VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Den perfekta poolen...  (läst 3859 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Funkis -38

Den perfekta poolen...
« skrivet: april 28, 2012, 18:01:03:03 »
Hej alla fantastiska poolbyggare!
Har under den senaste månaden lusläst Poolforum och funnit otroligt mycket inspiration och lärt mig massor.

Vi står i startgropparna till att starta vårt poolprojekt och har vacklat fram och tillbaka i vårt poolval men nu lutar det enligt nedan:
- helt nedgrävd
- storlek 4x8
- gjuten platta
- murade väggar i leca (19x19x59)
- stor trapp på ena kortsidan
- plastdetaljer för möjlighet till att använda salt framöver
- nedgrävt pumphus i anslutning till poolen

Det vi grubblar på är:
- vi vill helst ha en platsbyggd trappa i poolen med lite olika djup, sittplatser (ej lös plasttrappa)
- önskar helst hitta en firma som kan fixa en färdigsvetsad liner enligt våra mått med trapp inkluderad.

Nån som har erfarenhet av färdigsvetsad liner och platsbyggd trappa??

Skulle också vilja ha lite synpunkter/erfarenheter på hur stort man ska bygga pumphuset. Vill naturligtvis bygga det så "tajt" som möjligt men ändå få plats med pump/filter och allt annat....vad är lämplig storlek?

Tacksam till all input och råd från Er som redan gjort resan att bli med pool!!





Poolgiganten

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Den perfekta poolen...
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2012, 11:18:30:30 »
Angående färdigsvetsad liner och trappa, så kolla med t ex  Gambo Turbo här på forumet.
Angående pumphus, så gör det inte för litet! Det är praktiskt att kunna kliva ned i det för att komma åt ventiler, avtappningar mm. Mitt är 120*190 cm.
/Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Funkis -38

SV: Den perfekta poolen...
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2012, 20:12:35:35 »
Hej Dacke!
Stort tack för ditt svar  O0 Har letat med ljus och lyckta men missat Gambo's byggtråd. Ser klart intressant ut, vi är ute efter att ha en trapp efter hela långsidan vilket borde göra liner-anpassningen enklare...  Alternativt skulle vi kunna tänka oss en lösning med endast en Trappavsats (ett grunt steg) liknande den som Enwa och Aqvis erbjuder. Ska kolla lite med Gambo i ärendet.

En annan relevant fråga är vart/hur man ska placera inloppen om man bygger trappa efter hela kortsidan? Går det bra att ha dessa placerade i stegen eller kan det bli ett problem?

Tacksam också för tippset ang pumphuset!

För övrigt går vi just nu och väntar på att få igång grävningen, lite mycket på G för han som ska hjälpa till samt inte bästa väderförhållanden....men veckorna går och vi vill igång!
//Funkis


Utloggad Funkis -38

SV: Den perfekta poolen...
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2012, 23:46:54:54 »
Lite uppdatering och nya frågor.....

Verkar efter lite undersökning som att färdigsvetsad liner och trappa inte är en rekommenderad lösning. Lutar nu åt att vi skippar trapp helt och får leva med stege  :'(

Otroligt mycket att planera, och nu blir vi dessutom försenade i starten pga grävningen är ytterligare 3 veckor sen....

Lite mer funderingar som jag hoppas på input till: <help>
1. Finns det stegar som enkelt kan plockas loss eller är det fällbar som gäller? Har tänkt att ha någon typ av Rolltop som täckning till poolen och vill ha en "clean" och snygg lösning även nu med stege istället för trappa.

2. Måste insidan av lecamuren putsas? Har sett lite byggtrådar här med varierande lösningar. Några har lösningar med endast foam eller konstgräs. Fördelar nackdelar vore intressant med input på från er med olika bygglösningar. Finns det risk att putsen kan släppa?

3. Utsidan av lecamuren hur behandlas den bäst? Slammas med putsbruk alt strykning med asfalt. Har sett lite alternativ även här, alltifrån helt utan behandling till både hängslen och livrem. ;)

4. Bör man isolera utsidan (väggarna) med cellplast? Eller isolerar lecan tillräckligt... Om cellplast är rekommenderat vilken typ/kvalitet/tjocklek ska man använda?

5. Många verkar sätta platon eller liknade som fuktisolering. Behövs det verkligen och är det en bra konstruktion om man väljer att också isolera vägarna med cellplast? Kanske bättre att gå på antingen bara platon eller bara cellplast på ytterväggarna?

6. Återflyllning, hur har ni gjort? Är det läge att ersätta alla tidigare massor (består mest av lerjord) med singel/makadam? Min fundering är om man går på singel altternativet så finns risk att man leder ned onödigt mycket ytvatten till dräneringen.

Var det jag har just nu men dyker säkert upp mer allt eftersom upphandling av material pågår!

//Funkis

Utloggad Pea

SV: Den perfekta poolen...
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2012, 20:56:32:32 »
1. Det finns trappor som ställs i poolen, tar massa plats och kostar hutlöst med pengar men ett enkelt alternativ. Personligen skippade jag både trappa och stegen just för att stegen är i vägen för poolskyddet, ingen hittills som haft problem att hoppa upp utan.
2. Det är ingen nackdel om du spacklar insidan såpass att det blir någorlunda slät, sen är det helt suveränt med betongvintermatta till både väggar och botten, skyddar linern mot skav, mjukt att gå på och isolerar en del.
3. Lecasten är grymt bra att bygga pool med men måste skyddas mot fukt, du vill inte ha blöt lecasten när vintern kommer och sen förlorar lecan sin isolerande effekt om den blir blöt. Därför så är det bra att sätta dit platon matta och kallasfalt längst ner, själv putsade jag utsidan också men det är nog lite overkill eg.
4. Lecan isolerar som sagt ganska bra så länge den är torr, upplever själv att min pool håller värmen väldigt bra utan isolering på utsidan lecan.
5. se 3.
6. Jag fyllde första 60-70cm från botten med 11-16 grus och sen stenmjöl på toppen, mest för att jag hade en stor hög sen den första poolen.

Lycka till :)
« Senast ändrad: maj 23, 2012, 20:59:56:56 av Pea »
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan