CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattenkyld poolpump - säljs de inte längre?  (läst 11318 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreasi

SV: Vattenkyld poolpump - säljs de inte längre?
« Svar #10 skrivet: april 05, 2013, 21:05:53:53 »
Vad hände med att hålla sig till trådens ämne? :)
Ingen som har någon mer åsikt om vattenkylda poolpumpar?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Vattenkyld poolpump - säljs de inte längre?
« Svar #11 skrivet: april 06, 2013, 11:45:59:59 »
Det är tänkbart att det skulle fungera med dessa dyrare specialomriktare, men säkert vet man inte förrän man har testat. Än så länge är de omriktarna ganska ovanliga och teori och praktik är ju intye alltid det samma. Det gäller ju både att klara jordfelsbrytaren och att inte alstra oacceptabla störningar. I hemmiljö är det ju oftast känsligare i det avseendet än inom industrin. I industrin används ju massvis med frekvensomriktare, men man kör då normalt utan jordfelsbrytare och i en industriell miljö vad det gäller störningar.

Vår poolpump går f.n. kontinuerligt, men vi tänkte bygga om och sätta på en timer. Min man sa att han ev. kan testa med en frekvensomriktare med lite provisorisk inkoppling, eftersom han ändå har tillgång till en sådan, men då handlar det om en "vanlig", inte den där speciella sorten. Men ett verkligt test skulle ju säga mer än vad fabrikanternas installationsanvisningar gör. Enligt de senare skall det ju som sagt inte gå.

Vad det gäller den ursprungliga frågan om vattenkylda pumpar, hur mycket tystare blir det egentligen ? Det ljud som försvinner är ju motorns fläktljud, men själva pumpljudet som sådant lär ju bli detsamma. Det skulle vara intressant att höra från någon som verkligen har installerat en sådan till sin pool.
« Senast ändrad: april 06, 2013, 12:04:09:09 av Erica »

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattenkyld poolpump - säljs de inte längre?
« Svar #12 skrivet: april 06, 2013, 11:51:21:21 »
Jag lovar att de fungerar. Jag har varit inblandad i en produkt för hemmarknaden (bubbelbad), där en anpassad (billigare) variant av deras frekvensomriktare används för varvtalsreglering av en 2kW motor.

Utloggad MathiasS

SV: Vattenkyld poolpump - säljs de inte längre?
« Svar #13 skrivet: april 06, 2013, 18:09:08:08 »
NFO's omriktare verkar riktigt listiga. Kul att det är ett svenskt företag som tänkt till lite.

Jan, jag hittar inget pris på nätet för NFO's omriktare men utgår från att det är för mycket pengar för min applikation, gissningsvis 7-8ksek. Men, den anpassade varianten du pratar om, har du någon ide om hur man lägger vantarna på en sådan?

I övrigt så tänkte jag ta ett snack med både Hager (jordfelsbrytare) och Schneider (omriktarna jag tittat på) om sakfrågan och därefter bestämma om jag gör ett försök.

Erica, ett test i verkligheten skulle förstås vara riktigt intressant!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattenkyld poolpump - säljs de inte längre?
« Svar #14 skrivet: april 06, 2013, 21:23:36:36 »
Den anpassade säljs till ett företag som heter Cyrba. Den är lite speciell eftersom den kyls av det cirkulerande vattnet.
Jag kan försöka att höra lite med NFO. Det finns kanske fler som är intresserade av att varvtalsstyra? Jag är det i alla fall. Har du något målpris?

Utloggad MathiasS

SV: Vattenkyld poolpump - säljs de inte längre?
« Svar #15 skrivet: april 08, 2013, 09:14:49:49 »
Den anpassade säljs till ett företag som heter Cyrba. Den är lite speciell eftersom den kyls av det cirkulerande vattnet.
Jag kan försöka att höra lite med NFO. Det finns kanske fler som är intresserade av att varvtalsstyra? Jag är det i alla fall. Har du något målpris?

Jag vet inte vad som är ett realistiskt pris - upp till 2ksek för en NFO liknande omriktare med möjlighet till någon enkel styrning av hastighet skulle jag ta direkt. Däröver måste man nog fundera en stund....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag