VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grönt av alger med Baquasil  (läst 1555 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maggan Puh

  • Pool sen 1991
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Roslagen
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ur fotlig synvinkel...
    • Visa profil
    • Ur fotlig synvinkel
Grönt av alger med Baquasil
« skrivet: september 23, 2017, 12:10:16:16 »
För cirka en vecka sedan blev poolen snabbt grön. Rejält alggrön!   >ohno>


 Trots behandling har det gröna inte försvunnit.
Har hällt i både baquachock och baquacheck regelbundet sedan i måndags. Det har ljusnat något, men fortfarande har det inte klarnat så man ser botten. I vanliga fall är vattnet kristallklart.

Vi har kört (och kör) vår nya bottensug Dolhin regelbundet. Den går även uppåt väggarna.
Vattentemperaturen gick ner från 28 till 19 några dagar eftersom värmepumpen la av.
Men sedan i onsdags är den lagad och värmen tuffar på och är nu uppe i 26 grader.
Nån som har idé om vilka åtgärder som kan hjälpa att få vattnet klart igen?  <dontkn>
Föredrar hav och varma pooler i Thailand men tröstar mig hemma i kidneyform 5,30 x 9 m från Miami Pool.
Stoppar inte ner kroppen om det inte är över 28 grader i vattnet och minst 20 i luften!
Har numera pooltak från Svenska Poolfabriken som levererade i sept-10. Nu ska det kunnas badas i både regn, rusk och stormväder - om allt funkar!
Uppvärming sedan 2009 med en luftvärmepump från Gullberg&Jansson på 13,8 kW

Poolgiganten

Utloggad nyburjare


Utloggad Krikelin

SV: Grönt av alger med Baquasil
« Svar #2 skrivet: oktober 10, 2017, 15:25:39:39 »
Hej!

När man fått bukt med algtillväxten så måste man, om de kvarvarande partiklarna är mycket små, också flocka dem för att sedan kunna filtrera bort dem. Vilket flockningsmedel som är lämpligt beror på vilken typ av filter man har och vattnets sammansättning. I dricksvattentillverkning använder man ofta aluminiumsulfat men då måste vattnet vara ganska mjukt och pH rätt lågt för att flockarna ska bli stora och stabila. Själv använde jag ett aluminiumhydroxidklorid-baserat flockningsmedel när jag råkat ut för en kiselalgattack. Det tog ett tag för vattnet att klarna men efter en vecka var det bra igen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grönt av alger med Baquasil
« Svar #3 skrivet: oktober 10, 2017, 15:50:23:23 »
Min rekommendation är att ni går över till klorrening.
PHMB har förbjudits inom EU, så jag förstår inte riktigt hur Baquasil fortfarande kan säljas, men det kanske Miamipool kan svara på?
http://gamla.hbl.fi/nyheter/2016-01-19/786251/larm-om-canceramne-saljs-i-finland

Jag bytte från PHMB till klor för många år sedan, efter att ha haft liknande problem som er, jag bytte inte vatten utan klorerade bort PHMB från poolen, det skulle jag dock inte göra om jag vore dig, det går MASSOR med klor innan man har konverterat, det blir billigare att byta vatten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad pereinar

SV: Grönt av alger med Baquasil
« Svar #4 skrivet: oktober 10, 2017, 17:58:49:49 »
   Tråkigt att det blir sån alg tillväxt. Håller med Rickard absolut. Bytte för flera år sen
   efter åtta sorger och bedrövelser med den överreklamerade Baccasilen.
   Tömde poolen (4x8) och rengjorde väggar och golv, före ny påfyllning.
   Ingen idé hatta med att försöka klorera bort problemen, byt vatten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan