CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Högt tryck i filtret  (läst 2525 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Neo

Högt tryck i filtret
« skrivet: maj 05, 2010, 10:07:47:47 »
Hej,

Jag hoppas att ni poolproffs kan ge mig lite lugnande ord i dessa poolstartartider.

Under de år jag har haft min pool så har jag legat på ett tryck på ca 0.8 (kg/cm3) i givaren som sitter
i mitt sandfilter. När det närmar sig 1.5 så brukar jag backspola och allt är frid och fröjd igen.

När jag nu i helgen efter den årliga översynen startade upp systemet så ligger trycket på 2,1, jag har backspolat, kollat alla anslutningar, har inga läckor och allt är exakt samma som i höstas.

Finns det någon här som har några aningar/erfarenheter?
Hur högt ska trycket vara för att man skall börja oroa sig för att t.ex pumpen ska gå sönder?

Jag kanske är onödigt orolig men det är störande när trycket helt plötsligt är det dubbla mot vad det brukar vara.

Tacksam för svar!

/Neo

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Högt tryck i filtret
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2010, 11:12:03:03 »
Det trycket är för högt, mellan 0.8-1kg/cm2 är normalt. Vad har du för tryck ifall du bara kör recirkulation?!? Kan vara manometern som är trasig, men oftast så visar den då ingenting. Vad har du för tryck när du backspolar?! Kan det vara så att något blockerar rören på trycksidan (efter filtret).

När jag justerade in mina tryckgivare för högt tryck så fick jag nästan stänga ventilen helt på trycksidan innan jag kom upp i 20psi (15psi=1kg/cm2).

Bifogar länk till vad mina tryck var när jag justerade in mina tryckgivare...

/Ronson

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3180.30
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Neo

SV: Högt tryck i filtret
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2010, 08:03:56:56 »
Tack ronson.

Jag börjar misstänka att manometern är trasig. Även vid backspolning står den på 2.0 och om jag stänger av systemet och tappar ur vatten ur filtret så sjunker manometern till 1.0
(kan det vara så att 1.0 är det nya 0,0?)

Ska testa lite till och se om jag får ordning på det, annars så blir det ett besök i poolbutiken.

/Neo

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag