VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gjuta Pool i frigolitblock  (läst 27669 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frigolitpool

Gjuta Pool i frigolitblock
« skrivet: september 03, 2004, 09:55:39:39 »
Hej! har kollat efter flera alternativ och fastnat för pool byggd med frigolitblock på gjuten platta.

Man skall sedan armera de ihåliga frogloitblocken och gjuta dem. Är det någon som har gjort detta ex Pooltekniks pool eller Europools pool?

Erfarenheter av dem skulle vara intressanta att få

Drömmer om 2005....................

Poolgiganten

Peter

  • Gäst
Peter
Re:Gjuta Pool i frigolitblock
« Svar #1 skrivet: september 30, 2004, 20:12:07:07 »
Hej
Intressant, finns det mer man kan läsa om att fjuta med frigolit ?
Funderar själv på att gjuta en pool tror det blir bäst i längden och även mest kostnadseffektivt.

/peter

Utopiazz

  • Gäst
Utopiazz
Re:Gjuta Pool i frigolitblock
« Svar #2 skrivet: november 14, 2004, 11:13:30:30 »
Jag har ingen egen pool men har däremot byggt en grund i det material du frågar om. Det jag kan säga är att det är klart energieffektivt.
Min källare har dessa block som väggar och helt utan uppvärmning håller källaren +10 grader vid -20 utomhus. Har en bekant som byggt pool med dessa block, han hade tidigare en ovanmark pool med 50mm cellplast som isolering. Med de nya blocken halverade han sin uppvärmningskostnad.

Att bygga med dessa block är bland det enklaste jag gjort.
Stapla blocken precis som stora legobitar, lägg i armering i varannat skift och fyll allt med betong. KLART!!! Total isoleringstjocklek med Dorotherm är 15cm, dessutom finns inga köldbryggor.

Det finns fler som levererar dessa block, troligen billigare än de som säljer block till pooler.

http://www.dorocell.se (Thermogrund)
http://www.jackon.se (Finns ingen info där utan gå till http://www.jackon.no)
http://www.fuktisol.se (Finns ingen info där utan ring, tar sina block från Finland)

/Johan

Utloggad Frigolitpool

Re:Gjuta Pool i frigolitblock
« Svar #3 skrivet: januari 16, 2005, 21:37:48:48 »
sök på poolteknik på nätet ( ligger i malmö).

Europools ligger i stockholm, på någon av deras sidor finns bilder hur bygget går till.

Utloggad Frigolitpool

Re:Gjuta Pool i frigolitblock
« Svar #4 skrivet: januari 16, 2005, 21:45:02:02 »
Det går att gjuta i frigolit upp till 200 cm utan att återfylla mot, perfekt för dem som lägger poolen i souterängslutning ( jag ska göra det).

Man kan alltså ha halva poolen ovan och halva under om man vill, men måste dock gjuta en platta. ;D

Utloggad Frigolitpool

Re:Gjuta Pool i frigolitblock
« Svar #5 skrivet: januari 16, 2005, 21:46:49:49 »
Mitt senaste inlägg grundar sig på vad jag fått berättat om stabiliteten på gjutna pooler i frigolit.

Ska själv gjuta 150cm ovan mark.

Utloggad jocke

Re:Gjuta Pool i frigolitblock
« Svar #6 skrivet: januari 26, 2005, 10:33:05:05 »
såg ett kul repotage om friggolit pool i hem ljuva hem nr 2 2005 ute nu billigt ochså  ;D fans en web adress ska kolla va den va
« Senast ändrad: januari 26, 2005, 12:49:15:15 av jocke »

Utloggad Killevippen

Re:Gjuta Pool i frigolitblock
« Svar #7 skrivet: juli 14, 2005, 10:57:51:51 »
Hallå Poolare.
Jag blev biten av frigolitpool i och med att den verkade vara enklast och bäst isolering. Jag köpte fuktisol från Värmdö, dom har en som är endast 20 cm bred. Dorocells smalaste är 30 cm. Det går åt mer betong med 30 cm. Det är lättare att få det rakt med 30 cm och den blir stabilare. Det är inte "bara" att stapla, dom ska limmas också med polyretan lim. Men det är ett skojigt bygge för barnen, Duplo Lego i jätte format. Jag har sprängt ut för poolen och gjöt bara en sockel där jag staplade blocken. Botten har jag avjämnat med singel och sand och sedan isolerat med "Floormate 250" 50 mm i botten. Det många missar verkar vara att isolera poolen. Jag bor i närheten av "Pool Guard" och jag köpte sand av dom. Dom gjuter pooler och isolerar runt om med 250mm Jackofoam. Frigolit kan myrorna äta upp sade han. Varför ska man värma upp tomten när det är varmt vatten man vill ha. Tänk tanken att bara ha vibrerad sand i botten och en avjämningsmatta, du värmer hela tomten under!
Snåla inte med isoleringen, elen kommer inte bli billigare i framtiden. På insidan om Fuktisol blocken finns extruderad PVC skivor 3 mm tjocka från Mediareklam i Spånga. Det gör att det inte blir några märken när man kommer åt sidorna, jag har även samma skivor i botten för att inte få hälavtryck. Egentligen så räcker 2 mm.
Lycka till!
Gjuten "frigolitpool" 7x3,5 med Jackoform isolering i botten och Vetax skivor på väggar och golv. Liggunderlag 10mm på botten och 5 mm Sealed Air på väggarna, och på detta en Fransk liner med snapp in list.

Utloggad Jessica

Re:Gjuta Pool i frigolitblock
« Svar #8 skrivet: juli 14, 2005, 15:44:33:33 »
såg ett kul repotage om friggolit pool i hem ljuva hem nr 2 2005 ute nu billigt ochså  ;D fans en web adress ska kolla va den va

Adressen är www.jwbygg.se
den är byggd i eps-block.

Utloggad Palmqvist

SV: Gjuta Pool i frigolitblock
« Svar #9 skrivet: januari 20, 2013, 20:15:00:00 »
Hej,
Är ny på forumet och funderar på att gjuta pool och använda mig av isolerblock?
Någon som vet var man köper dessa isolerblock och gärna ifall de även säljer "svängda block".
Kan tänka mig att åka en bit för att hämta dessa!
(Bor i Östergötland)
//Niclas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan