CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Flytta filter  (läst 1737 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ante

Flytta filter
« skrivet: augusti 08, 2009, 13:09:25:25 »
Tjo på er!

Efter att ha byggt in min ovanmarkare i en altan, byggd i en sluttning där jag satte pump + filter nedanför altanen börjar jag nu tröttna
på att behöva springa runt hela altanen varenda gång man ska göra något med pumpen eller filtret (vilket blir ett antal gånger per vecka
om man har JoF skitfilter)

Min tanke är att bygga ut min altan med ett "pumphus" uppe på altanen och därinne bygga det så att själva pumpen är under vattenytan
(för att slippa backventil) men att ha filtret på "altangolvsnivå".
Min fråga är då, kan man bygga så eller finns det risk att det bildas en luftficka i filtret? Eller orkar pumpen trycka ut den luften utan att filtret spricker?

Jag har nämligen märkt att på mina solfångare, som jag har på altantaket och styrs via en sep. pump, rinner vattnet tillbaka i poolen när jag stänger av den pumpen vilket får till följd att det kommer en j-vla massa luft från solf. innan de är återfyllda vid uppstart. (Nej, jag har inget läckage där, frågan är varifrån luften kommer?  <hmm> )
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Flytta filter
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2009, 13:24:39:39 »
Inga problem att göra som du säger, du kommer alltid att ha vatten mellan pump o filter.

Jag har både filter o pump (ca 15cm ovanför skimmern) ovanför poolen o backventil är egentligen helt onödigt att ha. Är systemet tät som det skall vara på sugsidan så behövs ingen backventil o dessutom så sätts backventilen igenom upptäckte jag i år. Då fungerar den ändå inte.

Håller dit svarta filter fortfarande?!?

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag