CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp önskas angående slangar!!!  (läst 3500 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alwil

Hjälp önskas angående slangar!!!
« skrivet: juni 26, 2010, 14:53:45:45 »
Har nu köpt J&F:s solpaneler, 2 st. På rekommendation av dom så köpte jag 38 mm armerad PVC-slang på Jula! När jag hade installerat allt mellan garaget och poolen (hade då ej kopplat in slangarna till solpanelerna) för att kolla så att det funkade, så hände det en "liten grej". När jag väl körde igång systemet så sprutade det ganska mycket vatten där en av slangarna var ansluten. Det var helt enkelt inte tätt. Trots att jag använde ordentliga slangklämmor.

För att barnen ska kunna bada, bar jag tillbaka pump och sandfilter under pooldäcket och kopplade ihop med de gamla, korta slangarna.

Nu undrar jag vad jag ska ha för slangar och var jag hittar dessa. Den rekommenderade slangen är så att säga "räfflad". Vilket gör att jag nu i efterhand kan förstå att det kan vara svårt att få det helt tätt.

Jag vågar nu inte ha dessa slangar igen då jag är väldigt glad över att jag/vi var hemma och kunde stoppa läckan ganska omgående. Vill inte tänka på vad som hade skett om vi varit iväg på semester när detta hände!

Önskar hjälp med detta!

Tack på förhand/Alwil

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hjälp önskas angående slangar!!!
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2010, 15:02:28:28 »
hej alwil
kan du ta en närbild på slangtypen så vi kan hur den ser ut samt på motsvarande del där den skall infästas, då blir det nog lättare att förstå ditt problem.
Annars brukar man ju få det mesta tätt med silicon samt slangklammor.
Torka rent ytorna först samt ha på rikligt med silicon skjut ihop och drag till vänta med att starta den delen efter 24 timmars torktid.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Linkan222

SV: Hjälp önskas angående slangar!!!
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2010, 21:29:29:29 »
Jag använde limdelar till solpanelerna. Limmade fast 1½tums anslutning med lekande mutter. Kopplade sedan ihop med pem32->1½" gänga. Använde sedan 32mm PEM slang ner till trevägsventilen där jag använt R40->pem32 kopplingar. (R40 och 1½ tum är möjligen samma sak men det är i dom här termerna jag tänkt under arbetets gång)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag