CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Placering av VP?  (läst 3770 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andersh

Placering av VP?
« skrivet: mars 21, 2010, 15:40:07:07 »
Hej,

Funderar på var man bäst kan placera vp:n så att den stör ljudmässigt så lite som möjligt.  Skulle man kunna ställa den in pumphuset förutsatt god lufttillförsel genom befintliga ventiler i huset?   O0

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Placering av VP?
« Svar #1 skrivet: mars 21, 2010, 19:23:01:01 »
Hej,

Funderar på var man bäst kan placera vp:n så att den stör ljudmässigt så lite som möjligt.  Skulle man kunna ställa den in pumphuset förutsatt god lufttillförsel genom befintliga ventiler i huset?   O0


Hej
vet inte om det är så bra att ställa den inomhus jag har min ganska nära poolen och det stör inte så mycket
tänk på att oftast när man sitter ute vid poolkanten är det ju varmt och då är ju pumpen oftast inte på.
Annars bakom nåt förråd i solen för bra effekt/verkningsgrad
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Placering av VP?
« Svar #2 skrivet: mars 21, 2010, 19:52:14:14 »
Jag är också på den sidan att en värmepump skall man inte bygga in. Försök rikta den bort från poolen. Du blir mer störd av luftdraget (blir rätt kyligt på sommaren) än vad du blir av ljudet. Carlos tips är bra.

Jag har båda mina bakom garaget (se mitt poolbygge) och jo visst hör jag de när de går igång, men jag kan inte påstå att jag blir störd av det. Sedan kan mig ju också styra lite när man vill att de skall gå, dvs då man normalt sätt ej utnyttjar poolen. Att köra de kvällstid är både oekonomiskt o störande, det är då som jag skulle reagera ifall de var igång. Mina gå på morgon o fm för det mesta.

Det finns massor skrivet om detta på forumet, bifogar bara en av länkarna.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1589.0

Det är nog inte så lätt för någon att ge dig några mer tips utan veta vilken typ av VP du har o hur ditt poolområde ser ut. Bilder eller skisser gillar vi <sol>

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Placering av VP?
« Svar #3 skrivet: mars 22, 2010, 07:07:02:02 »
Du skall absolut inte bygga in den i pumprummet, de ventiler du har där räcker inte på långa vägar för att tillföra den energi som behövs, du kommer att få minusgrader i pumprummet om du sätter värmepumpen där, och värmepumpen kommer att få dålig verkningsgrad, och antagligen stanna eller frysa ihop helt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Placering av VP?
« Svar #4 skrivet: mars 22, 2010, 09:58:14:14 »
hej igen
Jag glömde skriva att jag har en vertikalpump blåser luften rakt upp därför så glömde jag luftdraget det känns aldrig på dessa pumpar
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Andersh

SV: Placering av VP?
« Svar #5 skrivet: april 02, 2010, 17:10:51:51 »
Varmt tack för goda råd! O0

Utloggad rsjowa

SV: Placering av VP?
« Svar #6 skrivet: april 02, 2010, 20:57:14:14 »
Ett annat tips är att placera VP så det inte stör grannar i onödan. Kan ju bli lite konflikt om man riktar blåset rakt mot grannens uteplats om det ligger i anslutning där du vill placera VP.
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag