CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: folks syn på kostnad att köpa pool  (läst 7349 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

folks syn på kostnad att köpa pool
« skrivet: juli 19, 2014, 21:02:34:34 »
Lustigt prata med kollega i veckan dom är extremt sugna på en pool, när priset på vår kom på tal dvs ungefär som en ny V70 då sätter man kaffet i halsen...... trots att dom köpte den där bilen förra året och idag är värdet på samma bil ungefär hälften.... jag vet pool är inte lika nödvändigt men bra mkt roligare... O0

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: folks syn på kostnad att köpa pool
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2014, 08:24:41:41 »
Ja, jag känner igen det där synsättet. För många är det väldigt viktigt att byta bil relativt ofta. Dyra utlandsresor drar också mycket pengar för många.

Preferenserna är som tur är väldigt olika men jag föredrar att lägga mer på hus och pool samt att spara så mycket som möjligt. Bilen närmar sig 15 år men fungerar bra till mycket låg kostnad tack vare eget underhåll.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: folks syn på kostnad att köpa pool
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2014, 15:50:02:02 »
Ja, jag känner igen det där synsättet. För många är det väldigt viktigt att byta bil relativt ofta. Dyra utlandsresor drar också mycket pengar för många.

Preferenserna är som tur är väldigt olika men jag föredrar att lägga mer på hus och pool samt att spara så mycket som möjligt. Bilen närmar sig 15 år men fungerar bra till mycket låg kostnad tack vare eget underhåll.  O0
Samma här. 2 st 945:or från -95 resp -98, en V70 -98 och en Polo -98. Lagar allt själv på bilarna. Och en Yamaha XJ900 från -85.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: folks syn på kostnad att köpa pool
« Svar #3 skrivet: juli 20, 2014, 18:28:28:28 »
Dyra utlandsresor drar också mycket pengar för många.

Verkligen! Helt hopplöst. Jag blir ivägtvingad till Mallorca i augusti. Jag kommer behöva slåss för att få en solstol och det kommer vara iskallt i vattnet. Och dyrt. Usch. Faktiskt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: folks syn på kostnad att köpa pool
« Svar #4 skrivet: juli 20, 2014, 20:47:18:18 »
Folk prioriterar olika och olika kulturer har också olika syn på vad som är viktigast. T.ex. en familj vi kom i kontakt med där mannen kör en ny stor BMW, medans de bor två vuxna och fyra barn i en tvåa... Eller en annan familj som reser utomlands nästan jämnt men får hålla igen på allt annat.
« Senast ändrad: juli 21, 2014, 21:13:35:35 av Erica »

Utloggad nyburjare

SV: folks syn på kostnad att köpa pool
« Svar #5 skrivet: juli 21, 2014, 19:28:04:04 »
Var på sem i smålands inland,  varmt, långt till havet få utebad och stora tomter.... men extremt ovanligt med hus som hade pool, jag tror det är just så olika "kulturer" om vad som är ok att skaffa utan att vara "snobbig" pool verkar inta vara lika accepterat just i småland som i skånska kustorter tex,  trots att faktiskt havsbadmöjligheterna är mkt bättre här

Utloggad MathiasS

SV: folks syn på kostnad att köpa pool
« Svar #6 skrivet: juli 21, 2014, 20:20:13:13 »
...det som också komplicerar diskussionen är att "att köpa pool" kan kosta 5000 spänn för en ovanmarkare på rusta och 500000 spänn för en nedgrävd pool med extra allt. Eller ännu mer.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad tony77

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Lessebo
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: folks syn på kostnad att köpa pool
« Svar #7 skrivet: juli 23, 2014, 07:53:34:34 »
Hej
Vi bor i Smålands inland och ja det är väldigt lite pool här. Men jag tror det beror på huspriserna är så låga, inte lätt att få med en pool på 200000 i huslån där husen kostar mellan 500 000 och 1 000 000.
Då måste man fixa och dona själv för att få ihop det. Man kan ju glömma totalentreprenad.... Man alla i det här lilla samhället tycker det är positivt....... Vad man vet.
Vi unnade oss en pool för vi tyckte att vi bodde så billigt.....
Tony
PP pool pooldream 3.5 x 7.0 ,hydro-pro 10kwh, pooltak dallas melini klarglas, sharkvac poolrobbot.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: folks syn på kostnad att köpa pool
« Svar #8 skrivet: juli 23, 2014, 09:40:13:13 »
Att det är så lite pooler i Småland tror jag beror på annat...  ;)
Samma sak i Jämtland.

Ofta sprider sig poolerna som ringar på vattnet när någon eller några från "medelklassen" på en ort visar att det inte är så fasligt dyrt att bygga en pool, t.ex. jämför med frekventa utlandsresor, bilbyten, "sommarstugor" och andra liknande pengaslukande intressen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: folks syn på kostnad att köpa pool
« Svar #9 skrivet: juli 23, 2014, 15:55:33:33 »
Hej
Vi bor i Smålands inland och ja det är väldigt lite pool här. Men jag tror det beror på huspriserna är så låga, inte lätt att få med en pool på 200000 i huslån där husen kostar mellan 500 000 och 1 000 000.
Då måste man fixa och dona själv för att få ihop det. Man kan ju glömma totalentreprenad.... Man alla i det här lilla samhället tycker det är positivt....... Vad man vet.
Vi unnade oss en pool för vi tyckte att vi bodde så billigt.....
Tony

Hm även om jag förstår hur du menar är det konstigt, du menar att om man köper ett hus med låt oss säga 10% insats då är det lättare att belåna huset mer?. Det gäller ju först om du belåningsutrymme dvs tex belånat mindre än 80-90%.  Köper du ett hus för 500,000 kr behöver du endast sätta 50.000 kontant, köper du för 3 milj behöver du 300.000 kr
Dvs samma personer som köper med samma ekonomi o förutsättningar då är det ju 250.000 kr man ej behöver lägga ut för smålandshuset dvs räcker till en pool.... men folk idag är mäkliga det funkar och är mkt lättare att handla för lånade pengar än sitt eget sparade kapital,  för mig är pengar pengar oavsett om det är lånade eller egna... föredrar dock egna eftersom dessa är mer värda i form av att jag ej behöver betala ränta när jag handlar för dom

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag