stickan till slut svagt svagt lila.
De teststickor jag använt vill jag minnas visar riktigt mörkt lila vid typ 5ppm och svagt lila vid kanske 0,1-0,5ppm. (om jag minns rätt, det är länge sedan nu). Utspätt med 2 delar vatten skulle det ge x3: 0,3-1,5ppm klor, vilket är väldigt låg klorhalt i mina ögon om man har en del cya i vattnet.

Hoppas det är till någon hjälp och att du får ordning på ditt vatten.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #13 skrivet: september 02, 2021, 08:26:08:08 »
Hej!

Som du beskriver det så låter det precis som för mig. När jag borstar runt det i samband ned chockkloreringen, så verkar det försvinna upp till en vecka senare, då vill det kugga tunna hinnor på botten igen. I början borstajag vara bort den utan att chockkloreea, och då var det påbotten igen inom en två dygn. Så jag tolkar detta på något sätt somatt chockkloret för något, men inte tillräckligt...?

Jag tog en till bättre bild på beläggningen, där det syns bättre, somsagt jag gick igenompoolen så noga jag kunnat och dammsugit bort det men missade att de fanns inne i skimmer...

Har även bifogat bild på stickprov tagit ni precis, Kanske 14 dagar efter chockkloreringen. Ny tolkar iaf jag färgen somatt ev ligga under 10 ppm, men resten av tiden har den legat på10ppm+ (dvs mörkt lila).
Oavsett vad, folk säger ju att de chockkloterar på kvällen och dagen efter är det normal nivå igen. Huru helskotta går ibte min nivå ner till normal ens efter två veckor!??
Den är ju ännu inte på normal nivå, om den lugger över 3 ppm. Kanske om1 vtill utan puckar så kommer stickan visa svagt lila, dvs 0,5-1ppm...🙄

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #14 skrivet: september 02, 2021, 08:27:57:57 »
Ah, glömde bilderna...
Bortse från de andra värdena, jag upplever att de är lite missvisande så länge det är högre halt klornivå I vattnet. När klornivå går ner visar de bättre, men jag ligger generellt lite mindre i ph värde men det ska ju bara göra klorets verkningsgrad ännu bättre...

Hur löste du ditt problem då?

« Senast ändrad: september 02, 2021, 08:31:30:30 av Joksi »

Utloggad SingingSailor

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #15 skrivet: september 02, 2021, 18:14:38:38 »
Det ser ju onekligen ut som att du har en del fritt klor i poolen, om det sen är typ 2, 5 eller 8 ppm tycker jag är svårt att bedöma från stickor. Området runt 1 ppm är lite lättare där det sker stor ändring av färgen. Men har du använt och vant dig vid dessa stickor så kan du kanske bedöma bättre.
Jag förstår inte heller varför din klornivå håller sig så länge. <dontkn>
Om du har mycket hög halt bundet klor kan det möjligen påverka stickan så den mörknar över tid, men jag är inte säker på om den effekten ens finns för stickor och det känns som du hade märkt det i så fall.
Kloret förbrukas ju främst av smuts (alger, badande etc) och solljus, samt går fortare i varmt vatten. Så en kall pool som är helt ren, täckt och ingen badar i skulle kunna hålla klorhalten länge. Just den kombon har jag dock ingen erfarenhet av  :)

Jag använde till slut multiklorpuckar med kopparbaserat algmedel, skrev lite om det tidigare i tråden. Funkade för mig, men jag skulle ändå inte rekommendera det.
Jag hade ett par långa trådar om det på troublefreepool för typ 10 år sedan, tror jag skrivet om det här också.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #16 skrivet: september 02, 2021, 21:27:26:26 »
Hej,

Tror du har högre CYA än vad dina stickor visar.

Vidare är fritt klor-mätningar känsliga för högre klorhalt. De kommer att visa lägre värde.

Stickor verkar visa för låga värden på allt?

Sen minskar inte din uppmätta klorhalt så mycket på 10 dagar. Vilket betyder grattis. Du har fått bort det levande som bakterier och alger. Orsak till grumlighet.

Detta har att göra med att din chock först sätter sig på CYA innan det jobbar som fritt klor och bildar bundet klor eller desinficerar vattnet.

Har ditt klor oavsett om det sitter på cya eller är fritt klor och inte minskar är vattnet rent.

Gissar som jag sa att du troligen har högre halt av CYA än du tror? När din uppmätta klorhalt sjunker kommer grumligheten/alger och bakterier?

Högre halt av CYA kräver högre halt av uppmätt klor än vad som rekommenderas.

Här frångår man alla riktlinjer och normer (tex 7,5-%metoden).

Klor som sitter på CYA är inget desinfektionsmedel. Tyvärr visar mätmetoden för fritt/total-klor allt klor i ett vatten.

Lätt att luras att man har mycket fritt klor fast man inte har det.

Förhållandet mellan CYA och uppmätt FC med DPD är avgörande om man har desinfektion.

Finns inget som kallas för klorlås och 100ppm CYA.

Kör man multipuckar innehåller de koppar och borsyra. Ibland så är de räddningen då kloret inte fungerar. Frågan är om man vill ha dessa hjälpkemikalier?

Roger

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #17 skrivet: september 02, 2021, 23:49:00:00 »
Mysterier och frustrationen fortsätter!

Jag tror det är på g med mer beläggningar, trots hög klorhalt.
Ja stickorna visar lite lågt när det är hög klorhalt, när klorhalten går ner så ökar de andra färgerna. Vattnet har testats två ggr i pool butik med digital mätare för 2 mån sen, hade bra alkalinitet och cya men lite lågt ph. Inga problem.

Efter det har jag också  bytt ut totalt ca halva vattnet, genom avdunstning och dammsugning, och nytt kranvatten innehåller ju inte cya!

Ang långsam minskning av klor, det kanske är så, senaste 10 dagarna har vi badat 1 gång och resten av tiden har termofilt en legat på. Temp i vatten mellan 19-20 och 22-23.

Jag har chockkloterar 3 - 4ggr sedan juni, varje gång har det kommit tillbaka beläggningar. Till slut provade jag algmedel istället, men det gjorde heller ingen märkbar skillnad... Börjar tappa motivationen snart!
« Senast ändrad: september 02, 2021, 23:53:58:58 av Joksi »

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #18 skrivet: september 03, 2021, 08:38:45:45 »
Jag läste att du har 2000 l? Varför inte bara tömma o glömma . Fyll på nytt vatten till våren när ni ska bada.
2000 l år ingeting. Det är ju som en uppblåsbar plaskdamm... i min kommun kostar det mig ca 18 kr.
Har själv haft småpooler typ intex. Minns att jag byta vatten ofta

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #19 skrivet: september 03, 2021, 12:04:13:13 »
Nja, det är 10k l (och vi badar fortf) :)
Jag kan absolut tömma och fylla på nästa gång, 150kr som vattnet kostar är inte problemet. Men då finns ju risk att det stannar kvar ändå, det är ju små små partiklar förstår jag. Man måste ju kunna döda allt det som växer liksom... 🙄

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag