CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ledad poolstege  (läst 6992 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolbadare

  • Aktiv poolbadare
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Ledad poolstege
« skrivet: juli 16, 2012, 16:54:51:51 »
Hej alla poolare

Vi står i beråd att skaffa   och undrar ifall någon har en lösning på hur man gör med poolstegen när den hamnar "mitt i" pooltaket. Vi har en thermopool som är c 35 cm över terassnivån och vi tänkte måttanpassa pooltaket så att skenorna ligger ovanpå poolsargen som är ca 35 cm bred. Problemet blir att stegen som är på långsidan i ena änden måste lyftas bort för att man skall kunna stänga pooltaket. Skulle vi ha en modell som är ledad strax nedanför "böjen" kunde vi bara vippa upp stegen när pooltaket inte är på eller vippa ned stegen då man har upp skjutdörren på poltaket. Jag har sett att det finns ledade fästen, men då kan man inte vippa upp stegen mera än i vägrätt läge (terassen tar emot). Hade man ett ledat fäste ungefär mitt på poolstegen (utsidan) så kunde man vippa upp stegen så att pooltaket kan glida under när den är uppsvängd. Har någon på forumet hittat någon bra motsvarande lösning.  <hmm>
Thermopool 9,25 x 4,45, vattendjup 1,40. Solvärmare + G&J GJPACW1V-30 värmepump.  Byggår 2010. Pooltak Termatec från 2011

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Ledad poolstege
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2012, 13:33:38:38 »
Jag tycker inte att ni ska göra så. Jag har ett bättre förslag.

Vi har ett pooltak som vilar på det som var sargen innan vi skaffade pooltaket. I vårt fall var det den bästa lösningen då altanen som ligger mellan poolen och huset bara är 2,5 m djup och ett större tak hade gjort altanen oanvändbar samt sett väldigt konstigt ut.

Jag skulle inte rekommendera att lägga takets räls på sargen om det inte är nödvändigt av  praktiska skäl.

Takets placering har gett två problem som tagit massor av tid att lösa. Frön från björkar (på granntomten) landar i stor mängd bl a på rälsen och blåser sedan in under gummilisten som tätar mellan takets sektioner. De jävla fröna hamnar naturligtvis i poolen. Gummilisten tätar bra mellan sektionerna men inte så bra mot rälsen. Det problemet går att undvika om man kan placera den största taksektionen mot vindriktningen. Det kan inte vi för trappan är i andra ändan av poolen och där vill man ju ha dörren i taket. Lösningen som ännu inte är på plats blir troligen en extra sarg med minimal bredd innanför takets räls. Den extra sargens höjd ska förhoppningsvis stoppa merparten av frön och andra mindre växtdelar.

Rälsen har en skarv ungefär mittpå av transporttekniska skäl. Om man inte tätar den skarven så rinner regnvatten in i poolen. Inte några jättemängder men ändå irriterande. Nu är rälsen tätad men det hade varit arbetsbesparande om jag förstått från början att den behövde tätas, det gjorde jag inte utan det blev att göra om. Om ni nu ändå ska lägga taket på sargen så kolla om det fungerar att låta rälsen luta t ex 5 grader utåt. Med vårt taks konstruktion hade inte det varit något problem.

Det ser ut som att ni har väldigt gott om utrymme runt poolen. Om vi hade haft det utrymmet så hade vi köpt ett större tak. Då fungerar sargen som tänkt och stoppar all skit från att blåsa ner i poolen. Om hela taket eller en sektion i ändan närmast huset görs rejält stor så att det ryms några stolar på trädäcket under taket så blir det en mycket bättre lösning. När det är dåligt väder som det hittils varit den här sommaren så kan ni gå in under taket, stänga dörren efter er och därefter ta av er kläderna innan ni hoppar i. Igår t ex var det ungefär 19 grader i luften, snålblåst och inte helt skönt att gå de få metrarna från huset till poolen i bara badkläderna. Under taket var det ungefär 25 grader lufttemperatur och 25 grader i vattnet trots det ganska dåliga vädret.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.


Utloggad pereinar

SV: Ledad poolstege
« Svar #3 skrivet: juli 17, 2012, 17:25:02:02 »
Vi flyttade stegen till kortsidan mitt för dörren. När vi öppnar går vi ner för stegen utan att skjuta bort taket. Fungerar jättebra då barnen ofta vill bada under tak.
Vi behöver aldrig röra stegen.

Perinar

Utloggad poolbadare

  • Aktiv poolbadare
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ledad poolstege
« Svar #4 skrivet: juli 18, 2012, 05:47:38:38 »
Vi flyttade stegen till kortsidan mitt för dörren. När vi öppnar går vi ner för stegen utan att skjuta bort taket. Fungerar jättebra då barnen ofta vill bada under tak.
Vi behöver aldrig röra stegen.

Perinar


Jovisst är det en möjlighet vi tänkt på, men vi är ute efter ett reativ lågt tak så jag är inte säker om det funkar på dessa (beroende på typ förståss) Dessutom har vi förstärkt thermoblocket med en extra infälld 2 mm plåt mellan linern och thermoblocket för att undvika att stegfötterna med tiden nöter upp linern/themoblocket. Plåten är placerad just där där stegen sitter på långsidan och det lär vi nog inte kunna ändra å innnan det blir dags att byta liner, men det kan ju finnas andra lösningar för att skydda thermoblock/liner för belastnngen av stegen. Någon som har en ide för att lösa detta?
Thermopool 9,25 x 4,45, vattendjup 1,40. Solvärmare + G&J GJPACW1V-30 värmepump.  Byggår 2010. Pooltak Termatec från 2011

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag